کد مطلب: ۱۵۲۶۵۸

گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صلاحیت سیدعباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را بررسی کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت و درمان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهاد کشاورزی و دادگستری، دفاع، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت صلاحیت وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی را بررسی کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سیدعباس صالحی ۵۴ ساله دکترای فلسفه دارد و معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرستی وزارت ارشاد را در کارنامه کاری خود دارد.

در بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی ابتدا مخالفان و موافقان به بیان سخن می‌پردازند، سپس وزیر پیشنهادی از خود دفاع می‌کند.

ربیعی: برنامه‌های صالحی راه‌کاری برای رفع چالش‌های بخش فرهنگ ندارد

نماینده مردم بروجن در مجلس گفت: جناب صالحی، شما به چالش‌ها خوب اشاره کردید، اما راهکار و سازوکار عملی مناسبی برای رفع آنها ارائه نداده‌اید.

خدیجه ربیعی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ گفت: دکتر صالحی شخصیتی متدین هستند که رابطه خوبی با بدنه فرهنگ کشور دارد. سختی کار در این حوزه از تعدد تعاریف مختلف این حوزه است با این اوصاف حساسیت مسئولیت کسی که تصدی این وزارتخانه را برعهده خواهد گرفت، از سایر وزرا بسیار بیشتر است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: برنامه پیشنهادی دکتر صالحی را بررسی کردم و مخالفتم ناشی از نتایج این بررسی است. جناب صالحی، شما به چالش‌ها خوب اشاره کردید، اما راهکار و سازوکار عملی مناسبی برای رفع آنها ارائه نداده‌اید. مشخص نکردید که آیا برنامه جنابعالی می‌تواند قانون را حاکم کند و دستگاه‌های موازی بر قانون تاثیر نگذارند و اگر این چنین شد،‌ برخورد شما چگونه خواهد بود؟ ایشان این را که چگونه همکاری‌شان با سایر دستگاه‌های فرهنگی مانع از موازی‌کاری شود، ارائه نکرده است. ارتباطات و تعاملات فرهنگی در عرصه بین‌المللی مناسب شأن نظام نیست. انتظار بود دکتر صالحی در بخش فرهنگی حتی‌الامکان بین کشورهای فارسی‌زبان راهکار عملی می‌دانند تا این کشورها مفاخر ما را به نام خود ثبت نکنند.

ربیعی افزود: به جامعه هنری به ویژه تئاتر و موسیقی آیینی چه برنامه‌ای ارائه داده‌اید؟ در توضیحات خود دیدگاه‌تان را درباره مرجعیت فرهنگی و هویت فرهنگی را به صورت دقیق توضیح دهید.

میرزایی نکو: جناب صالحی، موضع سیاسی شما باید شفاف باشد

نماینده مردم دماوند و فیروزکوه در مجلس گفت: جناب صالحی، موضع سیاسی شما باید شفاف باشد، خط فکری شما اگر معلوم نباشد، آش همان آش و کاسه می‌شود مسلخ اصلاح‌طلبان و روشنفکران به دست تعصب، تحجر و دلواپسی و به قول جانباز اصلاحات، رای ما هم می‌شود «قدرت به مثابه کالا».

قاسم میرزایی نکو در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ گفت: خالد حسینی در فیلم «بادبادک‌باز» گفته بود «ناراحت شدن از یک حقیقت بهتر از تسکین یافتن با یک دروغ است» قطعا آمده‌ام با تمام توان به سوگندم عمل کنم و مخالفت کنم.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور افزود: جناب جنتی که رفت، داشتیم عادت می‌کردیم به هوای تازه سیدرضا صالحی امیری، با همه توانمندی و انرژی، تغییری حاصل آمد و ورقی رقم خود، شد سیدعباس صالح شریعتی معروف به صالحی، از پژوهشگاه فلسفه حوزه علمیه، مردی از مشهد مقدس، شهر کنسرت ممنوع. به عنوان دانش‌آموخته دانشکده هنرهای زیبا چشم دوخته‌ام که کی می‌شود فرهنگ و هنر و این مرز و بوم برسد به دست اهالی همین حوالی. این روزها به جای آرامش و آسایش، به جای بیمه و حمایت صنفی و نان و شعر و دغدغه‌هایشان فقط و فقط قبری در قطعه هنرمندان است، وزارت و صدارت پیشکش.

نماینده مردم دماوند تصریح کرد: آمار کمی فیلم و تیراژ کتاب، ساده دستکاری می‌شود اما چند تا کنلل در پیچ و خم ممیزی خاک می‌خورند و زخم‌هایی که روح هنرمندان را می‌خراشد و می‌تراشد. ما فرزندان و نسل جوانمان را توقیف کرده‌ایم. لیست بلندبالای رایزنان فرهنگی و سازمانی مشابه وزارت خارجه و سفیران فرهنگی ایران برای نسل جوان آن سوی مرزها چه کردند؟ دیپلماسی فرهنگی برون‌مرزی شما چیست؟

نماینده رامیان: عرصه فرهنگ باید به کسی سپرده شود که خود اهل فرهنگ و مدارا باشد

نماینده رامیان و آزادشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ نیاز به کسی ندارد که فقط مدیر باشد بلکه نیازمند کسی است که خود هم اهل فرهنگ و مدارا باشد و باید به کسی سپرده شود که فرهنگ را بشناسد.

علیرضا ابراهیمی به عنوان موافق وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما نیاز به روشنفکر دینی و فرهنگی در عرصه وزارت ارشاد داریم. کسی که بتواند با اهل فرهنگ به گفت‌وگو و مدارا بنشیند و دکتر صالحی به عنوان یک روشنفکر تمام‌عیار دینی این صلاحیت را دارد.

وی افزود: امروز به کسی نیاز است تا بتواند فرهنگ را ترمیم کند و برای طرح‌های دشمن که به دنبال فاصله انداختن بین دین و زندگی مردم و اسلامیت و جمهوریت است برنامه داشته باشد و دکتر صالحی مدیری است که نفوذ کلام دارد و اصول را قبول دارد و فرهنگ را می‌فهمد و دیپلماسی دارد و می تواند ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های امروزی را پاسداری کند.

ابراهیمی تصریح کرد: صالحی را فردی کاردان می دانیم که امیدواریم با اراده نمایندگان و حضور در وزارت ارشاد بتواند زمینه‌ساز حرکت فرهنگی در جامعه اسلامی باشد.

نماینده تهران: معرفی صالحی را برای وزارت فرهنگ و ارشاد به فال نیک می‌گیریم

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: فرهنگ سنگ بنای جامعه و میراث امروز برای فردا است که از این رو معرفی فردی شایسته برای این وزارتخانه و فرزند حوزه و دانشگاه را به فال نیک می‌گیریم.

سیده فاطمه ذوالقدر در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: راهکار فرهنگی بهره‌گیری از منطق و استدلال و در مواردی جدال نیکو است و نیاز به فردی اهل علم و فرهنگ دارد. که اینها در چهره دکتر صالحی قابل مشاهده است.

وی افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرز میان فرهنگ و دین است و دکتر صالحی کسی است که به هر دوی این امور آشنا است و روابط منحصربه‌فردی با علما دارد و می تواند پلی میان مطالبات مردم، علما و اصحاب فرهنگ باشد.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به بخشی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ایشان تحول در عرصه فرهنگ را محور برنامه‌های خود اعلام کردند و توجه به ارزش‌های والای انسانی و جایگاه فرهنگ و هنر و ادب در تحول جامعه و تعالی محیط پیرامونی جزو نقاط مثبت برنامه‌های ایشان است.

صادقی: رسانه‌ها از محدودیت رنج می‌برند / در عرصه هنری و ادبی دچار انزوا هستیم

یک عضو فراکسیون امید با بیان اینکه دچار انزوا در عرصه هنری و ادبی هستیم، گفت که بر اساس قانون، اصل بر آزادی رسانه‌هاست و محدودیت یک استثنا به شمار می‌آید اما اکنون شرایط برعکس شده و شاهد محدودیت‌های بسیاری برای رسانه‌ها هستیم.

محمود صادقی به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه صالحی از سابقه مدیریتی کافی و اقتدار لازم برای مدیریت این حوزه پرچالش برخوردار نیست، گفت: آقای صالحی در برنامه‌های خود به تنوع و تکثر در دستگاه فرهنگی اشاره کرده و نبود شفافیت را به عنوان یکی از چالش‌های این وزارتخانه عنوان نموده اما در نهایت راه حلی برای این مشکلات بیان نکرده است. به نظر می‌رسد ابهاماتی درباره چگونگی تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد.

وی با طرح این پرسش که قرار است وزیر پیشنهادی چگونه مقابل مداخلات در عرصه فرهنگی ایستادگی کند، گفت: در مقطع فعلی شاهدیم که فیلم اکران‌شده به دلیل مداخلات از پرده سینما پایین کشیده می‌شود. سوال این است که آیا وزیر پیشنهادی قدرت مقابله با این وضع آشفته را دارد؟

صادقی اضافه کرد: مسئولان فکر می‌کنند ایران فقط تهران است. سنندج، زاهدان، بندر لنگه، مسجدسلیمان و سایر شهرها هم جزو ایران هستند. چرا پس باید مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی در پایتخت به وقوع بپیوندد؟ آقای صالحی چه برنامه‌ای برای این موضوع دارد و چطور می‌خواهد از ظرفیت و فرصت وجود قومیت‌ها و تنوع‌های فرهنگی استفاده کند؟ فرصتی که اکنون به تهدید تبدیل شده است.

وی گفت: علیرغم اینکه آقای صالحی را از لحاظ ویژگی اخلاقی،‌ علمی و شخصیتی فردی بسیار خوب می‌دانم اما به نظرم توانمندی کافی برای مدیریت این وزارتخانه پرچالش و پرمساله را ندارد.

جعفرپور: صالحی اهل تعامل و گفت‌وگوست

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ وزیر پیشنهادی فرهنگ اهل تعامل و گفت‌وگو است.

جمشید جعفرپور در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مشورت‌پذیری، حضور در مراجعی که سیاست‌ساز حوزه فرهنگ هستند، آگاه به مسائل اسلام و تخصص فرهنگی از جمله ویژگی‌های وزیر پیشنهادی فرهنگ است.

وی افزود: صالحی اعتقاد به گفت‌وگو و تعامل دارد چرا که امروز گمشده ما در حوزه فرهنگ گفت‌وگو است، در حوزه سیاست هم این گونه است. آنچه که ما در بین جناح‌ها و گروه‌ها کم داریم گفت‌وگو می‌باشد و زمانی هم که گفت‌وگو کم باشد مجبور هستیم راجع به دیگران حرف بزنیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به سوابق کاری صالحی به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حمایت از کتاب‌فروشی‌ها، انتقال نمایشگاه از مصلا و نمایشگاه بین‌المللی به شهر آفتاب، توجه به استان‌ها و مناطق محروم از جمله برنامه‌هایی است که انجام شده و به آنها توجه خواهد شد.

وی اظهار داشت: رای اعتماد شما نمایندگان مشروط به برنامه‌هایی است که اعلام شده و بنده از طرف کمسیسیون فرهنگی اعلام می‌کنم که به وی رای مثبت می‌دهیم ضمن اینکه باید به طور جدی پیگیر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد.

ادیانی: صالحی مورد اعتماد علما و اصحاب فرهنگ و هنر است

نماینده مردم قائمشهر در مجلس گفت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی صلاحیت علمی و مبانی فکری او در چارچوب باورها و ارزش‌های دینی و ملی است و مورد اعتماد علما و اصحاب فرهنگ و هنر است.

علی ادیانی در موافقت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: وزارت فرهنگ یکی از وزارتخانه‌های خطر و حاکمیتی است. درست است که وزیر از اجزای هیات وزیران به شمار می‌رود اما رویکرد و برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد حاکمیتی دارد.

وی تصریح کرد:‌ آقای صالحی که به عنوان وزیر پیشنهادی فرهنگ معرفی شده این ظرفیت را دارا است و همه بر این باور هستیم که زاویه نگاه وزیر راه را برای اندیشه انسانی و اسلامی هموار می‌کند و قطعا نباید مبانی وزارت فرهنگ خدای‌نکرده در چارچوب سکولاری، غرب‌زدگی و وادادگی نسبت به مولفه‌های این حوزه باشد.

نماینده قائمشهر افزود: وزیر پیشنهادی مورد اعتماد علما، اصحاب فرهنگ و هنر و رئیس دولت است و سابقه او نشان داده می‌تواند امین باشد و قویا در حوزه مدیریت معتقد به برون‌سپاری است.

پس از اظهارات موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی از برنامه‌هایش دفاع کرد.

صالحی: تنوع قومی و زبانی بر اقتدار ایران می‌افزاید

وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ضرورت حفظ تنوع قومی و زبانی در کشور، گفت که این امر موجب افزایش اقتدار کشور خواهد شد.

سیدعباس صالحی در دفاع از برنامه‌هایش، از سکان‌داران پیشین وزارت ارشاد در دولت یازدهم، علی جنتی و صالحی قدردانی کرد و گفت: جامعه ایرانی به اعتبار استعداد ذاتی خود و اینکه در چهارراه شرق و غرب عالم بوده مفاخر و آثار فرهنگی و هنری زیادی را به جهان عرضه کرده و سهم مهمی در تبادل فرهنگی جهان در طول تاریخ داشته است. همچنین ایران پایگاه جهانی شدن فرهنگ در جهان بوده و سهم بسزایی در تلطیف شاعرانه بودن جهان بشری داشته است.

وی فرهنگ و هنر ایرانی را ذات و هویت ایران توصیف کرد و گفت: همچنین جامعه ایرانی با دین‌مداری، توحیدگرایی، معنویت و اخلاق‌گرایی هزاران سال زیسته و حب اهل بیت (ع) بر جان و خاک این سرزمین نقش بسته است. برنامه فرهنگی دولت دوازدهم هم از این نگاه برخوردار است که اضلاع مختلف فرهنگ کشور با یکدیگر ارتباط پیوسته و محکمی داشته باشند.

صالحی در ادامه با تاکید بر ضرورت گسترش اعتمادسازی میان اصحاب هنر و دولت، بهبود اقتصاد هنر و تقویت نقش نهادهای صنفی، خاطرنشان کرد: اعتماد عمیق به اصول اساسی دین، نظام اسلامی، انقلاب، رهبری، قانون و اخلاق از مهم‌ترین رویکردهای وزارت ارشاد در دولت دوازدهم خواهد بود. این وزارتخانه به دنبال شفافیت در همه مراحل تصمیم‌گیری و اجرا است و ما معتقدیم دوره مدیریت پشت درهای بسته در غیاب مردم گذشته است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.