کد مطلب: ۷۶۵۴۳۱

ویروس ماربورگ چیست؟/ علائم بیماری

ویروس ماربورگ چیست؟/ علائم بیماری

مقامات بهداشتی در والنسیا پیشتر اعلام کردند که اولین مورد مشکوک این بیماری عفونی در این کشور را شناسایی کرده اند که منجر به قرنطینه بیش از ۲۰۰ نفر در گینه استوایی شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از اعلام خبر شیوع ویروس ماربورگ در چند کشور آفریقایی توسط سازمان بهداشت جهانی، مقامات بهداشتی اسپانیا اعلام کردند که هنوز هیچ فردی در این کشور به این ویروس مبتلا نشده است ولی تدابیر بهداشتی آغاز شده و احتمال قرنطینه وجود دارد.

به نقل از رویترز، وزارت بهداشت اسپانیا اعلام کرد که آزمایش یک فرد مشکوک به بیماری ماربورگ در این کشور منفی تشخیص داده شد و هنوز کسی به این ویروس مبتلا نشده است.

مقامات بهداشتی در والنسیا پیشتر اعلام کردند که اولین مورد مشکوک این بیماری عفونی در این کشور را شناسایی کرده اند که منجر به قرنطینه بیش از ۲۰۰ نفر در گینه استوایی شده است.

به گفته مقامات، این فرد ۳۴ ساله که اخیراً در گینه استوایی بوده، یک آزمایش تشخیصی انجام داده و قرار است در هفته‌های آینده دوباره آزمایش تکرار شود.

طبق گفته سازمان بهداشت جهانی، ویروس ماربورگ می تواند تا ۸۸ درصد مرگ و میر داشته باشد. هیچ واکسن یا درمان ضد ویروسی برای درمان آن تایید نشده است.

به گفته نمایندگان سازمان بهداشت جهانی(WHO) در کشورهای آفریقایی مواردی از بروز ویروس جدیدی به نام ماربرگ در کشورهای کامرون و گینه استوایی مشاهده شده که گفته می‌شود شبیه ویروس ابولاست.

مقامات بهداشتی کشور گینه استوایی به طور رسمی اولین شیوع ویروس ماربورگ را اعلام کردند.

سازمان بهداشت جهانی روز سه شنبه اعلام کرده بود که موارد هشدار خود را در کشور گینه افزایش داده است. به گفته این سازمان در گینه تاکنون ۹ مورد مرگ و ۱۶ مورد مشکوک به بیماری ویروس ماربورگ با علائمی از جمله تب، خستگی، استفراغ خونی و اسهال گزارش شده است.

بیماری «ماربورگ» واکسن دارد؟

کارشناسان سازمان جهانی بهداشت (WHO): در حال حاضر هیچ واکسن تاییدشده‌ای برای درمان عفونت ناشی از ویروس "ماربورگ" که عامل نوعی تب خونریزی‌دهنده است، وجود ندارد.

با این حال متخصصان تاکنون ۲۸ واکسن آزمایشی برای این بیماری شناسایی کرده اند که می توانند در برابر این ویروس موثر باشند. هرچند بیشتر این واکسن ها برای مبارزه با ابولا ساخته شده اند.

ویروس ماربورگ ابتدا در کشور کوچک آفریقایی "گینه استوایی" شناسایی شد که تاکنون جان ۹ نفر را در این منطقه گرفته و ۱۶ مورد مشکوک ابتلا نیز گزارش شده است.

علایم بیماری ماربورگ

. تب و لرز
. ضعف
. سردرد شدید
. درد عضلانی

علائم زیر بعد از سه روز ظاهر می‌شوند:

. قرمزی چشم‌ها
. بثورات پوستی برآمده
. درد در قفسه سینه و سرفه
. گلودرد
. کاهش وزن شدید
. کبودی
. خونریزی داخلی
. اسهال آبکی
. شکم درد
. تهوع
. استفراغ

خیلی از افراد دچار خونریزی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شوند (معمولا گوش و چشم و بینی و مقعد) و طی 8 تا 9روز بعد از شروع بیماری به دلیل خونریزی زیاد و شوک وارد شده بر بدن می‌میرند. این ویروس به طور متوسط نیمی از افراد مبتلا را می‌کُشد اما خطرناک‌ترین گونه‌های آن 88 درصد از بیماران را به کام مرگ می‌فرستند.

ویروس ماربورگ چگونه منتشر می‌شود؟

ویروس ماربورگ در میان انسان‌ها از طریق مایعات بدن و تماس با رختخواب و لباس و سوزن آلوده منتشر می‌شود. خون و ترشحات جنسی افراد بیمار حتی بعد از بهبودی نیز می‌تواند تا ماه‌ها بعد دیگران را مبتلا کند. افرادی که به ویروس ابولا یا ماربورگ مبتلا می‌شوند معمولا تا زمانی که علامت‌دار نشده‌اند، بیماری را انتقال نمی‌دهند. افراد خانواده بیمار که از او مراقبت می‌کنند یا کسانی که بیمار فوت شده را تدفین می‌کنند می‌توانند به این ویروس آلوده شوند. یکی از دلایل اینکه ویروس ماربورگ تا این حد کُشنده است این است که در توانایی سیستم ایمنی برای مقابله با ویروس اختلال ایجاد می‌کند. اما دانشمندان نمی‌دانند چرا بعضی از افراد از این بیماری ویروسی جان سالم به در می‌برند و بعضی دیگر نه. در مورد افرادی که جان سالم به در می‌برند، ریکاوری و بهبودی روند کُندی دارد. ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا وزن و قدرت از دست رفته برگردد، چون ویروس‌ها تا هفته‌ها در بدن می‌مانند. افراد ممکن است دچار عوارض زیر شوند:

. ریزش مو
. تغییراتی در حس‌ها
. التهاب کبد
. ضعف
. خستگی
. سردرد
. التهاب چشم
. التهاب بیضه

بیماری ماربورگ چطور درمان می‌‌شود؟

درمان یا واکسن خاصی برای این بیماری وجود ندارد. پزشکان فقط می‌توانند با دادن مایعات زیاد و جایگزین کردن الکترولیت‌ها و خون از دست رفته، حفظ سطح اکسیژن و فشارخون، علائم را کمی تسکین دهند.
چگونه از ابتلا به بیماری ماربورگ پیشگیری کنید؟
برای پیشگیری از این بیماری باید با ویروس تماس پیدا نکنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.