کد مطلب: ۶۰۳۹۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کاهش ۲۰ درصدی قیمت طلا در راه است؟ / ماجرا چیست؟

کاهش ۲۰ درصدی قیمت طلا در راه است؟ / ماجرا چیست؟

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران وعده کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت طلا را داده و گفته با تغییر شیوه دریافت مالیات بر ارزش‌ افزوده طلا، مردم منتظر کاهش قیمت طلا باشند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتاق اصناف روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد اصل طلا از پرداخت مالیات ۹ درصدی معاف شده و فقط اجرت ساخت و سود مشمول مالیات ۹ درصدی می‌شود.

حالا محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران می‌گوید با تغییر شیوه دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده، می‌توان انتظار داشت که قیمت طلا حداقل ۲۰ درصد کاهش پیدا کند.

اما ماجرا چیست؟ خریداران طلا باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازند. تا پیش از این، ۹ درصد مالیات شامل کل فاکتور خرید طلا می‌شد. یعنی خریداران روی قیمت نهایی (اصل طلا و سود و اجرت) ۹ درصد مالیات بر ارزش‌افزوده می‌پرداختند که اصولا رقم قابل توجهی بود.

اما حالا بر اساس اطلاعیه جدید، قرار است مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا حذف شود و فقط شامل مبلغ سود و اجرت کار شود. یعنی هنگام خرید طلا، مبلغ سود و اجرت با هم جمع شده و روی این رقم ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می‌شود.

به این ترتیب میزان مالیات پرداختی کاهش پیدا می‌کند و هزینه خرید طلا برای مشتری کم می‌شود. اما چقدر؟

کاهش ۲۰ درصدی قیمت طلا؟

چنانچه امروز قیمت اصل طلا گرمی یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان باشد، طلا فروش ۱۸ درصد اجرت، ۷ درصد سود و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کند و قیمت هر گرم طلا برای مصرف‌کننده یک میلیون و ۷۵۵ هزار تومان می‌شود. اما با اجرای این قانون قیمت طلا برای مصرف‌کننده یک میلیون و ۵۹۷ هزار تومان می‌شود.

حالا فروشندگان طلا امیدوارند که با حذف این مالیات از اصل طلا، تقاضای مردم برای خرید طلا بیشتر شود و بازار از حالت رکود خارج شود.

اما حذف مالیات از اصل طلا در حالی است که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است. قیمت سکه امامی هم مرز ۱۳ میلیون تومان را رد کرده است.

به عبارتی می‌توان گفت اگرچه مالیات ۹ درصدی، قیمت طلای خریداری شده را مقداری افزایش می‌داد، اما علت اصلی رکود در بازار طلا، دریافت این مالیات نیست. بلکه جهش قیمت طلاست.

البته رئیس اتحادیه طلای کرج به تجارت‌نیوز گفت: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال قابل اجرا نیست. چرا که هنوز نحوه اجرای آن مشخص نشده و در عین حال بودجه کشور بسته شده است. بنابراین به نظر می‌رسد دریافت مالیات ارزش افزوده به سال آینده موکول شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بنده خدا

    مسئولان محترم اقتصادی، حواستان هست چند وقتی است خروج پول هم از بازار سرمایه و هم از صندوق های درآمد ثابت شدت گرفته. به نظر شما مقصد این پول ها کجاست؟
    با توجه به ماهیت اسپات گونه صرافی های رمز ارز داخلی و ریزش رمز ارز ها، این پول سرگردان یا به صرافی های خارجی می‌رود یا صرف خرید دلار و خودرو و کالای غیر مولد می‌شود، قیمت ها را بالا می‌برد و افسار تورم را رها می‌کند.
    چه بر سر اقتصاد آورده‌اید؟!

    • ناشناس

      حرف حق گفتی. دمت گرم

    • ناشناس

      سلام
      آقا سختیش به صد سال اولشه زیاد نگران نباش بعد صد سال اول همه چیز اتوماتیک درست میشه ، اینجا ایران است که همیشه ویران است

  • محمد

    طلافروشی هاکلاه بردارند واقعابی انصاف هستند

  • ناشناس

    خوب شما که میدانید بودجه بسته شده و قانون حذف ارزش افزوده و یا مالیات ۹ درصد قابل اجرا نیست برای چی بخشنامه میکنید ! بازم شوخی و بازی با نرونهای ما..من به طلا علاقه دارم لطفا رو اعصاب من راه نرید ..اونم با این قیمت نجومی عشق شاینی من ????

  • ناشناس

    هر دم از این باغ بری می‌رسد
    یادم میاد دوران دبیرستان سال 4با 80000تومان رفتم و دو تا سکه تمام بهار خریدم الان برای خرید اون دو تا سکه 26000000بایستی پرداخت کرد حالا به قول گفتنی پیدا کنید پرتقال فروش را

  • ناشناس

    شما دیگه با مثل قبل سرشون کلاه بزارید چون وقتی همه چیز گرونه مجبورن سرمایه هاشون رو تبدیل کنند به طلا و در بانک نباید بزارن طلا ارزون شد شده شما جوش نزنید

  • ناشناس

    من فقط میدونم طلا رو از طلا فروش بدزی بعد بش بفروشی بازم ضرر کردی

    • حسین

      آقا خیلی باحال گفتی دمت گرم

  • باران

    سلام طلا فروش باانصاف مگه پیدا میشه من هرجا مشهد رفتم همه رو مو به مو حساب میکنه

  • ناشناس

    چشم بازار رو درآوردین با این تحلیل آبکی !!!!!

  • ناشناس

    تا زمانی ک نرخ اصلی طلاپایین نیاد قیمت هاهمچنان صعودی میمونه . مردم رو با این چیزا گول نزنید

  • ناشناس

    دهنمونو سرویس کردین بابا