کد مطلب: ۶۰۱۱۶۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا تراکتور گران شد؟

چرا تراکتور گران شد؟

نرخ فروش تراکتور به طور میانگین رسما به میزان ٣۵ درصد افزایش یافته است. در این میان اما قیمت برخی تراکتورها در بازار آزاد به بیش از دو برابر رسیده است. چرا تراکتور گران شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، اخیرا گرانی تراکتور خبرساز شد. در سال‌های اخیر به دلیل کاهش سطح درآمدهای کشور، واردات اقلام مصرفی و لوکس مانند خودرو به کشور ممنوع شد. همین مساله واردات کالاهای سرمایه‌ای از جمله تراکتور را هم محدود کرد.

حالا اما با به دنبال افزایش قیمت خودروهای داخلی، خودروهای سنگین از جمله تراکتور گران شده است.

در همین مورد رئیس اتحادیه ماشین آلات کشاورزی و صنعتی با اشاره به وضعیت بازار گفت: اخیرا حدود ۳۵ درصد به قیمت تراکتور افزوده شده است. این افزایش قیمت با دستور سه نهاد از جمله شرکت تراکتورسازی تبریز، وزارت خانه مربوطه و مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی اجرا شد.

علی توسطی به تجارت‌نیوز توضیح داد: متاسفانه این تصمیم بدون مشورت با بخش‌خصوصی و با هدف حمایت از تولید و اشتغالزایی گرفته شد. در آینده اما معایب اجرای این طرح گریبان‌گیر حوزه تولید محصولات کشاورزی می‌شود.

او با اشاره به قیمت تراکتور در بازار اظهار کرد: با اخذ این تصمیم قیمت تراکتور در بازار نوسان دارد. به عنوان مثال اکنون قیمت یک تراکتور پر مصرف ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون تومانی در بازار به ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است.

واردات تراکتور به کشور چقدر است؟

توسطی درباره وضعیت واردات تراکتور گفت: در شرایطی که واردات کالا به کشور دشوار است اما این برنامه اجرا شد. علی رغم توجه به واردات کالاهای سرمایه‌ای برای کمک به بخش تولید اما واردات تراکتورهای خارجی به کشور به یک درصد هم نمی‌رسد.

او بیان کرد: بانک کشاورزی به همراه مرکز توسعه مکانیزاسیون جهاد کشاورزی وام‌هایی را برای خرید تراکتور به متقاضیان می‌دهند که البته این حاشیه سود آن تنها به برخی از افراد خاص تعلق می‌گیرد.

توسطی گفت: مساله امنیت غذایی برای کشورهای توسعه یافته اهمیت قابل توجهی دارد. در کشور ما اما با اخذ تصمیمات هیجانی این صنعت به حاشیه کشانده شده است.

در حالی تحریم بر روند تجارت تاثیر گذاشته است که اخیرا سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با دمیتری کالتسوف سفیر کشور بلاروس در ایران گفته بود: «واردات تراکتور‌های سنگین بلاروسی از سرگرفته می‌شود.»

برای مطالعه بیشتر خبر پیش‌بینی قیمت خودرو آذر ۱۴۰۰ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تراکتور چرا گران میکنید عوض اینکه کشاورز را حمایت کنید منحرف میکنید تا حالا شده یه کار درست انجام بدین

    • امیر

      بخدا من ورشکست شدم

    • ناشناس

      آفرین

  • ناشناس

    لطف کنید ببینید چه بلایی مانده سر کشاورز بیاریدکه
    فراموش شده یه وقت چیزی از قلمتان نیفته چون دیوار
    کشاورز کوتاهه .گرانی سم وکود وبذر سهمیه خنده دار
    گازوئیل 300 لیتر برای 3 ماه تراکتور قیمت سرسام آور لوازم .قیمت پایین محصول.طلب وثیقه شهری از روستایی برای وام.خشکسالی طولانی ….ببینید بلای اگر مانده تعارف نکنید.یه وقت،

  • ناشناس

    سلام
    چه خبره اینجور باشه هزینه شخم کاشت وبرداشت بالا میره کشاورز بد بخت بیچاره درمانده چکارکنه
    شما به تمام مقدسات عالم فکر کشاورز کنید کود سم و….

  • امیر

    آقای ریسی ی کاری کن هزینه کاشت داشت برداشت میره بالا کود سم .حالا اون بد بخت خریدار بخدا برکت میره از سر سفرمون

  • امیر

    چی بنویسم که الفاظ خوب باشه کشاورزی با این قیمت تراکتور هزینه کاشت وبرداشت کود سم فاتحهههههه

  • حسن

    دستتون درد نکنه ممنون بابت قیمت های منصفانه و خوبتون کشاورزهای عزیز بیل ها رو بیشتر تو زمین فرو کنین تا شاید پول یه دونه چرخشو در آوردین میتونم فقط بگم بیچاره به مردم

  • علی

    سالی دو بار اون هم هر بار ۳۰ و۳۵ درصد سزاوار نیست بلکه شایدحرام هم باشه باید در این باره تجدید نظر بشه همه ی کشاورزان که تراکتور ندارن بااین بهانه افزایش کشاورز هر چه درامد داره باید به صاحب ادوات کشاورزی بده واقعا درست نیست

  • ناشناس

    سلام من ازاقای ریسی می خواهم خودش ورودکنه چه وضعیتی هست نزدیک دوسال ثبت نام کردم شش ماهم هست پول رختم تا الان جهادگفته سهمیه نداریم الانم گیرون کردن به خدا حق ما این نیه حق بچه ها مون بدیم بشما ماکه رازی نیستیم اودنیایی هم هست

  • ساوری

    سلام من ازاقای ریسی می خواهم خودش ورودکنه چه وضعیتی هست نزدیک دوسال ثبت نام کردم شش ماهم هست پول رختم تا الان جهادگفته سهمیه نداریم الانم گیرون کردن به خدا حق ما این نیه حق بچه ها مون بدیم بشما ماکه رازی نیستیم اودنیایی هم هست

  • ناشناس

    فقط فقط خدا به داد کشاورز برسه.من که بیچاره شدم از بی تراکتوری.دیگه مگه تو خواب تراکتور ببینم