کد مطلب: ۵۷۱۹۴۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

طالبان دولت موقت تشکیل داد / خبرنگار رادیو آمریکا رئیس دولت موقت شد!

طالبان دولت موقت تشکیل داد / خبرنگار رادیو آمریکا رئیس دولت موقت شد!

طالبان اعلام کرده که کنترل کل افغانستان را به دست گرفته است. حالا برخی از رسانه‌های خارجی می‌گویند طالبان، دولت موقت تشکیل داده و علی احمد جلالی را به‌عنوان رئیس دولت موقت انتخاب کرده است. اما رئیس دولت موقت افغانستان کیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شبکه العربیه به نقل از رسانه‌های افغان اعلام کرد که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان قصد دارد تا یکشنبه از سمتش کناره گیری کند. این رسانه گفته عملیات انتقال قدرت امروز در کاخ ریاست جمهوری افغانستان انجام شده است.

صداو سیما هم اعلام کرد که بر اساس گزارش‌های غیررسمی گویا اشرف غنی افغانستان را ترک کرده و خبر رسمی بزودی اعلام می شود.

علی احمد جلالی رئیس دولت موقت شد

اما از سوی دیگر، طالبان قدرت را در افغانستان در دست گرفته و دولت موقت تشکیل داده است. شبکه المیادین اعلام کرد: علی احمد جلالی وزیر کشور اسبق و سفیر اسبق افغانستان در آلمان، به کابل رسیده و قرار است عهده دار ریاست دولت موقت شود.

اما علی احمد جلالی کیست؟ خبر آنلاین به نقل از هرات تایمز گزارشی از بیوگرافی علی احمد جلالی منتشر کرده و نوشته جلالی قرار است تا ۶ ماه آینده همراه رهبر طالبان سکاندار این کشور باشد.

جلالی قبل از این که وارد افغانستان شود مدت بیست سال در رادیوی صدای آمریکا کار کرده است. علی احمد جلالی در سال ۱۳۲۳ در ولایت غزنى متولد شده و فارغ التحصیل دانشگاه نظامی افغانستان است.

سابقه کاری رئیس دولت موقت طالبان

او سال ۱۳۴۳هجرى خورشیدى از دانشکده نظامی آمریکا در رشته دفاع داخلی فوق لیسانس گرفت. او سپس برای ادامه تحصیل به بریتانیا رفت و در دانشکده سلطنتى بریتانیا تحصیلات خود را ادامه داد و در سال ۱۳۷۵ هجرى خورشیدى نیز در دانشکده نظامی آمریکا از رساله دکترى خود تحت عنوان "سیاست جهانى آمریکا" دفاع کرد.

او پس از بازگشت به افغانستان، وزیر دفاع افغانستان (در زمان دولت مجاهدین) بود و در رشته دیپلماسى در وزارت داخله این کشور به عنوان استاد کار کرد.

در سال ۱۳۶۰ و زمانی که نیروهای شوروی به افغانستان حمله کردند، علی احمد جلالی به پاکستان رفت و به عنوان مشاور دولت مجاهدین افغانستان فعالیت خود را از سر گرفت. یک سال بعد از آن، جلالی به عنوان خبرنگار در رادیو صداى آمریکا استخدام شد و بعد به عنوان رئیس بخش فارسى و پشتو این رادیو انتخاب شد.

با سقوط رژیم طالبان، جلالی بار دیگر از آمریکا به افغانستان برگشت و وزیر دفاع افغانستان و وزیر داخله این کشور شد. او سال ۲۰۰۶ از قدرت کناره گرفت و مجددا به آمریکا برگشت. اگرچه او گفته بود دلیل خروجش از افغانستان رسیدگی به کارهای آکادمیک است، اما بعد از خروج از این کشور اعلام کرد که با حامد کرزای، رئیس جمهور وقت افغانستان اختلافاتی داشته است.

حالا علی احمد جلالی، از سوی طالبان به عنوان رئیس دولت موقت انتخاب شده و قرار است به زودی به افغانستان برگردد و برای مدتی کنترل دولت جدید را در دست بگیرد.

آخرین اخبار و تحولات افغانستان را در گزارش زیر بخوانید:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علا

    شبیه سریال شبهای برره هست

    • ناشناس

      برادران عزیز ایرانی اکثرا از مطالعه در باره تاریخ وشناخت افغانستان مغفول اند حتی مسولین مرتبط با افغانستان اگاهی اندکی دارند. در حالی که اوضاع افغانستان از جهات متعدد سیاسی امنیتی اقتصادی و… تاثیر مستقیم بر ایران دارد.به هر حال ما از ملت برادر و فخیم و همکیش وهمزبان وههم فرهنگ مان سپاسگذاریم.براشون ارزوی عزت وسر بلندی وبرای دشمنان شون ارزوی سر افگندگی و نابودی داریم.

  • ناشناس

    عجب شیر تو شیری شده حالا این ور خیلی دارن کیف میکنن چرا چون مدام ارزش پول و آزادیهای مدنی و ……میخورد تو سرشون حالا بر میگردن به همان دوران تیر کمون

  • ناشناس

    سلام
    چرا من هیچ اطلاعاتی از طالبان ندارم
    من فکر میکردم طالبان با آمریکا دشمنه

  • ناشناس

    کرزی و اشرف غنی در این مدت طولانی اردوی طالبان را در ارتش افغانستان تربیت کردند و این اردو در زمان مناسب از درون دولت را نابود کرد و بار دیگر پشتون ها سایر اقوام را از قدرت حذف و به اسارت گرفتند.

  • ناشناس

    آیا علی احمد جلالی متوانت با طالبان کنار آید

  • ناشناس

    توطئه غربی و استبداد دینی میشود معجونی به اسم طالبان

  • ناشناس

    سلام
    آمریکا قصد داشت افغانستان را پایگاه نظامی خودش در منطقه کند مخصوصا با آموزش نیروهای نظامی افغان ولی موفق نشد، گزینه بهتری را انتخاب کرده، که بوسیله طالبان خودساخته و علی احمد جلالی که مهره تربیت شده آمریکاست، اهداف خودش را در منطقه پیش می برد.