خبر مهم:

کد مطلب: ۷۰۹۷۶۶

قیمت روبل امروز شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱/ انفجار لوله‌ انتقال گاز روسیه به اروپا

قیمت روبل امروز شنبه 16 مهر ۱۴۰۱/ انفجار لوله‌ انتقال گاز روسیه به اروپا

قیمت روبل امروز شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ نوساناتی داشت؛ نرخ روبل در لحظه تنظیم این خبر ۵۳۸ تومان است. بیشترین قیمت در طول روز چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس اعلام شبکه اطلاع‌رسانی ارز، طلا و سکه، قیمت روبل امروز شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ نوساناتی دارد. نرخ روبل در لحظه تنظیم این خبر ۵۳۸ تومان است. بیشترین قیمت روز هم ۵۴۱ و پایین‌ترین قیمت آن ۵۳۸ تومان بوده است.

همچنین متوسط قیمت ارز ملی روسیه در سایت کانون صرافان ایران، ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

همچنین بانک مرکزی قیمت روبل را کاهشی و ۶۸۰ تومان اعلام کرده است.

چه کسی از انفجار لوله‌های انتقال گاز روسیه به اروپا سود می‌برد؟

به نقل از مهر، پایگاه تحلیلی «کریدل» در گزارشی به بررسی چندین انفجار و عملیات خرابکارانه در مسیر انتقال گاز روسیه به آلمان پرداخت و فرضیه‌هایی را در این خصوص مطرح کرد که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانیم؛

با تداوم بحران اوکراین، جنگ کریدورهای اقتصادی وارد فاز جدید و ناشناخته ای شده که عبارتند از «خرابکاری در لوله‌های انتقال گاز».

اخیراً دست کم چهار قسمت از خطوط لوله گاز نورد استریم ۱ (NS) و نورد استریم ۲ (NS۲) در آب‌های کم عمق تنگه دانمارک در دریای بالتیک و در محدوده جزیره بورنهلم منفجر شد؛ عملیاتی که به نظر می‌رسد نظامی و پیچیده و با همکاری همزمان چند بازیگر طبق یک برنامه ریزی جامع صورت گرفته است.

چه کسی از انفجار لوله های انتقال گاز روسیه به اروپا سود می‌برد؟

بر پایه برآورد زلزله شناسان سوئدی، قدرت این انفجارها به اندازه ۷۰۰ کیلوگرم تی ان تی می‌رسد تا لوله‌های گازی نورد استریم ۱ و ۲ که تقریباً در این پهنه آبی در عمق ۶۰ متری قرار دارند را تخریب کند.

باوجود این که لوله‌ها با بتن‌های فولادی بسیار محکم ساخته شده‌اند و قادر به مقاومت در برابر ضربه ناشی از لنگرهای ناو هواپیمابر هستند اما در جریان این انفجارها که از سوی پهپادهای زیر آب انجام گرفته ۲ نشت در نزدیکی سوئد و ۲ نشت در نزدیکی دانمارک رخ داده است.

تردیدی وجود ندارد که هر جرم و خرابکاری با یک انگیزه‌ای صورت می‌گیرد. دولت روسیه لااقل تا پیش از خرابکاری‌ها، نفت و گاز طبیعی به اتحادیه اروپا می‌فروخت و این گمانه زنی که اطلاعات روسیه خطوط لوله گازپروم را نابود کرده، بسیار مضحک است زیرا آنها تنها کاری که باید می‌کردند این بود که شیرها را ببندند.

برخی منابع دیپلماتیک از مذاکرات محرمانه برلین و مسکو خبر داده اند که برای حل وفصل مسائل مرتبط با خطوط انتقال گاز نورد استریم ۱ و ۲ صورت گرفته است. بنابراین انگیزه خرابکاران این است که این مذاکرات باید متوقف شود.

حال این پرسش مطرح می‌شود که واقعاً چه کسی پشت این ماجرای خرابکاری و انفجار خطوط انتقال گاز روسیه به اروپا است؟

بررسی منصفانه و بی طرفانه این خرابکاری بزرگ به راحتی ممکن نیست. اگر چه به احتمال قوی قطعاتی از مواد منفجره و پهپادهای زیرآبی که برای این عملیات استفاده شدند، پیدا می‌شود اما احتمال اینکه شواهد و قرائن دستکاری شوند نیز بالاست.

در اینجا فرضیه‌ای وجود دارد که بر مبنای آن، عاملان فیزیکی خرابکاری، نیروی دریایی و نیروهای ویژه لهستان هستند که با برنامه ریزی و پشتیبانی فنی آمریکا و نیز یاری ارتش دانمارک و سوئد به دلیل نزدیکی محل رخداد به آب‌های سرزمینی آنها، لوله‌های گازی را منفجر کرده اند.

اگر فرضیه مذکور درست باشد، این یک عملیات آشکار ضد آلمانی است که بر پایه ماده ۵ ناتو که تاکید دارد «حمله به یکی از ما حمله به همه ماست»، پتانسیل تبدیل شدن به یک جنگ درون ناتو را خواهد داشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.