کد مطلب: ۳۴۵۶۰۶

دومینوی ورشکستگی غول‌های صنعتی ژاپن

دومینوی ورشکستگی غول‌های صنعتی ژاپن

صنایع ژاپنی که در حوزه لوازم خانگی فعالیت می‌کردند و بازار بسیاری از کشور از جمله ایران را فراگرفته بودند یکی پس از دیگری ورشکست شده‌اند و دیگر نامی از آنها نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزگاری مردم هنگام مراجعه به بازار فقط به دنبال کالاهایی می‌گشتند که رویشان عبارت Made in Japan حک‌شده بود. غول‌های الکترونیکی ژاپن همچون توشیبا، پاناسونیک و سونی بازار را در دست داشتند و به دیگر رقبا مجال نفس کشیدن نمی‌دادند؛ اما چه شد که ناگهان این غول‌ها منقرض شدند؟

اگر در خانه خود کالاهای ژاپنی داشته باشید، می‌بینید که هنوز همچون ساعت کار می‌کنند. در خانه خودمان پس از گذشت بیش از 25 سال همچنان جاروبرقی و ماشین لباسشویی ناسیونالی که در آشپزخانه داریم، بدون هیچ مشکلی کارکرده و از حق نگذریم حتی از اجناس درجه‌یک فعلی بازار نیز سرتر هستند.

توشیبا، سونی، هیتاچی و چندین شرکت دیگر همه از دسته غول‌های الکترونیکی ژاپن هستند که زمانی برندهای رده یک بازار بودند، اما امروزه دیگر در بازار حضور ندارند. این در حالی است که ژاپنی‌ها در بازارهایی همچون خودرو به‌روزهای خوب خود ادامه می‌دهند.

1 به‌راستی چه عاملی سبب شد کمپانی‌های بزرگ ژاپنی که روزگاری سراسر کره زمین را با محصولات درجه‌یک خود پرکرده بودند ناگهان میلیاردها دلار ضرر داده و محو شوند؟ عمق فاجعه اینجاست که این کمپانی‌ها حتی در خاک خود یعنی ژاپن نیز رمقی ندارند و دیگر رقبا مشغول گرفتن آخرین سنگر آن‌ها هستند.

با گشت‌وگذاری در توکیو می‌بینیم که در حضور سازندگانی همچون سونی در صنعت ساخت گوشی‌های هوشمند، بیشتر مردم از گوشی‌های اپل آیفون استفاده می‌کنند. روزگاری قضیه برعکس بود و این واکمن سونی بود که همه‌جا در دست مردم حضور داشت، اما امروزه اپل و سامسونگ هستند که جای آن را گرفته‌اند.

باید این حقیقت تلخ را پذیرفت که کمپانی‌های ژاپنی چند سالی است که بارانده شدن به حاشیه، ضرر دهی دارند و روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شوند؛ اما چه عاملی سبب سرنگونی غول‌های الکترونیکی ژاپن شد؟ پاسخ تنها یک عبارت است؛ «انقلاب دیجیتال و ماژولار شدن».

2 شارپ در سال 2015 خط تولید تلویزیون‌هایش در مکزیک را به کمپانی چینی هایسنس فروخت. البته هایسنس تلویزیون‌هایش را بانام شارپ عرضه می‌کرد، اما این تلویزیون‌ها کیفیت محصولات شارپ را نداشتند و به همین دلیل شارپ به دلیل بدنام کردن برندش از هایسنس شکایت کرد، گرچه در سال 2018 از شکایت خود صرف‌نظر کرد.

ناگفته نماند شارپ در سال 2016 کاملاً توسط کمپانی تایوانی فاکسکان خریداری شد. شاید در بین غول‌های الکترونیکی ژاپن این شارپ بود که بدترین و خفت‌بارترین سرنوشت را داشت.

3 توشیبا تجارت ساخت لپ‌تاپ را به هیتاچی واگذار کرد. البته خود توشیبا نیز تجارت هارددیسک خود را از هیتاچی و فوجیتسو خریداری کرد. به گزارش گجت نیوز، این کمپانی باخرید کمپانی آمریکایی وستینگهاوس وارد صنعت ساخت نیروگاه اتمی شد اما به دلیل اشتباهاتی که داشت به بحران مالی خورد و درنتیجه در سال 2017 برای جبران بودجه، صنعت ساخت تراشه‌های حافظه‌اش را به یک کنسرسیوم ژاپنی - آمریکایی موسوم به گروه بین کپیتال فروخت که باید گفت این معامله به دلیل نقش بسیار پررنگ توشیبا در این صنعت، برای دنیای فناوری بسیار مهم بود و در تعیین قیمت تقریباً تمامی کالاهای دیجیتال که تراشه حافظه‌دارند، تأثیر داشت. توشیبا همچنین تجارت لوازم‌خانگی خود را به کمپانی چینی مایدیا و تجارت تلویزیون خود را به هایسنس فروخت.

4 فوجیستو 51 درصد از تجارت لپ‌تاپ خود را به کمپانی چینی لنوو خط تولید گوشی‌های همراهش را به کمپانی ژاپنی پولاریس کپیتال گروپ فروخت. فوجیتسو در دیگر شاخه‌های فعالیتی خود همچون ساخت محصولات تهویه مطبوع، سیستم‌های کامپیوتری شرکتی، زیرساخت‌های شبکه‌ای و … به قدرت سابق باقی است.

5 جی وی سی که اولین تلویزیون ساخت ژاپن و اولین نوارهای وی اچ اس را به بازار عرضه کرد نیز با کمپانی کنوود ادغام و جی وی سی کنوود را تشکیل دادند و همچنان درزمینهٔ های فعالیت سابق خود مشغول‌اند. تا پیش از ادغام این دو کمپانی، پاناسونیک بزرگ‌ترین سهام‌دار جی وی سی بود.

6 شاید برند آیوا بیش از بقیه فراموش‌شده باشد، آیوا یک کمپانی موفق و محبوب بود و سونی مالک 6.54 درصد آن محسوب می‌شد. این غول ژاپنی در دهه 1990 دچار بحران مالی و ورشکستگی شد و درنهایت سونی مابقی سهام آن را خرید و به مالکیت کامل آیوا رسید.

در سال 2003 سونی تصمیم گرفت باعرضه محصولات جوان‌پسند و کامپیوتر محور جانی دوباره به آیوا ببخشد، اما با شکست روبه‌رو شد. در سال 2005 توسعه محصولات جدید برای این برند متوقف و از سال 2008 نیز فروش محصولاتش متوقف شد. سونی در سال 2008 نیز از انحلال کامل این برند خبر داد.

در سال 2015 کمپانی سرمایه‌گذاری آمریکایی دور میتوس حق تجارت آیوا در ایالات‌متحده آمریکا را دریافت و ضمن بستن قراردادی با کمپانی صوتی آمریکایی هیل، محصولات صوتی هیل را بانام آیوا به بازار عرضه کرد. بدین ترتیب آیوا باعرضه اسپیکر بلوتوث اگزو 9 دوباره متولد شد. در سال 2017 نیز کمپانی صوتی تصویری ژاپنی تووادا آئودیو، برند آیوا را تماماً از سونی خریداری کرد و دست به تولید مجدد محصولات صوتی بانام برند آیوا زد.

7 کمپانی معروف پایونیر نیز تجارت لوازم صوتی تصویری خانگی خود را به کمپانی ژاپنی اونکیو، خط تولید دیسک جو کی خود را به کمپانی آمریکایی kkR & Co LP و همچنین شمار زیادی از پتنت های خود را به پاناسونیک فروخت.

سپس با فروش بخش اعظمی از سهام خود به گروه هنگ‌کنگی Baring Private Equity Asia، به مالکیت آن درآمد. البته اونکیو و بارینگ همچنان محصولات را با همان کیفیت و بانام پایونیر به بازار عرضه می‌کنند.

منبع: روزنامه هفت صبح

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • فرشاد

    درود فراوان . در دهه ۸۰ میلادی شرکت های ژاپنی با روی اوردن به یازار مشترک اسیا و تولید اجناس در مالزی سنگاپور و چین باعث شدند تا چین از تکنولوژی مهندسی معکوس تراشه های ژاپنی بهره برداری کند و اجناس کپی با قیمت ارزان وتولید انبوه تولید کند و ضربه نهایی بر برندهای ژاپنی وارد اورد