کد مطلب: ۶۰۷۳۷۰

قابلیت سوپر دیوایس هوآوی، اولین تعریف صحیح از یکپارچگی دستگاه‌ها

قابلیت سوپر دیوایس هوآوی، اولین تعریف صحیح از یکپارچگی دستگاه‌ها

سوپردیوایس، یک فناوری و قابلیت بسیار مهم و آینده‌‎نگرانه است که شرکت هوآوی در محصولات خود قرار داده و به خوبی می‌تواند نیازهای افراد در اهداف و سناریوهای مختلف را مرتفع کند.

مدت کوتاهی از رویداد ویژه سوپر دیوایس (Super Device) هوآوی نمی‌گذرد، رویدادی که در آن شرکت هوآوی این قابلیت جدید از اکوسیستم نرم‌افزاری خود و سه سناریو اصلی آن را به صورت کامل معرفی کرد.

در این رویداد تعدادی از متخصصین حوزه‌های مختلف از جمله فناوری، ورزش و سرگرمی در کنار خواننده محبوب امیرعباس گلاب دور هم گرد آمده بودند تا به صورت اختصاصی و برای مخاطبین ایرانی توضیحات کاملی را ارائه کنند. برای تماشای آن می‌توانید به این لینک مراجعه نمائید.

اما قابلیت سوپر دیوایس هوآوی چیست؟ و یا چه قابلیت ویژه‌ای را تحت اکوسیستم هوآوی به کاربران ارائه می‌کند؟ در ادامه با ما باشید تا پاسخ این سوالات را بیابیم.

مقدمه

برای زندگی در دنیای آینده باید دستگاه‌هایی مورد استفاده قرار گیرند که قادر به برقراری ارتباط با یکدیگر باشند. اگرچه تا عملی شدن ایده اینترنت اشیا به صورت تمام و کمال، راه زیادی باید پیموده شود ولی در ابعاد بزرگتر نیز همچنان نیاز به یک پلتفرم ارتباطی کامل احساس می‌شود.

در حال حاضر در زندگی ما گوشی، تبلت، تلویزیون، ساعت، اسپیکر و بسیاری از دستگاه‌های دیگر هوشمند وجود دارند که همگی قابلیت اتصال به اینترنت و دیگر ابزارها را دارند. اما فراهم ساختن بستری که قابلیت‌های این دستگاه‌ها را منظم کرده و سر و شکل دهد نیازمند ایده‎ای سازمان‎ یافته است.

پلتفرمی که سیستم‎ عامل هارمونی و قابلیت Super Device قصد دارد برای اولین بار، نوعی عملی و واقعاً کاربردی از آن را معرفی کند را می‎‌توانیم اولین تلاش واقعاً کاربردی برای این موضوع بدانیم که می‎‌تواند بستری حقیقی برای ارتباط موثر دستگاه‌‎ها ایجاد کند.

Super Device چه قابلیت‌ هایی را ارائه می‌ کند؟

به بیان ساده قابلیت Super Device به دستگاه‌‎ها اجازه می‌‎دهد که در صورت پشتیبانی از آن، در ارتباطی موثر با یکدیگر که می‌‎تواند به صورت بی‎‌سیم یا سیمی پیکربندی شود، از قابلیت‎‌های یکدیگر استفاده کنند.

در واقع با استفاده از سوپر دیوایس دیگر نیاز نیست که برای هر عملیاتی، دستگاهی که دقیقاً برای آن ساخته شده را مورد استفاده قرار داد. این فناوری قصد دارد بستری یکپارچه را شکل دهد.

برای مثال با Super Device یک دستگاه مانند گوشی هوشمند می‌تواند به مانیتور میز کار شما متصل شده، صدای خروجی خود را از طریق اسپیکر هوشمند پخش کند، امکان تماس تصویری روی تلویزیون هوشمند برقرار کرده یا نوتیفیکیشن تماس ورودی را روی ساعت هوشمند کاربر نشان دهد و حتی از طریق آن کنترل شده و در حالتی که روی سه پایه نصب شده، با دستور کاربر از طریق ساعت، عکس بگیرد.

همه امور فوق با ایجاد زبانی واحد برای این دستگاه‌‎ها میسر می‎‌شود که در وهله اول سیستم ‎عامل هارمونی و در زیرلایه آن، قابلیت Super Device، فراهم کننده شرایط و ایجاد کننده این بستر ارتباطی خواهند بود.

2wsdcv

قابلیت دیگری که در این ساختار در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، توانایی استفاده از نرم‎افزارها بین پلتفرم‎های مختلف است. برای مثال می‌توان در یک لپ‎تاپ ویندوزی، نرم‎افزار اندرویدی که در گوشی هوشمند نصب شده را اجرا و مورد استفاده قرار داد. همچنین امکان انتقال فایل و اطلاعات بدون واسطه نیز میسر می‌شود.

در کنار موارد فوق کاربر می‌‎تواند برنامه‎ها یا به اصطلاح Taskهایی که در یک دستگاه دیگر داخل بستر Super Device در حال اجراست را مشاهده کرده و در صورت تمایل، ادامه عملیات خود را از طریق دستگاه دیگر انجام دهد.

ویژگی بسیار کاربردی دیگر امکان به اشتراک‌گذاری منابع است. برای مثال در مجموعه وسایل شما ممکن است چند لپ‎تاپ یا تبلت وجود داشته باشد که محتوای آنها با یکدیگر متفاوت است. در این حالت می‌توان با استفاده از یک مانیتور سوپر دیوایس، با جابجایی بین دستگاه‌های موجود در ساختار، تنها از یک موس و کیبورد و پرینتر استفاده کرد و محتوای دستگاه دیگر را روی نمایشگر بزرگتر مانیتور (تلویزیون) مشاهده و ادامه کار را انجام داد.

البته موارد فوق تمام ویژگی‌های سوپردیوایس نیست و می‌توان عملکرد آن را در سناریوهای مختلف پیاده کرد که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم.

سناریوهای قابل پیاده‌سازی در Super Device

همانطور که عنوان شد برای پیاده‌سازی سناریوهای مختلف در این پلتفرم نیاز به ارتباط دستگاه‌هاست. این ارتباط از دو طریق سیمی و بی‎سیم صورت می‌گیرد. در واقع برای این ارتباط یک دستگاه می‌تواند نقش میزبان ارتباطی را بازی کرده و دیگر دستگاه‌ها با اتصال به آن، سناریوهای مختلف را اجرا می‌کنند.

سناریوی محیط کاری هوشمند

در این سناریو سه دستگاه شامل لپ‎تاپ، مانیتور و گوشی هوشمند در ارتباط با یکدیگر قرار می‌گیرند. در این سناریو مانیتور هوآوی MateView امکان نمایش محتوای دستگاه‌های دیگر روی صفحه نمایش بزرگ را فراهم می‌کند. دو دستگاه دیگر در این سناریو از دو سیستم عامل متفاوت استفاده می‌کنند اما مشکلی وجود ندارد زیرا به کمک قابلیت سوپر دیوایس هوآوی امکان ارتباط مستقیم، جابجایی فایل و بسیاری فعالیت‌های روی این دستگاه‌ها وجود دارد.

برای مثال می‌توانید مانیتور MateView هواوی را به عنوان دستگاه مرکزی Super Device در نظر گرفته و یکی از دستگاه‌ها (مثلاً لپ‎تاپ MateBook X Pro) را با اتصال سیمی و دیگری (تبلت MatePad 12.6 Pro) را به صورت بی‌سیم به آن متصل کنید.

در این حالت می‎توانید با استفاده از نوار لمسی زیر پنل نمایشگر میت ویو، به راحتی به منوی Super Device دسترسی پیدا کرده و میان دو دستگاه خود جابجا شوید. در قسمت قبلی به اشتراک‎گذاری منابع نیز اشاره شد که در اینجا می‎تواند با اشتراک‎گذاری موس و کیبورد هواوی که آنها نیز به صورت بی‎سیم به مانیتور متصل شده‎اند استفاده کرد و در هر دو محیط، بدون محدودیت، امور مد نظر خود را در ترکیبی با رابط کاربری لمسی خود دستگاه و رابط کاربری غیرلمسی ایجاد شده به واسطه وجود موس و کیبورد انجام داد.

نحوه پیاده‌سازی و استفاده از Super Device

بعد از توضیحات فوق و برشمردن ویژگی‎‌ها و قابلیت‌های Super Device حتماً برای شما این سوال پیش آمده که پیاده‎‌سازی این قابلیت چطور صورت گرفته و به چه ابزارهایی نیاز دارد؟ پاسخ این است که تنها لازمه راه‌‎اندازی این قابلیت، فراهم کردن بستر ارتباطی آنهاست.

در واقع اگر دستگاه‎‌ها ظرفیت اتصال بی‎سیم را دارند، کافی‌ست از طریق Wi-Fi یا NFC، آنها را به یکدیگر متصل کنید. در غیر این صورت استفاده از یک کابل ارتباطی و ارتباط دادن یک دستگاه به دستگاهی دیگر در شبکه، شرایط الحاق آن به گستره Super Device موجود را فراهم کرده است.

3edcvgbh

برای مثال در گوشی‎‌ها یا تبلت‌‎های مجهز به HarmonyOS 2.0 به بالا، تنها کافی‌ست نوار نوتیفیکیشن را از یکی از دو نقطه بالا سمت راست یا بالا سمت چپ به پایین بکشید. در این حالت در پایین صفحه ظاهر شده منوی Super Device نمایان شده و بخش Smart Collaboration را مشاهده خواهید نمود.

در این بخش کلیه دستگاه‎‌های موجود در بستر Smart Device مشاهده می‌‎شوند و می‎‌توانید با کلیک روی هر کدام از آنها، آن را به شبکه دیوایس‎‌های هوشمند خود اضافه کنید.

در این بخش به راحتی می‌توانید خروجی مورد نظر برای بخش صوت و تصویر دستگاه خود را انتخاب نموده و شرایط را برای ارتباط با دستگاه‌ها فراهم کنید.

البته در مورد سناریوهایی که دستگاه مرکزی در آنها نمایشگر هوشمند باشد می‌توانید با لمس دو انگشتی نوار زیر پنل MateView، به این بخش دسترسی پیدا کرد که امکان جابجایی بین دستگاه‌های مختلف را فراهم می‌کند.

ناگفته نماند که در سناریوهای مختلف می‌تواند دستگاه‌ها را تعویض کرده و در صورتی که هر دستگاه با سناریو شما سازگار باشد امکان افزودن یا حذف آن از سناریو به راحتی وجود دارد.

4rffvghjk

جمع بندی

همانطور که عنوان شد Super Device یک فناوری و قابلیت بسیار مهم و آینده‌‎نگرانه است که شرکت هواوی در محصولات خود قرار داده و به خوبی می‌تواند نیازهای افراد در اهداف و سناریوهای مختلف را مرتفع کند.

این قابلیت به دستگاه‌ها اجازه برقرار ارتباط به طرق مختلف را داده و امکان تسهیم منابع و اشتراک‎گذاری آنها مانند خروجی‌های صوتی و تصویری و کنترلی را می‌دهد. هر دستگاه در سوپردیوایس می‌تواند در ارتباطی موثر با دستگاه‌های دیگر، نقشی متفاوت از آنچه تا پیش از ورود به شبکه داشته را ایفا کند که در خدمت کاربر قرار گرفته و بسیاری از احتیاجات او را در چندین ثانیه مرتفع می‌کند.

هواوی به سرعت در حال گسترش دامنه کاربرد و قابلیت‎های Super Device است و می‎تواند این فناوری قصد دارد در راستای پلتفرم کامل ۱+۸+n خود، امکانی را ایجاد کند که بتواند امکان ارتباط همه دستگاه‌های هوشمند در محیط زندگی تا به معنای اصل کلمه بتوان بستری هوشمند و کاربردی را برای همه نیازها شکل داد.

دستگاه‌های موجود در سناریوی دفتر کار هوشمند هوآوی به تازگی در بازار ایران با گارانتی رسمی شرکت مادر معرفی شده‌اند که برای مشاهده و خرید می‌توانید به این لینک مراجعه نمائید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.