کد مطلب: ۶۶۲۱۷۰

با فروش نفت روسیه به چین، ایران بازار خود را از دست‌ می‌دهد؟

با فروش نفت روسیه به چین، ایران بازار خود را از دست‌ می‌دهد؟

روس‌ها برای فروش نفت خود به سراغ بازار چین رفته‌اند و ممکن است از این بابت محدودیت‌هایی برای فروش نفت ایران به وجود آید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید روس‌ها برای فروش نفت خود به سراغ بازار چین رفته‌اند و ممکن است از این بابت محدودیت‌هایی برای فروش نفت ایران به وجود آید. البته ایران باید با استفاده از ظرفیت تولید و بازارهای سنتی که در اختیار دارد، میزان صادرات نفت خود را حفظ کند.

حمیدرضا صالحی در گفت و گو با ایسنا ، اظهار کرد: جنگ روسیه و اوکراین برای اقتصاد جهانی تبعات خاص خود را داشته و در بسیاری از حوزه‌ها شاهد آن هستیم که برنامه کشورها برای تجارت بین‌المللی تغییر کرده است. یکی از بازارهایی که تحت تاثیر جنگ قرار گرفته بازار انرژی و نفت جهانی است.

وی با اشاره به نقش مهم روسیه در بازار نفت، بیان کرد: روسیه در کنار عربستان سعودی یکی از کشورهایی است که بیشترین تولید و صادرات نفت را دارد. پس از آغاز جنگ اخیر، برخی کشورها خرید نفت روسیه را متوقف کردند و همین موضوع باعث شد روس‌ها به دنبال اعمال تغییراتی در بازار خودشان باشند.

عضو اتاق بازرگانی تهران به سابقه همکاری‌های اقتصادی روسیه و چین اشاره کرد و افزود: این طبیعی است که روس‌ها برای فروش نفت خود به سراغ بازار چین بروند و از این محل محدودیت‌هایی برای فروش نفت ایران به وجود آید. شاید این اتفاق در کوتاه مدت برای ما مشکل آفرین شود اما ما باید برنامه‌های بلندمدت خود را به نتیجه برسانیم.

صالحی با بیان اینکه ایران مشتریان سنتی نفت خود را دارد، تاکید کرد: برای آنکه بتوانیم از بازار نهایت استفاده را ببریم قطعا باید تکلیف برجام روشن شود. با کنار رفتن تحریم‌ها، ایران قطعا توان آن را که به بازار برگردد خواهد داشت و مشتریان قدیمی نفت باز هم از ما خرید خواهند کرد.

وی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد ما در این سال‌ها، در حوزه سرمایه گذاری‌های جدید ضعیف عمل کرده‌ایم. در میادین نفتی و گازی مشترک، برخی کشورهای همسایه دست بالا را دارند و ایران از نظر ظرفیت تولید نفت نیز از رقبا عقب افتاده است. در صورت کنار رفتن تحریم‌ها و جذب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی لازم، می‌توان امید داشت که بازار ما حفظ شده و امکان حضور در عرصه‌های بین المللی به وجود آید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.