کد مطلب: ۶۴۹۷۴۶

قیمت ماکارونی ۵ برابر می‌شود؟

قیمت ماکارونی ۵ برابر می‌شود؟

گمانه زنی‌ها و اعلام نظرهای اخیر، مبنی بر دو تا پنج برابر شدن ماکارونی، بر اساس انتظارات و تجربیات و در مورد افراد خارج از صنف حاصل ناآگاهی و شاید شیطنت‌های هدایت شده باشد، اما اعلام نرخ‌های ناموثق می‌تواند تقاضای کاذب در بازار ایجاد کند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از ایسنا ، مهرداد نوری با بیان اینکه قیمت گندم برای صنف و صنعت در سال جدید قطعی شده است، اظهار کرد: قرار بود قیمت آرد نیز بر اساس نرخ گندم در ستاد تنظیم بازار نهایی شود، اما هنوز قیمت قطعی اعلام نشده است. انجمن صنایع آرد، قیمت آرد نول را ۱۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام و سازمان حمایت آن را ۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان به ستاد تنظیم بازار پیشنهاد کرده است، اما این قیمت تا زمانی که در ستاد تنظیم بازار مصوب نشود، قطعی نیست.

وی افزود: تولیدکنندگان ماکارونی انتظار دارند قیمت آرد هر چه زودتر تثبیت و بلافاصله قیمت ماکارونی تعیین شود، چراکه ادامه این وضعیت و بلاتکلیفی قیمت، به نفع صنعت نیست. محصول دو ماه آینده بازار باید امروز تولید شود و طولانی شدن اعلام قیمت‌های جدید ممکن است بازار را از لحاظ میزان عرضه در آینده با مشکل مواجه کند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی با بیان اینکه قیمت ماکارونی در سبد غذایی مردم تاثیر دارد، اما باید به هزینه‌های تولید هم توجه شود، گفت: از سال ۱۳۹۹ به بهانه ثابت بودن قیمت گندم صنف و صنعت، نرخ فروش ماکارونی ثابت نگه داشته شده و افزایش سایر هزینه‌های تولید مثل بسته بندی، حمل و نقل، انرژی و دستمزد در آن لحاظ نشده است.

افزایش قیمت بیش از ۱۰۰۰ درصدی گندم نسبت به سال ۱۳۹۷

نوری با اشاره به افزایش نزدیک به ۱۰۰ درصدی حقوق و دستمزد در دو سال اخیر و هزینه‌های حمل و نقل که روی قیمت سایر مواد اولیه هم تاثیرگذار است، گفت: سال ۱۳۹۷ قیمت گندم کیلویی ۹۰۰ تومان بود، اما الان فقط هزینه حمل هر کیلو از این محصول از بنادر جنوبی نزدیک به ۱۰۰۰ تومان است و قیمت گندم هم طی این چند سال نزدیک به ۱۳۰۰ درصد افزایش داشته‌ و از ۹۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده است.

اعلام نرخ‌های ناموثق، تقاضای کاذب ایجاد می‌کند

وی افزود: اگر این تعدیلات بخواهد همراه با افزایش نرخ آرد صنف و صنعت در سال جاری جبران شود، درصد بالای افزایش دور از ذهن نبوده، اما این رقم مورد نظر و پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایان ماکارونی نیست.

تولیدکنندگان در شرایط فعلی مطالبه این میزان افزایش قیمت را ندارند، چراکه با توجه به مشکلات معیشتی مردم همه باید با هم همکاری کنند.

گمانه زنی ها و اعلام نظرهای اخیر، در خصوص قیمت ماکارونی مبنی بر دو تا پنج برابر شدن آن، بر اساس توقعات و انتظارات، تجربیات و در مورد افراد خارج از صنف حاصل ناآگاهی و شاید شیطنت‌های هدایت شده باشد. اعلام نرخ‌های ناموثق، می‌تواند تقاضای کاذبی را در بازار ایجاد کند و تعلل در تولید، خلاء محصول در آینده را به همراه خواهد داشت.

نوری در پاسخ به سوالی درباره پیش‌بینی انجمن درباره قیمت‌های جدید، اظهار کرد: برای جلوگیری از تشنج در بازار، اجازه می‌خواهم انجمن تا قطعی شدن قیمت‌ها در ستاد تنظیم بازار، سکوت اختیار کند. اما به مردم اطمینان می‌دهیم میزان این افزایش قیمت نسبت به سایر مولفه های تولید، به حدی نیست که جای نگرانی داشته باشد.

مصرف سالانه ماکارونی چقدر است؟

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی سرانه مصرف برنج را نزدیک به ۴۰ و ماکارونی را شش کیلوگرم اعلام کرد و گفت: با توجه به مصرف بالای برنج، نمی‌توان انتظار داشت با کنترل قیمت ماکارونی ، افزایش قیمت برنج را جبران کرد.

وی در ادامه با اشاره به نیاز صنعت ماکارونی به آرد سمولینا برای تولید با کیفیت، اظهار کرد: اما در سال‌های اخیر کشت گندم دوروم که آرد سمولینا از آن گرفته می‌شود کاهش داشته و در مواردی شرکت‌های معتبر خصوصی با پرداخت رقمی بالاتر از نرخ مصوب دولت از کشاورزان خواسته‌اند این نوع گندم را برایشان تولید کنند.

تولیدکنندگانی هم که مجبور به استفاده از آرد نرم هستند، علاوه بر کاهش شدید کیفیت، تنوع تولید برخی محصولات ظریف را از دست می‌دهند.

به گفته رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات ماکارونی بیش از ۷۰ درصد هزینه‌های تولید ماکارونی مربوط به بهای تمام شده آرد است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    همان ماکارانی غذا ی ارزان بود و برای فقرا بود که اونم گران کردید

  • ناشناس

    دم شما گرم
    واقعا دمتون گرم
    اصلا نمیدونم چی بایید گفت به این اوضاع
    فقط امیدمون به خداست که ناظر بر همه چیز است

  • سجادی

    واقعا دمتون گرم
    با این مدریتتون
    خوب مدیران لایقی هستید….

  • محمدرضا دلاوری

    یعنی گفتن و شنیدن این حقیقت از زبان یک هموطن اینقدر برای شما سخته ؟شما خودتان کدام وری هستید .حامی سفره های مردم ،یا زدودن نام از سفرهای مردم .خوشا بحال غیرت تان

  • محمد

    نمیدانم کجای دنیا وسایل یا هر چیز دیگه یه شبه میشه ۵ برابر اونم تو ایران که اصلاً جاش نیست چون ارزش پولیش پائین هست ، مگه ماکارونی قبلاً از آشغال درست میشد 🤔 حالا از چی درست میشه که قیمتش ۵ برابر بشه 😮 ملت قبلاً به تخم مرغ و سیب زمینی متکی بودند حالا که تخم مرغ و سیب زمینی قیمتش رفته بالا به ماکارونی بسنده کرده بودند که اینم ۵ برابر شد ، واقعاً علی برکه ا…

  • ناشناس

    دستت دردنکنه رئیسی

  • ناشناس

    ایکاش نظر سنجی صورت بگیرد که چند درصد از مردم ماکارونی مصرف می کنند که امنیت اقتصادی و غذایی مردم را با این موردد متلاشی کرده اند

  • ناشناس

    همین رو هم از مردم گرفتین خدا لعنتتون کنه آخه ما چی بخوریم نون ک هم گرون شده خدا چرا یه رحمی بملت نمیکنی

  • ناشناس

    واقعا ایران شما باید حفظ کنین آفرین آفرین 🤣🤣🤣🤣🤣😂😂😂

  • ناشناس

    پس به مردم یارانه پنجاه میلیونی بدهید که از مخارجشان ب ایند اصلا هم نگاه نمی کنید همین الان به دردشان گرفتارند