کد مطلب: ۴۴۲۶۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت کدام محصولات کشاورزی گران می‌شود؟

قیمت کدام محصولات کشاورزی گران می‌شود؟

مزارع کشاورزی در طول چند ماه گذشته چند اتفاق مهم را پشت سر گذاشته‌اند که به نظر می‌رسد روی قیمت محصولات کشاورزی تاثیرگذار باشد و موجب بالارفتن قیمت شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پس از سیلابی‌ که بسیاری از مزارع کشاورزی را در استان سیستان‌وبلوچستان زیر آب برد، حمله ملخ‌ها جدیدترین تهدید برای کشاورزان است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بوشهر گفته است: جمعیت پوره‌های امسال بیش از هفت تا هشت برابر جمعیت ملخ‌های سال گذشته است. در حال هشدار برای ورود دسته های جدید ملخ هستیم و احتمال ورود جدید نیز به قوت خود باقی است. تا دیروز -پایان روز هجدهم فروردین ماه- در سطح ۶۲۵۰ هکتار در سراسر استان بوشهر مبارزه صورت گرفته است.

رییس سازمان جهادکشاورزی جنوب کرمان نیز در خصوص اظهار کرده است: بنا به هشدارهای F.A.O جمعیت ملخ نسبت به سال گذشته ۲۰ برابر خواهد بود که شدت هجوم ملخ از نیمه دوم فروردین ماه آغاز و پیش بینی می شود بیش از ۲۰۰هزار هکتار علیه آفت ملخ صحرایی در جنوب کرمان مبارزه صورت گیرد.

محوصلات گندم، جو، ذرت، مرکبات و صیفی جات بیشترین تولیدات کشاورزی در استان‌های جنوبی کشور به خصوص در استان خوزستان است.

چه محصولاتی در جنوب کشاور تولید می‌شود؟

براساس گزارش وزارت جهاد کشاورزی از سال زراعی ۹۶-۹۷، استان خوزستان با ۸ درصد در سطح برداشت محصولات زراعی، بیشترین سطح برداشت شده را نسبت به استان‌های دیگر به خود اختصاص داده است

همچنین این استان با سهم حدود ۱۵٫۷ درصد از کل میـزان تولیـد محصـولات زراعـی، بیشترین تولید استانی را نسبت به دیگر استان‌ها دارد.

در خصوص تولید یونجه آبی نیز پس استان‌های آذربایجان شرقی، همدان و آذربایجان غربی، استان سیستان و بلوچستان با تولید ۸٫۴ درصد از تولید این محصول در رتبه سوم قرار گرفت.

استان فارس و بوشهر نیز به ترتیب با تولید ۱۶٫۸ و ۱۱٫۶ درصد از تولید گوجه فرنگی کشور به ترتیب اولین و دومین استان در تولید این محصول کشاورزی است.
قیمت چه محصولاتی گران می‌شود؟

سخنگو سازمان حفظ نباتات با اعلام این که حجم ورودی ملخ‌ صحرایی به کشور نسبت به سال گذشته دو تا سه برابر بیشتر شده از احتمال ورود دسته‌های ملخ از کشورهای عمان، کویت و امارات به ایران طی چند روز آینده خبر داد.

بر اساس اظهارات فاطمه پاسبان، کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز، خسارت وارد شده به بخش کشاروزی در مناطق مورد هجوم ملخ‌ها، عرضه برخی محصولات را کاهش داده و باعث افزایش قیمت آنان می‌شود.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی که با بحران کرونا نیز مواجه هستیم و انتقال محصولات از مناطق تولیدی به مناطق مصرف با کندی و وقفه صورت می‌گیرد، کاهش عرضه نیز احتمال افزایش قیمت در بازارهای مصرف را افزایش می‌دهد.

به نظر می‌رسد از آنجایی که احتمال ورود دسته‌های ملخ از کشورهای عمان، کویت و امارات به ایران وجود دارد، اگر حمله ملخ‌ها کنترل نشود و مزارع کشاورزی با آسیب‌های جدی مواجه شوند احتمال افزایش قیمت محصولاتی قندی، نانی و گوجه فرنگی وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    کجای دنیا پیش بینی میکنن گرجه فرنگی گرون میشه ولی ارزون میشه اینجا ایران هست همه چیز در همه