کد مطلب: ۵۲۰۳۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سرنوشت عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا چه شد؟

چند وقتی است که عرضه کالاهای اساسی در بورس کالا رونق گرفته است. کالاهای اساسی از نقره تا برنج و رب در بورس کالا در حال عرضه، خرید و فروش است. آیا عرضه این نوع کالاها با وجود بازار گسترده‌، مورد استقبال قرار گرفته است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند وقتی است که عرضه کالاهای اساسی همچون نقره و برنج در بورس کالا اتفاق افتاده و در حال معامله هستند. در این بین کالایی همچون برنج که محصول جدیدی در بورس کالا نیست و چندین بار عرضه شد، اما به دلایل مختلف همچون استقبال نکردن تولیدکنندگان و خریداران و وجود بازار گسترده‌، عرضه آن در بورس کالا چندین بار متوقف شده است.

در سال‌های گذشته عرضه برنج همواره در بورس کالا وجود داشته اما معمولا با عرضه مداوم همراه نبوده و به دلیل ثبات نداشتن در عرضه آن، در بورس کالا چندین بار عرضه آن قطع شده و بعد از چند وقت دوباره عرضه آن در بورس کالا آغاز ‌شد.

در روزهای اخیر صحبت از عرضه برنج در بورس کالا رونق گرفته است. با توجه به بازار گسترده‌ای که برای این محصول وجود دارد و همچنین تعداد کشورهایی که در این صنعت دخیل هستند، باید دید با توجه به شرایط موجود واکنش بازار به این عرضه چگونه است؟

هاشم باروتی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه برنج برای چندمین بار است که در بورس کالا عرضه می‌شود، افزود: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته عرضه برنج تداوم لازم را نداشته است، با اقبال خوبی همراه نبوده و بعد از مدتی عرضه آن متوقف شده است. اگر این عرضه در طولانی مدت با تداوم همراه باشد، احتمال دارد با توجه به شرایط تا حدودی از تنش‌های بازار کم کند و تاثیر مثبتی در روند معاملات داشته باشد.

حذف سهمیه بندی خرید شمش فولادی

شرکت بورس کالای ایران طی اعلامیه‌ای به کارگزاری‌ها اعلام کرد: «سهمیه خرید محصول شمش فولادی تا اطلاع ثانوی بدون اعمال سقف سهمیه لحاظ می‌شود.» با توجه به عرضه کالاهای اساسی همچون نقره و برنج در بورس کالا و با توجه به حجم بالای معاملات این روزهای فولادی‌ها در بورس کالای ایران این حذف سقف خرید چه تاثیری در روند معاملات دارد؟

هاشم باروتی درباره حذف سهمیه‌بندی در معاملات شمش فولادی توضیح داد: در پایان سال تقاضا برای کالاهای اساسی افزایش پیدا می‌کند و این حذف سهمیه‌بندی محصول شمش فولادی، به نفع خریدارن و فروشندگان است. انتظار می‌رود این موضوع باعث افزایش نسبی معاملات شود و البته احتمال دارد بازار آتی نقره و عرضه برنج را تا حدودی تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس درباره چشم‌انداز بازار اظهار کرد: با توجه به شرایط سیاسی موجود و مشخص نبودن روند قیمت دلار در سال آینده، خیلی از شرکت‌ها و تجار به دلیل ریسکی بودن روند بازار، وارد بازار نمی‌شوند. البته بعضی از شرکت‌ها با حداقل ظرفیت وارد بازار می‌شوند تا با گذشت زمان و مشخص شدن مسائلی همچون مذاکرات با اروپا و آمریکا و کاهش یا افزایش قیمت دلار، وارد بازار شوند.

به عقیده کارشناسان در حال حاضر مقدار زیادی از دلارها از سوی دولت برای کنترل قیمت، صرف تامین کالاهای اساسی می‌شود. با توجه به شرایط موجود و پیش‎‌بینی‌ها درباره سناریوهای مختلف در رابطه با مذاکره با اروپا و آمریکا و تاثیر نتایج آن بر قیمت دلار و بازارهای مالی، باید دید با گذشت زمان سرنوشت قیمت دلار و در ادامه، روند بازارهای مالی چگونه پیش می‌رود؟

تا زمان مشخص شدن روابط دیپلماتیک میان ایران و آمریکا، اعمال سیاست‌های تشویقی بر روند بازارهای مالی تاثیرگذار است. مثلا در بورس کالا در رابطه با عرضه کالاهای اساسی و سرمایه‌ای باید جذابیت‌ برای عرضه‌کننده ایجاد شود. در عرضه کالاهایی مانند مسکن معافیت ۲۰ درصدی مالیاتی می‌تواند باعث جذب عرضه‌کنندگان بزرگ این حوزه شود.

مشکل بورس شفافیت‌ است. برای بسیاری از عرضه‌کنندگان، بازارهای غیرشفاف و آزاد به صرفه‌تر است، زیرا مالیات پرداخت نمی‌کنند و دردسرهای عرضه کالا در بورس کالا را ندارد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.