کد مطلب: ۶۵۱۹۰۶

افزایش ۲.۵ تا ۳ برابری قیمت نان فانتزی

افزایش ۲.۵ تا ۳ برابری قیمت نان فانتزی

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی گفت: تا یک ماه گذشته فاصله معناداری بین قیمت نان سنتی و فانتزی وجود نداشت اما در شرایط فعلی این فاصله قیمت بیشتر شده و قیمت نان فانتزی حدود ۲٫۵ تا ۳ برابر افزایش نرخ را تجربه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اجرای آزادسازی آرد صنف و صنعت چه عواقبی به دنبال خواهد داشت؟

به نقل از ایلنا ، محمد جواد کرمی، با انتقاد از نحوه اجرای آزادسازی آرد صنف و صنعت، گفت: این شیوه آزادسازی باعث خواهد شد روند سرازیر کیسه‌های آرد از نانوایان سنتی به سمت نانوایان فانتزی تشدید شود.

وی ادامه داد: فرض را بر این بگیرد در یک محله چند نانوایایی اعم از سنتی و فانتزی فعال‌اند؛ نانوا فانتزی یک کیسه آرد را ۶۴۰ هزار تومان خریداری می‌کند این در حالیست که نانوا سنتی همان کیسه آرد را ۳۸ هزار تومان می‌خرد اینجا این پرسش مطرح است که آیا این امکان وجود دارد یک کیسه آرد ۳۸ هزار تومانی ۴۰۰ هزار تومان به نانوا فانتزی بفروش برسد؟ بدون تردید پاسخ مثبت است و این تفاوت قیمت واحد صنفی را مجاب می‌کند که اقدام به چنین کاری کند.

کرمی با بیان اینکه ۸۰ درصد آرد با نرخ دولتی در نانوایان سنتی توزیع می‌شود، تصریح کرد: قیمت گندم نانوایان سنتی کیلویی ۶۶۵ تومان و ۹۰۰ تومان است این در حالیست گندم نان‌های نیمه حجیم و حجیم و صنعتی از کیلویی ۲ هزار و ۷۰۰ تومان به کیلویی ۱۶ هزار تومان ارتقا یافت در این شرایط فضای رقابتی از بین می‌رود.

این فعال صنفی با انتقاد از نحوه توزیع دستگاه‌های هوشمند یارانه نان در نانوایان، افزود: این شیوه پرداخت یارانه تکرار روند سابق است چراکه مردم به سمت نانوایانی که مجهز به این دستگاه‌ها هستند، هدایت می‌شوند و رانت همچنان وجود دارد. به نظر من این دستگاه‌های پز باید به همه واحدهای نانوایی که مجوز دارند داده شود تا مردم حق انتخاب داشته باشند که نیاز خود را از واحدی که کیفیت بهتری دارد خریداری کنند.

کرمی با طرح این پرسش که چرا باید یارانه گندم نانوایی که آرد را رول می‌کند با نانوایی که آن را پهن می‌کند متفاوت باشد؟ ادامه داد: به نظر می‌رسد در اجرا این طرح نتوانست درست عملیاتی شود و در نهایت شکست خواهد خورد.

رئیس اتحادیه نان‌های فانتزی با ۹٫۵ برابر شدن قیمت آرد نانوایان حجیم، خاطر نشان کرد: در یک ماه گذشته فاصله معناداری بین قیمت نان سنتی و نان فانتزی وجود نداشت اما در شرایط فعلی این فاصله قیمت بیشتر شده است و قیمت نان فانتزی حدود ۲٫۵ تا ۳ برابر افزایش نرخ را تجربه کرده است.

به گفته وی؛ در حال حاضر اتحادیه کف قیمت را برای نان‌های حجیم در نظر گرفتند چرا که مصرف‌کنندگان توانایی خرید نان با این نرخ‌ها را ندارند. اگر قیمت نان کنترل نشود واحدهای خرد از چرخه تولید به مرور زمان حذف خواهند شد.

کرمی با اشاره به افزایش هزینه‌های جانبی نانوایان سنتی، افزود: در شرایط فعلی اگر آرد به‌صورت مجانی در اختیار نانوایان سنتی قرار داده شود باز هم کفاف هزینه‌های جانبی آنها از جمله هزینه کارگری، انرژی و …. نمی‌دهد از این‌رو آنها نیز خواهان افزایش نرخ نان هستند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ارد صنعتی وارد سنی تو بورس کالا توزیع وکندم توبورس کالا خرید وفروش بشه مواداولیه کشاورزان از بورس کالاتامین بشه تا شفاف سازی بشه اگر کمبود تا مشکلی رفع میشه خشکسالی وجنگ گندم سوپرایز کرده بابورس کالاشفاف میشه

  • ناشناس

    این هست اقتدار ملی و خط قرمز رییسی حالا حالا ها باید بکشید

  • ناشناس

    چرت و پرت گفته

  • ناشناس

    گرونیه
    با همین فرمون نرید جلو

  • 😂😂😂😂😂😂😂😂

    من امشب دیدم شخصی فلافل خریده بود تو نان لواش براش لقمه کرده بود آنقدر خندیدیم یکی میگفت میدادی تو روزنامه می‌پیچید 😂😂😂😂😂😂👩👩

  • حامد

    اخه چرا لقمه را از پشت سر میخورید یه راه حل براتون دارم
    بیایید مثل عربستان یه حقوق بخور نمیر به کل ملت بدید اسمش هم هر چی میخواین بزارین
    هر کی قانع بود میخوره میخوابه هر کی دوست داره تو مملکت کار میکنه پیشرفت میکنه بقیه پول ها هم پس انداز دولت مرد!

  • حامد

    اخه چرا لقمه را از پشت سر میخورید یه راه حل براتون دارم
    بیایید مثل عربستان یه حقوق بخور نمیر به کل ملت بدید اسمش هم هر چی میخواین بزارین
    هر کی قانع بود میخوره میخوابه هر کی دوست داره تو مملکت کار میکنه پیشرفت میکنه بقیه پول ها هم پس انداز دولت مرد !

  • حامد

    اخه چرا لقمه را از پشت سر میخورید یه راه حل براتون دارم
    بیایید مثل عربستان یه حقوق بخور نمیر به کل ملت بدید اسمش هم هر چی میخواین بزارین
    هر کی قانع بود میخوره میخوابه هر کی دوست داره تو مملکت کار میکنه پیشرفت میکنه بقیه پول ها هم پس انداز دولت مرد

  • ناشناس

    خب پس چرا۲۴ساعت تو اخبارمیگن نان وفراورده های آن گرون نشده.ازاونطرف قیمتهارا۲برابرونیم الی۳برابرکردن.
    این چه تعزیراتی هست که سرکشی نداره وبیخال میگذردمردم هرکاردلشون خاست میکنن