کد مطلب: ۴۰۴۵۰۶

یک کارشناس صنعت لوازم خانگی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

تلویزیون تولید داخل نداریم / قیمت لوازم خانگی در نیمه دوم سال چه خواهد شد؟

تلویزیون تولید داخل نداریم / قیمت لوازم خانگی در نیمه دوم سال چه خواهد شد؟

یک کارشناس صنعت لوازم خانگی می‌گوید: تلویزیون در ایران تولید نخواهد شد، تنها واردات پنل‌های تلویزیون به ایران از مبدا کره‌جنوبی به چین تغییر مسیر پیدا کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رضا رحمانی در حاشیه جلسه چهارشنبه اخیر هیات دولت در جمع خبرنگاران از تولید تلویزیون‌های ایرانی جایگزین سامسونگ خبر داد و این در حالی است که به گفته فعالان صنعتی در سال‌های اخیر ایران قادر به تولید تلویزیون نبوده و حالا هم نمی‌تواند پنل‌های تلویزیونی را در کشور تولید کند.

آن طور که تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی می‌گویند «تولید تلویزیون ایرانی» عبارت چندان صحیحی نیست؛ چرا که در گذشته شرکت‌های بزرگ ایرانی پنل‌های خود را از کره جنوبی وارد کشور می‌کردند اما حالا با تشدید تحریم‌ها، کره‌ای‌ها حاضر به ادامه همکاری با شرکت‌های ایرانی نیستند.

از این رو شرکت‌های بزرگ لوازم خانگی تصمیم گرفتند به جای واردات قطعه از سمت کره جنوبی پنل‌های مورد نیاز برای ساخت تلویزیون را از چین تامین کنند.

حال گفته می‌شود مالزی، چین و سنگاپور سه کشور تولیدکننده قطعات پنل تلویزیون هستند که ایران نیز برای توسعه تولید در عرصه صوت و تصویر این باره در نظر دارد رفیق دوران تحریم خودش را جایگزین کره جنوبی کند. هر چند که این بار وجه تمایز خرید پنل تلویزیون از چینی‌ها این است که قرار شد چشم بادامی‌ها پنل‌های مورد نظر را با نام شرکت‌های ایرانی تولید و روانه بازار کنند.

قیمت لوازم خانگی ارزان می‌شود یا گران؟

در همین زمینه یک کارشناس صنعت لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که آیا شرکت‌های مطرح صوت و تصویری واقعا قصد دارند تلویزیون‌های ایرانی تولید کنند؟ به تجارت‌نیوز گفت: در گذشته بخش اعظمی از کالاهای صوت و تصویری را یکی از شرکت‌های کره‌ای تولید می‌کرد. این شرکت در زمان برجام توانست بخشی از تکنولوژی و نوآوری کره‌ای‌ها را وارد کشور کند. تلویزیون‌ها در کارخانه‌های ایرانی مونتاژ می‌شد؛ این در حالی است که ایران هیچ‌گاه تولیدکننده تلویزیون نبوده و نخواهد شد.

محمدرضا فریوری افزود: با توجه به تشدید تحریم‌های غرب علیه ایران کره‌‌ای‌ها دیگر حاضر نیستند که با شرکت‌های تولیدی ایران مراوده‌ای داشته باشند. حال در این شرایط واردات پنل‌های تلویزیون به ایران از کره‌جنوبی به چین تغییر مسیر پیدا کرده است. از این پس قطعات اصلی تلویزیون از جمله پنل که بخش مهم و حساس در ساخت این کالا(تلویزیون) را شکل می‌دهد از کشور چین تامین خواهد شد.

این کارشناس صنعت لوازم خانگی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت لوازم خانگی در نیمه دوم سال گران‌تر خواهد شد؟ پاسخ داد: قیمت لوازم خانگی در نیمه دوم سال گران نخواهد شد؛ چرا که با افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها دیگر قدرت خریدی برای مردم باقی نمانده است. واحدهای تولیدی با مازاد تولید رو به رو هستند و کالاها نیز در انبارها دپو شده است.

فریوری در ادامه گفت: به دلیل نزدیک شدن قیمت دلار در بازار آزاد با سامانه نیما بخش عمده‌ای از لوازم خانگی از طریق شبکه قاچاق تامین می‌شود. در حقیقت افزایش قیمت ارز در سامانه نیما باعث شده که واردات کالاهای قاچاق به کشور جذاب و خرید و فروش در این شبکه انجام شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.