کد مطلب: ۲۲۳۶۵۷

عوامل افزایش لوازم آرایشی قاچاق

عوامل افزایش لوازم آرایشی قاچاق

مقیمی گفت: وضع تعرفه‌های سنگین گمرکی و روند طولانی ترخیص کالاهای آرایشی، از دلایل اصلی افزایش قاچاق این محصولات است.

مقیمی گفت: وضع تعرفه‌های سنگین گمرکی و روند طولانی ترخیص کالاهای آرایشی، از دلایل اصلی افزایش قاچاق این محصولات است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حمید مقیمی دبیر انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی، آرایشی و عطریات ایران، با اشاره به آمار واردات لوازم آرایشی و بهداشتی اظهار کرد: طبق آمار سازمان غذا و دارو در سال ۹۵ میزان واردات رسمی لوازم آرایشی بهداشتی ۴۳۰ میلیون دلار بود که در سال 96، حدود ۲۰ درصد افزایش یافت.

دبیر انجمن فرآورده‌های بهداشتی با بیان اینکه واردات عمده این نوع محصولات از کشور‌های اروپایی صورت می‌گیرد، ابراز کرد:عمده واردات از کشور‌های اروپایی مانند آلمان، فرانسه و سوئیس صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد واردات لوازم آرایشی و بهداشتی، عطریات و خوشبو کننده‌هایی است که میزان تولید داخلی آن پاسخگوی تقاضا در کشور نیست.

وی با بیان اینکه به دلیل رکود اقتصادی شرایط افزایش قیمت در این بخش در کشور مهیا نیست، تصریح کرد: از دلایل مهم گرانی لوازم آرایشی و بهداشتی درسال گذشته، افزایش پایه گمرکی برخی از کالا‌های وارداتی بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ درصد است که تاثیر آن را در افزایش ۳۰ درصدی کالا‌های بهداشتی در بازار می‌توان مشاهده کرد.

مقیمی با بیان اینکه آمار‌های مربوط به قاچاق در این حوزه دقیق نیست، تصریح کرد: آمار قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی ارقامی به شکل تخمینی اعلام می‌شود و برخی میزان قاچاق را حدود ۵۰۰ میلیون دلار برآورد می‌کنند، اما آمار دقیقی از میزان قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در کشور وجود ندارد.

به گفته وی؛ وضع تعرفه‌های سنگین گمرکی و روند طولانی کار‌های اداری برای ترخیص کالا که بعضا تا چندماه طول می‌کشد، از دلایل اصلی افزایش قاچاق در کشور است.

دبیر انجمن فرآورده‌های بهداشتی با اشاره به کیفیت نامطلوب کالا‌های قاچاق در حوزه آرایشی و بهداشتی ابراز کرد: لوازم آرایشی و بهداشتی که به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود به‌دلیل نبود نظارت بر کیفیت آن، اجناس تقلبی و بی کیفیت هستند که با قیمت کمتر در بازار عرضه می‌شوند.

وی با اشاره به حذف برچسب شبنم، اظهار کرد: پنج سال از حذف برچسب شبنم بروی کالاهای ایرانی می‌گذرد که جای خود را به برچسب اصالت که توسط سازمان دارو و غذا صادر می شود داده است و اجناسی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند در صورت تایید برچسب اصالت دریافت می‌کنند.

مقیمی در پایان گفت: کالا‌هایی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود توسط سازمان غذا و دارو آزمایش می‌شود و هر شش ماه یک‌بار کیفیت این محصولات مورد بررسی سازمان غذا و دارو قرار می‌گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.