کد مطلب: ۶۴۲۵۷۰

کاهش قیمت طلای جهانی/ سکه بر قله دو ماهه

کاهش قیمت طلای جهانی/ سکه بر قله دو ماهه

احتمال افزایش تحریم علیه مسکو روز گذشته مانع از افزایش ارزش طلا در بازارهای جهانی شد، از آنسو در بازار داخلی نیز افزایش نرخ دلار در بازار طلا و سکه، اثرات افزایشی به جا گذاشته است.

به گزارش تجارت‌‌‌نیوز ، بازار طلا و سکه در سال ۱۴۰۱ به چه سمتی می‌رود؟ حجت قندی، اقتصاددان در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: وقوع شوک در بازار طلای داخلی ، به نوسانات قیمت دلار بستگی دارد و در مقطع فعلی بعید است.

او می‌افزاید: اگر در سال جاری قیمت دلار ثبات نسبی داشته باشد، نرخ طلا، وابستگی بیشتری به اونس جهانی پیدا می‌کند.

به اعتقاد قندی، با توجه به افزایش قیمت نفت، حتی در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات برجام، درآمدهای ارزی ایران در سال جاری افزایش می‌یابد و این موضوع احتمال وجود ثبات در قیمت دلار را بیشتر می‌کند.

مانعی برای افزایش ارزش طلا در بازارهای جهانی

به نقل از دنیای اقتصاد، احتمال افزایش تحریم علیه مسکو روز گذشته مانع از افزایش ارزش طلا در بازارهای جهانی شد. در روز دوشنبه شواهدی مبنی بر کشتار غیرنظامیان در شمال اوکراین منتشر شد که این خبر احتمال وضع دور جدید تحریم علیه روسیه را مطرح کرد.

دور جدید تحریم‌های احتمالی شامل محدودیت در واردات‌ میلیاردها دلار انرژی از سوی روسیه به اروپا می‌شود که عملیاتی شدن آن می‌تواند تضعیف یورو و در ادامه تقویت شاخص دلار آمریکا را درپی داشته باشد که سیگنالی منفی برای طلای جهانی است. تا عصر روز سه‌‌‌شنبه هر اونس طلا مقدار ناچیزی از ارزش خود را از دست داد و با نرخ ۱۹۲۸ دلار و ۵۱ سنت معامله شد.

افزایش بازده سهام و اوراق قرضه در ایالات متحده و رشد نرخ نفت در حالی که شاخص دلار آمریکا همچنان در مرز ۹۹ واحد نوسان دارد از تضعیف قیمتی طلا در این روز حمایت کرد.

تاثیر افزایش نرخ دلار در بازار طلا و سکه

در حالی که بهای جهانی طلا روز سه‌‌‌شنبه در مسیر کم‌نوسان اما منفی در حال حرکت بود اما افزایش نرخ دلار در بازار طلا و سکه نیز اثرات افزایشی به جا گذاشته است.

روز سه‌‌‌شنبه هر قطعه سکه امامی با افزایش ۲۷۵‌هزار تومانی معادل ۲/ ۲‌درصد به قیمت ۱۲‌میلیون و ۷۹۵‌هزار تومان دادوستد شد. سکه طلا از ۱۶ بهمن‌‌‌ماه سال گذشته چنین سطح قیمتی را تجربه نکرده بود.

به این ترتیب بازدهی سکه از ابتدای سال جدید به ۳۶/ ۴‌درصد رسید. این فلز ارزشمند داخلی مدت‌‌‌ها بود که در محدوده ۱۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار تومان در حال نوسان بود و شکسته شدن این مرز روانی در روزهای اخیر، این جسارت را به معامله‌‌‌گران داد تا سرمایه‌‌‌های خود را مجددا وارد بازار طلا و سکه کنند. موضوعی که سبب شد دیروز رکورد ۲ ماهه در این بازار جابه‌‌‌جا شود.

آخرین اخبار حوزه طلا و سکه را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخواغنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.