کد مطلب: ۵۷۵۲۱۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تخفیف ۸۰ میلیونی خودروی ۵ ستاره / بی‌کیفیت‌ترین خودروی داخل ۶۰۰ میلیون!

تخفیف ۸۰ میلیونی خودروی ۵ ستاره / بی‌کیفیت‌ترین خودروی داخل ۶۰۰ میلیون!

یکی از عجایب صنعت خودروسازی در ایران این است که بی‌کیفیت‌ترین خودروی ساخت داخل از باکیفیت‌ترین خودروی داخلی، گران‌تر است! دناپلاس توربو با کیفیت‌ترین خودروی داخلی است که قیمت آن ۴۷۰ میلیون است. اما ام وی ام ایکس ۳۳ بی‌کفیت‌ترین خودرو داخلی است و قیمت آن ۶۰۰ میلیون تومان است!

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران هر ماه گزارش کیفی خودروهای داخلی را منتشر می‌کند. گزارشی که نشان می‌دهد هر خودرو با توجه به سطح قیمتی خود چه کیفیتی دارد و چند ستاره می‌گیرد؟

در این ارزشیابی که از طرف وزارت صمت انجام می‌شود، خوردویی بهترین کیفیت را دارد که پنج ستاره کیفیت را دریافت کند. حالا گزارش تیرماه نشان می‌دهد که دناپلاس توربو توانسته پنج ستاره کنترل کیفی را دریافت کند اما بی‌کیفیت‌ترین خودرو که ام وی ام ایکس ۳۳ است تنها دو ستاره گرفته است.

بی‌کیفیت‌ترین خودرو معادل ۱۲ سال مزد کارگر!

اما نکته جالب‌ در این گزارش این است که ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ در حالی بی‌کیفیت‌ترین خودروی داخلی نام گرفته که قیمت آن ۶۰۰ میلیون تومان است. اما قیمت دناپلاس توربو در بازار ۴۷۰ میلیون تومان است!

به عبارتی مردم باید ۶۰۰ میلیون تومان هزینه کنند که بتوانند بی‌کیفیت‌ترین خودروی داخل را سوار شوند! آن هم در حالی که این خودرو جزو دومین گروه خودروهای گران داخلی دسته‌بندی می‌شود.

این یعنی قیمت بی‌کیفیت‌ترین خودروی داخلی معادل ۱۲ سال حداقل حقوق یک کارگر در ایران است. یعنی اگر فردی ماهانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حقوق بگیرد باید ۱۲ سال این مبلغ را پس‌انداز کند تا بتواند یک خودرو با این کیفیت تهیه کند.

بر اساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، دناپلاس توربو تنها خودرویی است که توانسته پنج ستاره کنترل کیفی را دریافت کند. جز دناپلاس توربو، بقیه خودروهای داخلی سه یا چهار ستاره کنترل کیفی را دریافت کرده‌اند.

رانت ۸۰ میلیون خرید خودروی دنا پلاس!

انحصار در تولید خودرو همان عاملی است که سبب شده خودروهای با قیمت بالا در ایران کیفیت قابل قبولی نداشته باشند. البته وزیر جدید صمت وعده داده که کیفیت خودروهای داخلی را ارتقا می‌دهد. رضا فاطمی امین در یک ماه گذشته بارها اعلام کرده که مشکل خودروسازی ایران نبود رقابت است. اما در عین حال از برنامه‌های او پیداست که قصد آزادسازی واردات خودرو را ندارد. بلکه تنها هدفش بر تولید داخل متمرکز است و حتی قول داده قیمت تمام شده خودرو در سال آینده را ۲۰ درصد کاهش دهد.

حالا باید دید در حالی که قیمت ارز در حال افزایش است و خودروسازان و قطعه‌سازان در زیان هستند، وزیر جدید چگونه می‌خواهد قیمت تمام شده خودرو را کاهش دهد!

اما ماجرا یک بُعد دیگر هم دارد. دناپلاس توربو به دلیل کیفیت قابل قبولی که دارد یکی از خودروهای پرمشتری است. اما مشتریان یا باید ۴۸۰ میلیون برای خرید آن در بازار آزاد هزینه کنند و یا خوش‌شانس باشند و بتوانند از ایران خودرو تخفیف ۸۰ میلیونی بگیرند.

چون در طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو در شهریور ماه یکی از خودروهای عرضه شده دناپلاس است که قیمت آن ۳۹۰ میلیون تومان است و ۸۰ میلیون از بازار آزاد کمتر است.

اما قیمت خودروی ام‌وی‌ام ایکس در بازار و کارخانه یکی است و اتفاقا شرکت مدیران خودرو طرح فروش نقد و اقساطی برای این خودرو گذاشته و متقاضیان می‌توانند این خودرو را به راحتی خریداری کنند.

اما انحصار ایران خودرو سبب شده که مردم مجبور باشند ماه‌ها برای خرید خودرویی که کیفیت معقول‌تری دارد منتظر بمانند. البته گویا تغییرات کابینه مردم را به کاهش قیمت خودرو امیدوار کرده است. آیا قرار است خودرو ارزان شود؟ خواندن گزارش زیر توصیه می‌شود:

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    وای بمیری برام این یعنی چی ؟ آخی خوب همون که دوستمون گفت قیمت و ببرید بالا مگه کسی میتونه چیزی بگه قسم میخورم اگه ۸۰۰ میلیون کنی خودرو دنا و هیچ کس نمی تونی چیزی بگه هیچ اتفاقی هم نمی افتد بخدا …….

  • محمد

    کاملا مشخصه تجارت نیوز کلا در هر مقاله ای که در مورد خودرو نوشته از ایران خودرو حمایت کرده احتمالا زیرمیزی هایی ردوبدل میشه ولی شما باید طرف مردم باشید نه کلاهبردارایی که حاصل یه عمر زحمت مردم رو یه روزه می بلعند.

  • محمدرضا

    اینهایی که گفتی همش تبلیغه یه دنا پلاس یه سال پیش ثبت نام کردم زمان تحویل بهم ندادن بعد از یکماه تاخیر دعوت نامه اومد که ۲۰۰ میلیون گران شده واریز کن خب چرا باید ماشینو گران کنن بعد به قیمت جدید تحویل بدن با اینکه کل قیمت خودرو رو زود تر از گران شدن گرفته بودن در ضمن شما دنا پلاس اتوماتیک رو با دنده ای مقایسه کن ببین اختلف قیمت چقدره در ضمن اعلام کن چه تعداد متقاضیان حواله هایشان رو تبدیل به یه خودرویی دیگر کردن یا انصراف دادن کجاش ارزونه من خودم دنا پاس اتوماتیک رو با رانا تبدیل کردم

  • ناشناس

    چیه میخواید قیمت دنا رو بالا ببرید روتون نمیشه میزنید تو سر یه ماشین دیگه تا شاید خودتون رو بکشید بالا خیر کور خوندید نه این به اصطلاح خودرو با کیفیتتون بدرد مصرف کننده با این قیمت کذایی میخوره نه اون خودرو بی کیفیت البته از نظر خودتون هر دو به پول این مردم نمیخوره بی خودی تبلیغ نکنید مردم تو نون شب و خرج خوردو خوراکشون موندن

  • ناشناس

    لطفا قیمت دنارو به دومیلیاردتومن برسونین.ممنون میشم.

  • ناشناس

    این ماشینو سوار شدم ی اشغال به تمام پراید از اون بهتره

  • منتظر ظهور

    آقا مگه دنا هم ماشینه ؟ کوچک تر از لونه مرغ بزرگتر از لونه زنبور ?

  • ناشناس

    درود خسته نباشید این ستاره هارو کی میده ایران اگه مردین خودرو ها رو بدید کشور های اروپای مقایسه کنندx33وخاله دنا پلاس توربو که یه‌کمی هم شاد بشند از خنده پیکان بد چند سال کیفیت اش از دنا بیشتره

  • ناشناس

    دنا‌وام‌وی‌ام‌جفتش‌لگنه‌وهیچکدوم‌بدرد‌نمیخوره‌وده‌میلیون
    هم‌نمی‌ارزه،????

  • خواننده

    در متن خبر اشتباه وجود دارد قیمت دنا پلاس در بازار حدود ۳۷۰ م است نه بیشتر