کد مطلب: ۸۱۲۶۹۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ثبات در بازار آهن/ پیش بینی آینده قیمت آهن و فولاد

ثبات در بازار آهن/ پیش بینی آینده قیمت آهن و فولاد

رئیس سابق اتحادیه آهن و فولاد تهران، وضعیت بازار آهن را باثبات توصف کرد و گفت: تا زمانی که نرخ ارز بالا باشد، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت آنچنانی در بازار آهن داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ، قیمت آهن در هفته‌های اخیر ثبات نسبی داشته است. امروز هم هر شاخه میلگرد آجدار به طور متوسط 25 هزار تومان، هر رول ورق سیاه حدود 33 هزار تومان، ورق رنگی حدود 59 هزار تومان و تیرآهن سایز 12 حدود چهار میلیون و 400 هزار تومان قیمت داشت. البته این قیمت‌ها متناسب با سایز و برند کمی بیشتر یا کمتر از ارقام عنوان‌شده معامله می‌شوند.

قیمت آهن باثبات ماند

در رابطه با وضعیت این روزهای بازار آهن، محمد آزاد، رئیس سابق اتحادیه آهن و فولاد تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز وضعیت بازار آهن را با ثبات توصف کرد و گفت: در حال حاضر تولید آهن بیش از نیاز کشور است و صادرات هم در این حوزه انجام می‌شود.

به گفته وی در هفته‌های اخیر قیمت برخی از انواع آهن کاهش جزئی هم داشته که علت آن کاهش قیمت مواد اولیه، یعنی آهن اسفنجی و گندله بوده است. تولیدکنندهای مواد اولیه نمی‌توانند محصولات خود را مدت زیادی نگه دارند و وقتی ظرفیت کارخانه‌ها پر می‌شود، قیمت‌ها را از قیمت‌های بورس هم پایین‌تر می‌آورند. این وضعیت روی قیمت شمش هم اثر می‌گذارد و در نهایت قیمت آهن آلات تا حدودی افت می‌کند.

آزاد با بیان اینکه در حال حاضر تمام معادن استخراج فعال هستند و کارخانجات آهن و فولاد مشکلی برای تولید ندارند، اظهار کرد: نزدیک به 40 درصد تولید صادر و مابقی در داخل استفاده می‌شود و کاهش نرخ ارز هم بر قیمت آهن اثرگذار است. همچنین قیمت‌های بازار آهن در بورس بر اساس نرخ ارز و قیمت‌های جهانی محاسبه می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی قیمت در بازار آهن نیز یادآور شد: با توجه به مواردی که اشاره شد، تا زمانی که نرخ ارز بالا باشد، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت آنچنانی در بازار آهن داشت.

به‌رغم ثبات کنونی در بازار آهن و فولاد و فعال بودن تمام معادن استخراج، با گرم‌تر شدن هوای کشور بار دیگر بحث خاموشی‌ها و قطعی برق صنایع پیش آمده است؛ موضوعی که طی سال‌های گذشته زیان سنگین را به صنایع تحمیل کرد و تولید آن‌ها را در مقاطعی متوقف ساخت؛ حال آیا امسال صنایع می‌توانند روزهای روشنی را در شرایط خاموشی پشت سر بگذارند؟

برای مطالعه بیشتر خبر آمار واردات فولادسازان در سال گذشته را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.