کد مطلب: ۷۴۷۳۷۲

تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با کارشناس بازارهای مالی بررسی کرد:

سایه روشن عرضه سکه در بورس کالا / رونق بازار سرمایه یا کنترل بازار سکه؟

سایه روشن عرضه سکه در بورس کالا / رونق بازار سرمایه یا کنترل بازار سکه؟

قرار است هفته آینده به مدت سه روز عرضه سکه در بورس کالا و با تحویل فیزیکی انجام شود؛ بانک مرکزی می‌کوشد از این مسیر کنترل بازار سکه را در دست بگیرد. اما سوال این است که عرضه سکه در بورس کالا چه تاثیری بر دو بازار سرمایه و سکه خواهد داشت و آیا بانک مرکزی را به هدف خود می‌رساند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته بانک مرکزی اعلام کرد قرار است به مناسبت روز زن از شنبه هفته آینده 500 هزار قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی در بورس کالا عرضه کند.

این سکه‌ها از روز شنبه 24 دی ماه به مدت سه روز کاری عرضه می‌شوند و خریداران می‌توانند پس از گذشت پنج روز کاری با مراجعه به خزانه‌های اعلام شده سکه خود را به صورت فیزیکی یا معادل آن تحویل بگیرند. یعنی هر فرد می‌تواند در زمان تحویل، سکه یا مبلغ معادل آن را دریافت کند که البته هنوز جزئیات آن اعلام نشده است.

متقاضیان خرید سکه در بورس باید در مکانیزم حراج ناپیوسته شرکت کنند و قیمت سکه نیز همانند گذشته طی معاملات کشف قیمت خواهد شد.

برای خرید سکه از بورس داشتن کد بورسی الزامی است و تمامی افراد بالای 18 سال داریی کد ملی می‌توانند حداقل یک سکه و حداکثر 5 قطعه سکه طلای ربع بهار آزادی بخرند.

نحوه خرید سکه از بورس کالا را در گزارش « نحوه خرید سکه در بورس کالا/قیمت ربع سکه بورسی چقدر است؟ » بخوانید.

حباب سکه چقدر است؟

همان‌طور که گفته شد از روز شنبه قرار است عرضه سکه در بورس کالا انجام شود و این عرضه‌ها برای سکه‌های نیم و ربع نیز ادامه‌دار خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که عرضه سکه در بورس کالا می‌تواند به گردش نقدینگی در بازار سرمایه کمک کند و همچنین حباب سکه نیز به واسطه این عرضه کمتر خواهد شد.

در حال حاضر قیمت سکه ربع بهار آزادی (تا لحظه تنظیم این گزارش) در بازار 8 میلیون و 250 هزار تومان است و حباب آن به 44.9 درصد رسیده که بیشترین حباب را نسبت به سایر سکه‌ها دارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که حباب سکه نسبت به روز گذشته کاهش یافته و برخی از کارشناسان علت این موضوع را عرضه سکه در بورس کالا می‌دانند.

از سکه در بورس استقبال می‌شود؟

برزو حق‌شناس، کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با تجارت‌نیوز در خصوص عرضه سکه در بورس کالا گفت: «عرضه سکه در بورس کالا می‌تواند به صورت موقت روی بازار سرمایه تاثیر مثبت بگذار و در بازار ارز هم تا حدوی حباب سکه را کاهش دهد.»

وی ادامه داد: «البته مشکلاتی در خصوص عرضه سکه در بورس کالا وجود دارد؛ اکنون سکه یک روزه در بورس با دامنه نوسان معامله می‌شود و برخلاف گذشته تحویل فیزیکی ندارد؛ همین موضوع باعث یک بی‌اعتمادی در سرمایه‌گذاران برای خرید سکه می‌شود.»

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: «درست است با توجه به وضعیت سکه یک روزه، سرمایه‌گذاران نسبت به خرید سکه از بورس کالا بدبین هستند اما تحویل فیزیکی و معادل آن در عرض 5 روز می‌تواند باعث استقبال سرمایه‌گذاران خواهد شد.»

آن طور که شواهد بازار طلا و سکه نشان می‌دهد و کارشناسان نیز بر آن تاکید می‌کنند احتمالا عرضه سکه در بورس کالا بتواند به صورت موقت بازار سکه و سرمایه را به تعادل برساند.

به بیان دیگر، با این دور از عرضه، حباب سکه در بازار کاهش می‌یابد و در مقابل بازار سرمایه نیز به واسطه گردش نقدینگی روندی متعادل‌تر به خود خواهد گرفت.

در همین حال پیش‌بینی می‌شود عرضه سکه در بورس کالا، تقاضای سفته‌بازی در بازار آزاد را کاهش دهد و موجب افت قیمت‌ها در این بازار شود. بر همین اساس گفته می‌شود ممکن است همزمان با کاهش احتمالی قیمت سکه و طلا، این بازار سهام باشد که مجددا هدف ورود پول‌های خرد قرار گیرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    سکه یک روزه تحویل فیزیکی ندارد؟ یعنی کارشناس شما همینقدر از بازار سرمایه و سکه اطلاعات دارد؟

  • بورس باز

    سکه رو دارن تحویل میدن
    معمولاً سه روزه تحویل میشه

  • ناشناس

    از کجا معلوم که واقعا همین تعداد سکه به صورت فیزیکی عرضه شود؟
    ممکنه پولو بگیره، اما وقتی برای گرفتن سکه مراجعه بکنی، سکه‌ای در کار نباشه. به نظرم به این جماعت نمیشه اعتماد کرد