کد مطلب: ۷۵۱۵۲۶

تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران + این خبر تکمیل می‌شود

تصویب قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران + این خبر تکمیل می‌شود

پارلمان اروپا امروز قطعنامه‌‌ای ضد ایرانی با عنوان «پاسخ به اعتراضات و اعدام‌ها در ایران» را به تصویب رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز، پارلمان اروپا امروز در اقدامی مداخله‌جویانه قطعنامه‌‌ای ضد ایرانی با عنوان «پاسخ به اعتراضات و اعدام‌ها در ایران» را به تصویب رساند.

به گزارش تسنیم، متمم پیشنهادی مربوط به درج سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های اصطلاحا تروریستی اتحادیه اروپا که دیروز پس از رای‌گیری به این قطعنامه اضافه شده بود نیز در قالب این قطعنامه به تصویب رسید. قطعنامه مذکور علاوه بر این شامل بندهای دیگری است که خواستار تحریم رئیس‌جمهور و دادستان کل ایران است.

جزئیات قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران

پارلمان اروپا در این قطعنامه خواستار محدودیت‌های هدفمند علیه همه قضاتی شده که علیه «معترضان»، حکم صادر کرده‌اند و در ادعایی از مقام‌های ایرانی خواسته شده به تعهدات بین‌المللی از جمله تحت میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR) پایبند باشند.

به گزارش فارس، در ادامه این متن، قانون‌گذاران اروپایی ضمن استقبال از محدودیت‌های اعلامی اخیر علیه ایران از جمله مرتبط با پلیس امنیت اخلاقی که ادعا شده همدست یا مسئول در مرگ مهسا امینی بوده‌اند، آن‌ها را ناکافی خوانده و به دلیل آنچه بی‌توجهی آشکار ایران به کرامت انسانی و خواسته‌های شهروندانش و همچنین حمایت ایران از روسیه ادعا شده، خواستار تنظیمات بیشتر در موضع اتحادیه اروپا در قبال ایران شده‌اند.

در این متن، از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و شورای اروپا خواسته شده فهرست تحریم‌ها را به همه افراد و نهادهای مسئول «نقض حقوق بشر» و اعضای خانواده آن‌ها بسط دهند و از برخی مقامات کشورمان و کلیه بنیادهای مرتبط با سپاه پاسداران و بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید و امور ایثارگران نام برده شده است.

مواضع داخلی علیه قطعنامه پارلمان اروپا علیه ایران

نمایندگان مجلس؛ اقدام متقابل علیه آمریکا و خروج از NPT

در داخل کشور، انتشار اخباری دال بر تصویب این قطعنامه و جزئیات آن با واکنش تند همه گروه‌ها همراه بود. ایسنا در گزارشی مجموع مواضع نمایندگان مجلس را گرد هم آورده است. بر اساس این گزارش، برخی از چهره‌ها از به جریان افتادن طرح اصلاح قانون «اقدام متقابل علیه آمریکا» در مجلس خبر داده‌اند تا جایی که به گفته احمد نادری، عضو هیئت رئیسه مجلس «طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران بعنوان سازمان تروریستی توسط آمریکا در مجلس به جریان افتاد. تمامی کشورهای عضو «اتحادیه اروپا» که مبادرت به اعلام نام سپاه بعنوان سازمان تروریستی نمایند و تمامی نیروهای نظامی وابسته و سازمان‌ها و نهادهای این نیروها مشمول خواهند بود.»

در این میان برخی از نمایندگان اما در حساب توییتری خود خروج از NPT را خواستار شده‌اند. علیرضا سلیمی، نماینده دلیجان نوشته است: «اروپای کارخانه تروریست پرور، سپاه جان فدا در مقابله با تروریسم را با این بهانه تحریم می‌کند؛ ما همه پاسدار هستیم. حتماً مقابله جدی خواهیم کرد. خروج از NPT را در دستور قرار می‌دهیم.»

رئیسی: سپاه بخشی از سازمان نظامی کشور است

رئیس جمهور نیز که برای بررسی لایحه تشکیل سازمان بازرگانی به هیات دولت رفته بود با اشاره به اقدام اخیر پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و گسترش تحریم‌ها علیه کشور گفت: این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آنها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند.

رئیس جمهور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور خواند و افزود: این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.

طرح مجلس برای مقابله با اقدام پارلمان اروپا

به گفته نادری متن طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا مصوب ۰۳ /۰۲/ ۱۳۹۸ به شرح زیر است:

«ماده واحده - ماده زیر به عنوان ماده الحاقی به قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا مصوب ۰۳ /۰۲/ ۱۳۹۸ افزوده می‌شود :

کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که مبادرت به اعلام نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی نمایند و کلیه نیروهای نظامی وابسته به کشورهای عضو اتحادیه و سازمانها و نهادهای تحت اختیار این نیروها مشمول این قانون خواهند بود.

حضور سردار سلامی و امیرعبداللهیان در مجلس

مجلس شورای اسلامی در واکنش به تروریستی خواندن سپاه پاسداران از سوی اتحادیه اروپا دوم بهمن با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزیر امور خارجه تشکیل جلسه می‌دهد.

علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی پنجشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا گفت: در واکنش به تروریستی خواندن سپاه پاسداران از سوی اتحادیه اروپا، مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه با حضور سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه برای اقدام قاطع و متقابل تشکیل جلسه می‌دهد.

موضع آمریکا در قبال تصمیم اروپا

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که که موضع ایالات متحده و اتحادیه اروپا درقبال سپاه پاسداران همسو است!

به گزارش ایلنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به تصمیم پارلمان اروپایی برای قرار دادن سپاه پاسدران در فهرست گروه‌های موسوم به تروریستی، مدعی شد که این اقدامات در اتحادیه اروپا نشانه «به رسمیت شناختن ایران به عنوان حامی اصلی تروریسم» در جهان است!

وی در ادامه گفت که هیچ اختلاف نظری بین آمریکا و متحدان اروپایی این کشور در این مورد وجود ندارد.

رویترز: فعلا سپاه در فهرست قرار نمی‌گیرد

رویترز نیز نوشت: اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه وزرای امور خارجه ۳۷ نفر را به فهرست تحریم‌های خود علیه ایران اضافه خواهد کرد، اما علیرغم قطعنامه پارلمان اروپا که از شورای اروپا می‌خواهد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی کند، تحریم نخواهد کرد.

قالیباف: مقابله به مثل می‌کنیم

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز که عصر امروز (29 دی ماه 1401) برای حضور در یادواره شهدای شهرستان بندر انزلی به استان گیلان سفر کرده بود در این مراسم و در جمع مردم شهرستان بندر انزلی گفت: دستگاه محاسباتی اروپایی‌ها این نوبت هم اشتباه کردند، اگر اتحادیه اروپا چنین تصمیمی بگیرد و سپاه را به عنوان سازمان تروریستی اعلام کند به این معناست که خود اتحادیه اروپا یک سازمان بزرگ حمایت از تروریست است.

به گزارش خانه ملت، رئیس قوه مقننه افزود: </html>

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • آزادی

    حالا فنر دلار رها میشه و قیمتش بالا میره به کاسبان تحریم تبریک میگم

  • شاهزاده پارسی 😍

    چند مدت دیگه آمریکا و اتحادیه اروپا از کرده پشیمان خواهند شد و به دنبال واسطه برای ارسال پیام به ایران خواهند بود .
    بهترین کار همان خروج از NPT خواهد بود

  • ناشناس

    دمشون گرم

  • ناشناس

    اینها همش نمایشه . تو گروههای تروریستی نمیره البته فعلا.