کد مطلب: ۶۴۹۰۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

عوارض صادراتی روی حذف شد؟/ فولادی‌ها همچنان باید عوارض بپردازند

عوارض صادراتی روی حذف شد؟/ فولادی‌ها همچنان باید عوارض بپردازند

طبق جدول ارسالی وزارت صمت به گمرک کشور مشخص شد که پس از مس، عوارض صادراتی روی هم حذف شده است. در این بین تعرفه صادرات برخی از محصولات فولادی هم کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تعیین تعرفه جدید برای عوارض صادراتی محصولات صنعتی تصمیم بود که در همین ابتدای سال صدای اعتراض بسیاری از صنایع را درآورد.

به‌ویژه فولادی‌ها که با مشکلات تامین برق و گاز دست و پنجه نرم می‌کردند، بیش از سایر صنایع به این روند گلایه داشتند. با این حال دولت به بهانه حمایت از تولید داخلی و جلوگیری از صادرات بی‌رویه محصولات صنعتی به دلیل حذف روسیه و اوکراین از بازار، مصر به دریافت این تعرفه‌ها بود.

چنین تصمیمی در حالی اجرا شد که تولید برخی محصولات تا دو برابر نیاز داخلی صورت می‌گیرد. درنهایت دولت در ابتدای اردیبهشت اولین اصلاحیه عوارض صادراتی را ابلاغ کرد.

در اصلاحیه مذکور کالاهایی نظیر مس و میلگرد از شمول پرداخت عوارض صادراتی معاف شدند. همچنین برخی از محصولات و فرآورده‌های فولادی تخفیف‌هایی دریافت کردند.

عوارض صادراتی چه تغییراتی داشت؟

امروز نامه دیگری از سوی وزارت صمت خطاب به سازمان گمرک ارسال شد که طبق آن عوارض صادراتی روی را هم باید حذف‌شده بدانیم. در این بین گرچه عوارض صادراتی بیلت یا اسلب کاهش داشت، اما همچنان صادرکنندگان این کالاها باید عوارض فعالیت تجاری خود را بپردازند.

بر اساس جدول ارسالی وزارت صمت عوارض صادراتی بیلت از ۱۷ به هشت و اسلب از ۲۲ به ۱۷ درصد کاهش یافت.

علاوه بر روی، عوارض محصولات پایین‌دستی نیز حذف شد. اسلب همچنان بیشترین تعرفه را دارد و کنسانتره آهن با عوارض ۱۴ درصدی پس از آن دیده می‌شود.

حالا فعالان صنعت فولاد علاوه بر اینکه نسبت به تعرفه‌های عوارض گلایه‌مندند، نسبت به تغییرات مکرر جداول و بخشنامه‌ها اعتراض دارند.

اصلاح تعرفه‌ هم بی‌فایده است؟

از سوی دیگر فعالان صنفی فولاد می‌گویند که وزارت صمت عوارض محصولاتی را اصلاح یا حذف کرد که صادرات آن‌ها در حجم بالایی نیست. در این بین کالاهایی که بازارهای صادراتی آن‌ها آماده است، مشمول تعرفه‌های بالاتری هستند.

رضا شهرستانی، عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد، در همین زمینه به تجارت‌نیوز گفت: گرچه گفته می‌شود عوارض صادراتی محصولات فولادی حذف یا اصلاح شد، اما این اصلاحات چندان کارشناسی نیست. در واقع وزارت صمت همچنان حاضر نیست به خواسته کارشناسی فعالان این صنعت رسیدگی کند.

بر اساس این گزارش، با ادامه این روند ممکن است تولیدکنندگان نتوانند به اندازه ظرفیت خود اقدام به تولید کنند. چراکه دیگر بازار صادراتی را از دست داده‌اند. سال گذشته که فولادی‌ها با ابرچالش قطعی برق دست و پنجه نرم می‌کردند ۱۱۰ کارخانه را از دست دادند. حال که مشکل اساسی دیگری به چالش‌های آن‌ها اضافه شده، ممکن است شاهد ادامه تعطیلی و ورشکستگی فولادی‌ها باشیم.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید گزارش سرنوشت ۱۱۰ کارخانه تعطیل‌شده فولاد را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.