کد مطلب: ۳۹۳۸۳۹

مروری بر روزنامه‌های ‌شنبه ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۸

آغاز برخورد با تخلفات مدیران خودروساز / فشار جدید برای توقف تولید پراید

آغاز برخورد با تخلفات مدیران خودروساز / فشار جدید برای توقف تولید پراید

روزنامه‌های «جام جم»، «جوان»، «خراسان» و «شرق» در گزارش‌های امروز ۲۰ مرداد ماه، به ماجرای تخلفات شرکت‌های بزرگ خودروسازی داخلی، «سایپا» و «ایران‌خودرو» پرداخته‌اند که قوه قضائیه در اقدامات جدید خود مدیران این شرکت‌ها را ممنوع‌الخروج و بازداشت کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روزنامه‌های «جام جم»، «جوان»، «خراسان» و «شرق» در گزارش‌های امروز ۲۰ مرداد ماه، به ماجرای تخلفات شرکت‌های بزرگ خودروسازی داخلی، «سایپا» و «ایران‌خودرو» پرداخته است که قوه قضائیه در اقدامات جدید خود مدیران این شرکت‌ها را ممنوع‌الخروج و بازداشت کرده است.

این ماشین مرگ ندارد

روزنامه جام جم در گزارشی که در آن با دبیر انجمن خودروسازان ایران گفتگو کرده است به مسائل مختلفی در خصوص تولید پراید از جمله قیمت آن، کیفیت تولید و بررسی وضعیت تولید پراید در سال‌های آتی پرداخته است.

این روزنامه نوشته: خبر رسید كه از سال آینده خودروی پراید شماره‌گذاری نمی‌شود. داستان توقف شماره‌گذاری برخی خودروها اما به سال 87 بازمی‌گردد. در آن زمان پلیس راهور اعلام كرد خودروی پراید و روآ تولید نمی‌شود اما ایران‌خودرو و سایپا این موضوع را تكذیب كردند. تا اینجای كار در طول 12 سال گذشته زور خودروسازان به پلیس راهور و ناجا چربیده اما به قول معروف این تو بمیری از آن تو بمیری‌ها نیست.

سردار كمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در مورد شماره‌گذاری پراید اظهار كرد:« شماره‌گذاری پراید از سال آینده با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت متوقف می‌شود.» وی افزود:« باتوجه به این‌كه خودروی پراید آزمایش‌های ایمنی را پشت سر نگذاشته به همین جهت پس از 12 سال تذكر به شركت تولیدكننده از سال 99 با هماهنگی وزارت صمت این خودرو شماره‌گذاری نمی‌شود.»

چالش مانكن پراید

چند وقت پیش چالشی با عنوان چالش مانكن مد شده بود كه عكس پراید در طول 20 سال گذشته منتشر شد و هیچ تغییری نكرده بود. پراید در ایران یك جوان 26 ساله است كه از نظر ظاهری تقریبا ثابت مانده و تغییری نداشته است؛ به گفته برخی كارشناسان امنیت این خودرو تا حدی افزایش یافته اما آمار تصادفات و كشته‌های جاده‌ای برخلاف امنیت اعلام شده این خودرو است.

هرچند احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان معتقد است پراید جزو خودروهای پرتیراژ كشور است و آمار تصادفات و كشته‌های آن باید با كشته‌ها و تصادفات یك خودروی پرتیراژ دیگر مقایسه شود.

وی می‌گوید: به عنوان مثال تیراژ خودروی پراید وقتی پنج میلیون است نباید آمار تصادفات آن با خودرویی كه تیراژ یك میلیون دستگاهی دارد مقایسه شود. نعمت‌بخش در مورد اظهارنظر ناجا مبنی بر این‌كه پراید را از سال 99 شماره‌گذاری نمی‌كند می‌گوید: سازمان ملی استاندارد مسؤول تشخیص کیفیت خودرو در كشور است و وقتی خودروساز مجوز استاندارد و محیط زیست را دارد باید نسبت به شماره‌گذاری آن اقدام كند. البته ما از حذف پراید استقبال می‌كنیم و همین موضوع باعث می‌شود تا این خودروی زیان‌ده از چرخه تولید حذف نشود.

پراید را فراموش كنید

احمد نعمت‌بخش دبیر انجمن خودروسازان به جام‌جم گفت: مسؤول اصلی تولید شدن یا نشدن یك خودرو سازمان ملی استاندارد است و اگر خودرویی دارای تأییدیه استاندارد و سازمان محیط زیست باشد باید شماره‌گذاری شود.

نعمت‌بخش با اشاره به این‌كه ارزان‌ترین خودروی كشور پراید است ادامه داد: برخی جوانان اشتیاق سرعت دارند و گاهی با سرعت‌های غیرمجاز حركت می‌كنند كه منجر به تصادف می‌شود. از پلیس راهور در این زمینه می‌خواهیم با حضور فیزیكی یا با نصب تجهیزات امنیت را در جاده‌های ایران برقرار كند.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان این‌كه تولید خودروی جدید نیازمند سرمایه‌گذاری است گفت: طراحی و تولید یك پلتفرم، چند صد میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد و شرایط تحریمی هم وضعیت را كمی سخت‌تر كرده اما با این حال خودروسازان كشور ساكت ننشستند و خودروهایی در كلاس پراید با امنیت بهتر تولید كردند كه تیبا یكی از آنهاست.

ما پراید را فراموش می‌كنیم و شما هم بهتر است همین كار را كنید. اگر سازمان ملی استاندارد بخواهد پراید را كنار بگذارد تیبا جایگزین خواهد شد. البته باید توجه داشت با توجه به استانداردهای اروپایی خودرویی كمتر از 45 میلیون تومان نمی‌توان تولید كرد. این مقام صنفی تاكید كرد: انجمن تولیدكنندگان خودرو مخالف واردات خودرو نیست و حاضریم حتی تعرفه خودرو را نیز از 50 درصد به 25 درصد كاهش دهند.

ضرب شست قضایی به مدیران سایپا و ایران خودرو

روزنامه خراسان هم در خبری به ماجرای ممنوع‌الخروجی مدیران سایپا و بازداشت چند تن از مدیران این شرکت پرداخته است و با استناد به خبر منتشر شده از «تجارت‌نیوز» از برخورد با عوامل شرکت ایران‌خودرو هم گفته است.

این روزنامه نوشته است: حدود یک ماه قبل بود که رئیس قوه قضاییه بر ضرورت پایبندی شرکت ها از جمله خودروسازان به تعهدات خود در قراردادها و همچنین بر برخورد با موارد نقض حقوق عامه تاکید کرد. اکنون خبرها حاکی از برخی اقدامات قضایی در سطوح بالا علیه مدیران خودروسازی است.

در این باره دیروز خبرگزاری فارس گزارش داد: سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا از اسفند سال گذشته به مدت شش ماه ممنوع الخروج شده است. این در حالی است که به تازگی اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه با تشریح جزئیات بازداشت برخی از مدیران ارشد سایپا گفته بود: این پرونده ۲۵ متهم دارد که شش نفر بازداشت هستند. به گفته وی، برخی بازداشتی‌ها از مدیران شرکت سایپا هستند و برخی از نمایندگی‌ها و شرکت‌هایی که به نمایندگی از سایپا مبادرت به ثبت نام و واگذاری خودرو می‌کردند.

اما به نظر می رسد برخوردهای قضایی محدود به یک خودروساز نبوده و این موضوع دامنگیر ایران خودرو نیز شده است. به گزارش تجارت نیوز، دیروز تصویری از نامه بانک مرکزی به تمام بانک‌ها در فضای مجازی منتشر شد که در آن با استناد به درخواست دادستانی تهران ذکر شده بود: «ضروری است تمام حساب‌های هاشم یکه‌زارع (مدیر عامل ایران خودرو) مسدود شده و هیچ خدمات بانکی به وی ارائه نشود.» شایان ذکر است تا هنگام تنظیم این خبر، ایران خودرو واکنشی به آن نشان نداده است.

ترمز قضا بر تخلفات مدیران خودروساز

روزنامه جوان به اقدامات قوه قضائیه جهت مقابله با فساد خودروسازان داخلی اشاره کرده است و گزارش خود را با خبرهایی از اقدامات این قوه که ظاهرا در راستای مقابله با فساد در کشور عزم جدی به خود گرفته است آغاز کرده است.

این روزنامه نوشته است: در سال گذشته بود که ناگهان بازار خودرو به هم خورد و کار به جایی رسید که قیمت در کارخانه با بازار اختلافی تا صد در صد پیدا کرد و حتی پراید ۵۰ میلیون تومانی شد.

متخلفانی که تلاش کرده‌بودند با توجه به تفاوت حاشیه بازار و قیمت خودرو در کارخانه، اقدامات سوداگرانه خود را پیگیری کنند، حالا باید در برابر قانون پاسخگو باشند. بازار خودرو روز‌های پرتلاطمی را پشت سر گذاشته است و تقریباً همه بر این باور بودند که بازار خودرو به صورت غیرواقعی دچار آشفتگی شده‌است تا اینکه چندی خبر بازداشت مدیران قبلی سایپا، دهان به دهان چرخید، اما ششم مرداد ماه ۹۵ عبدالله رضیان، عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان گوشه‌ای از پرونده مدیران متخلف سایپا را روشن کرد.

به گفته رضیان تعدادی از افراد شرکت سایپا با توجه به اتهام واردشده دستگیر و روانه زندان شده‌اند. از این تعداد دستگیر شده، یک نفر مسئول بخش حراست خودروسازی سایپا بوده‌است. عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به آخرین وضعیت پرونده این شرکت خودروسازی اضافه می‌کند: پرونده این متهمان در حال پیگیری و تحقیق است، ولی از جزئیات دقیق روند آن بی‌خبر هستم.

۲۵ بازداشتی و شش بازداشتی

روز گذشته، یعنی سه روز بعد از مصاحبه رضیان، غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در جمع خبرنگاران درباره دستگیری مدیران ارشد سایپا گفت: این پرونده ۲۵ متهم دارد و شش نفر بازداشت هستند که برخی بازداشتی‌ها از مدیران شرکت سایپا و برخی نیز از نمایندگی‌ها و شرکت‌های مرتبط با سایپا هستند و پرونده با جدیت تمام در حال رسیدگی است.

اکبر صادقی مدیرکل بازرسی وزارت صمت نیز یک روز قبل از سخنان سخنگوی قوه قضائیه در حاشیه نشست بازرسان و ناظران ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران درباره تخلفات در حوزه خودرو می‌گوید: در زمینه خودرو و ثبت سفارش‌ها، گزارش‌های زیادی از وقوع تخلف داشتیم اگرچه این گزارش‌ها رو به کاهش است، اما با افراد خاطی برخورد‌های لازم صورت گرفته‌است.

مجمع تشکر کرد، بانک مرکزی مسدود

این روزنامه با استناد به توئیتر خبرنگار روزنامه مهر نوشته است: با دستور مقامات بانک مرکزی، حساب‌های شخصی مدیرعامل یکی از دو شرکت بزرگ خودروساز مسدود و وی از دریافت هرگونه خدمات بانکی محروم شده‌است؛ درخواست رسانه از قوه قضائیه، ورود بدون اغماض به خودروسازی‌ها و ارائه گزارش مبسوط از معاملات مالی آن‌ها است. بهانه تحریم نباید سرپوشی بر تخلفات گسترده باشد.

خودروسازان زیر تیغ

رزونامه شرق هم در خبری با تیتر «خودروسازان زیر تیغ» به این موضع اشاره کرده است و حال باید دید که ماجرای فساد سایپا و ایران خودرو در روزهای آینده به کجا می‌رسد و قوه قضائیه چه تدابیری جهت مقابله با فساد این شرکت‌ها می‌اندیشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدایا از‌ ۱۰ تیر‌ ۹۷ برلیانس ۳۳۰ با تحویل مهر ۹۷ هنوز‌ هیچ خبری‌ نیست‌ جدیدا شنیدم که سایپا فرم‌ تسریع‌ پر‌ میکنه که‌ مخصوص‌ ثبت‌ نام‌ کنندهای‌ تهرانیه‌ میخوام‌ بدونم‌ بااینکه‌ قوه‌ قضائیه‌ مدیران‌ متخلف‌ خودروساز‌ را محاکمه‌ کرده‌ بالاخره‌ تکلیف‌ تعهدات سایپا که‌ بیشتر‌از‌ شهرستانها هستند‌ چیه ؟ کی‌ خودرو‌ ی مارو‌ میدن‌ ؟ لااقل‌ محاکمه ی‌ متخلفین‌ رو‌ احساس‌ کنیم