کد مطلب: ۳۰۰۵۹۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت دلار پس از تغییر احتمالی در ریاست بانک مرکزی/رشد ۵ هزار تومانی قیمت دلار در دوران همتی

قیمت دلار پس از تغییر احتمالی در ریاست بانک مرکزی/رشد 5 هزار تومانی قیمت دلار در دوران همتی

قیمت دلار از زمان شروع به کار عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی تا به امروز حدود پنج هزار تومان گران‌تر شده است. قیمت دلار با حدود 60 درصد افزایش از 8700 تومان در سوم مرداد ماه به 13800 تومان در بیست‌وچهارم شهریور ماه سال جاری رسیده است.

طرح اولیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان از سوی تعداد کمی از نمایندگان در مجلس شورای اسلامی مطرح شد که هدفشان به کارگیری جوانان در اداره کشور و پایین آوردن متوسط سن مدیریت در ایران بود.

در روز دوم مرداد ماه سال جاری مجلسی‌ها این طرح را به تصویب خود رساندند. این تصویب در اصل یک هشدار به معنای ایجاد تغییرات در بدنه دولت بود.

حال این مصوبه با تایید شورای نگهبان به یک قانون تبدیل شده و تا دو ماه دیگر این قانون لازم‌الاجرا است.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: استثنائات این قانون شامل رؤسای سه قوه، وزرا، نمایندگان مجلس، اعضای شورای نگهبان، جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای ۳ سال و فرزندان شهدا خواهد بود.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که با توجه به تصویب این قانون آیا عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی باید از مسئولیت‌های خود خداحافظی کند؟

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی متولد سال 1336 بوده که در سن بازنشستگی قرار دارد و شامل استثنائات مطرح شده قانون مذکور نیست.

عبدالناصر همتی که به تازگی جایگزین ولی‌الله سیف، رئیس کل سابق بانک مرکزی شده با اعلام سیاست‌های ارزی اخیرش در قالب بسته ارزی، هدف اولیه و اصلی خود را ایجاد تعادل دربازارهای مالی به خصوص ارزی اعلام کرده است.

با این حساب اگر رئیس کل بانک مرکزی شامل این قانون شود از راه نرسیده باید با سمت جدیدش خداحافظی کند. اما رفتن همتی چه تبعاتی می‌تواند در پی داشته باشد؟

کاظم دوست‌حسینی، کارشناس پولی و بانکی در واکنش به احتمال خداحافظی رئیس کل بانک مرکزی به تجارت‌نیوز می‌گوید: به طور کلی تغییر مدیریت مطلوب نیست مگر اینکه مدیری تغییر کند که عملکرد خوبی نداشته یا مرتکب تخلفی شده است. عموما تغییر مدیریت بی‌ثباتی را در پی دارد و بهبود اوضاع را با مشکل مواجه می‌کند، به خصوص مدیرانی که برای میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی خاصی داشته باشند.

وی می‌افزاید: پشتوانه قانون جوان‌گرایی و شایسته سالاری بوده و اگر تغییرات در همین جهت باشد در هر زمینه‌ای حتی رئیس کل بانک مرکزی و وزرا، طبیعتا این چنین حرکت‌هایی مطلوب است. پس مشخصا تا زمانی که ندانیم فردی که جایگرین می‌شود بهتر است یا نه در مورد شخص خاصی نمی‌توان اظهار نظر کرد.

بر اساس آمارهای شبکه اطلاع‌رسانی طلا، سکه و ارز تهران(سایت منتسب به اتحادیه طلا) قیمت دلار از زمان شروع به کار عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی تا به امروز حدود پنج هزار تومان گران‌تر شده است. قیمت دلار با حدود 60 درصد افزایش از 8700 تومان در سوم مرداد ماه به 13800 تومان در بیست‌وچهارم شهریور ماه سال جاری رسیده است.

همتی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    به نظربنده بود یانبود ریس دربانک مرکزی فرقی نداره چون نرخ ارز رو دلالان درکوچه ها تعیین میکنن پس ایشون هم بازنشسته بشن دراصل هیچ تفاوتی نخواهد کرد

  • عدالت

    دلار توسط خود دولت اصولگرا روحانی به 14 هزار تومان افزایش یافته به چهار دلیل:1.سیاست ارزی احتیاطی و حفظ و افزایش ذخیره ارزی بانک مرکزی برای هزینه ها در کشورهای دیگر
    2.رانت و درامد بیشتر ریالی از صادرات نفت ( هر بشکه نفت 70 دلاری نزدیک یک میلیون تومان درامد )3.مجبور کردن مردم به خریدکالاهای بی کیفیت داخلی با افزایش قیمت کالاهای وارداتی و خارجی4.جلوگیری از سفرهای خارجی تفریحی مردم