کد مطلب: ۶۳۸۳۱۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای قبض‌های نجومی تکرار شد؟/ ۱۴۰۱ هم با گرانی برق همراه است؟

ماجرای قبض‌های نجومی تکرار شد؟/ ۱۴۰۱ هم با گرانی برق همراه است؟

مشترکان برق دوباره خبر از صدور قبض‌های نجومی برق دادند. این در حالی است که بنا بر تصمیمات اخیر نمایندگان مجلس در بررسی بودجه ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد دولت و مجلس در پی گران شدن قبوض مشترکان و حذف سوبسید از قبوض‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، معضل قبض‌های نجومی برق در تابستان تمام نشد. حسن روحانی، رئیس جمهور پیشین مدعی شده بود قبض آب و برق برای افراد کم درآمد رایگان می‌شود. حالا معضل قبض‌های نجومی از دولتی به دولت دیگر و از فصلی به فصل دیگر منتقل می‌شود. تا جایی که برخی از مشترکان گزارش دادند که دوباره قبض نجومی برق دریافت کردند.

احتمالا مساله برق، یکی از چالش‌برانگیزترین معضلات وزارت نیرو در یک سال اخیر بوده است. معضلی که مدیران توانیر و توزیع برق مدام وعده می‌دادند با ورود به زمستان تمام می‌شود اما مشترکان، هنوز هم درگیر قبض‌های نجومی برق هستند. هنوز فصل گرما و استفاده از وسایل سرمایشی فرا نرسیده است. اما وزارت نیرو و شرکت برق هم همچنان انگشت اتهام خود را به سوی مردم دراز کرده و ادعا می‌کند مشترکان برق بیشتری مصرف کرده‌اند. به همین دلیل هم قبض نجومی دریافت کردند.

پیش از این کاظم دلخوش، یکی از نمایندگان مجلس هم اعتراض کرده بود که دولت در تابستان ۱۴۰۱، دست در جیب مردم کرد و تعرفه برق را بدون اطلاع قبلی، افزایش داد.

ماجرای قبض نجومی برق چیست؟

تابستان گذشته تقریبا همه مشترکان از صدور قبض‌ نجومی برق شکایت داشتند. شرکت توانیر و توزیع برق ابتدا به طور کلی ماجرای گرانی برق را کتمان می‌کرد. در نهایت سخنگوی صنعت برق و شرکت توزیع برق تهران به تجارت‌نیوز گفتند نحوه محاسبه قیمت برق تغییر کرده نه قیمت برق. سخنگوی صنعت برق پس از آن گفت هیات وزیران تصمیم دارد مشترکان پرمصرف را اصلاح کند.

نمایندگان مجلس هم چندی پیش در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۱، تصمیم گرفتند بهای تعرفه آب، برق و گاز مشترکان کم‌مصرف و خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی رایگان شود. البته دولت قرار نیست این هزینه را متقبل شود. قرار شد هزینه قبض آب، برق و گاز مشترکان پرمصرف ۴ برابر شود. یعنی قبض برخی نجومی و قبض برخی دیگر رایگان می‌شود.

بنابراین قبض آب، برق و گاز آن دسته از افرادی که قبض‌شان رایگان است از این محل پرداخت می‌شود. یعنی تعرفه مشترکان کم‌مصرف رایگان و تعرفه مشترکان پرمصرف گران‌تر حساب شود و قبوض نجومی دریافت کنند.

البته تنها معترضان این طرح مشترکان پرمصرف با قبض‌ نجومی نیستند؛ این طرح سال پیش هم اجرا شد. در سال‌ ۱۴۰۰ هم قرار بود آب، برق و گاز خانواده‌های محروم و تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی رایگان شود.

اما مشترکان شکایات زیادی از طولانی و فرساینده بودن روند ثبت‌نام در این پروسه داشتند. در آخر هم بسیاری از آن‌ها می‌گفتند موفق به دریافت آب، گاز و برق رایگان نشدند.

قبض‌های نجومی سال ۱۴۰۱

تا این جا با چند داده مواجهیم؛ رایگان شدن قبوض مشترکان کم‌مصرف، صدور قبض نجومی برق برای برخی مشترکان پرمصرف و افزایش مبلغ قبض برق مشترکان. از این سه داده می‌توان نتیجه‌گیری کرد که احتمالا دولت و مجلس در صدد حذف سوبسید انرژی برای عده‌ای از مشترکان در سال ۱۴۰۱ است.

علیرضا سلیمی، نماینده شهرستان دلیجان و محلات در جلسه بررسی بودجه ۱۴۰۱، معترض بود که ما برای حامل‌های انرژی یارانه می‌دهیم، چرا برخی ویژه باید از این یارانه بیشتر از دیگران استفاده کنند؟

او در نهایت پیشنهاد داد افزایش تعرفه آب، برق و گاز به صورت پلکانی باشد. شخصی که بیش از دوبرابر الگو مصرف دارد افزایش ۳۵ درصدی تعرفه داشته باشد. بقیه نمایندگان هم به این نظر رای دادند و حالا به نظر می‌رسد سال ۱۴۰۱، سال صدور قبض‌های نجومی بیشتر برای مشترکان باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سعید

    برق هنوز ارزان است مشترکین برق به دنبال قبض برق دوماهه 30هزار تومانی هستند برق نعمتی است که فقط در زمان خاموشی ها مردم متوجه آن می شوند فرض کنید برای یک خانه روزی 5هزا ر تومان ویا به عبارتی 20کیلو وات برق مصرف کند که تقریبا 4برابر یک خانه معمولی است .خوب میشود 300هزار تومان برای دوماه آیا این عدد واقعا بدون جانبداری زیاد است