کد مطلب: ۶۳۳۴۹۳

قیمت نفت دوباره رکورد زد!

قیمت نفت دوباره رکورد زد!

قیمت نفت روز جمعه در رکوردی دیگر به ۱۱۸ دلار رسید. این افز ایش قیمت به دلیل حمله روسیه به اوکراین و کاهش تقاضا برای خرید نفت است.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از ایسنا ، قیمت نفت بزرگترین رشد هفتگی از اواسط سال ۲۰۲۰ را به ثبت رساند و شاخص نفت برنت با ۲۱ درصد رشد هفتگی در بالاترین قیمت از سال ۲۰۱۳ و شاخص نفت آمریکا با ۲۶ درصد رشد هفتگی در بالاترین قیمت از سال ۲۰۰۸ بسته شد.

بهای معاملات نفت برنت هفت دلار و ۶۵ سنت معادل ۶.۹ درصد افزایش یافت و در ۱۱۸ دلار و ۱۱ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هشت دلار و یک سنت معادل ۷.۴ درصد افزایش یافت و در ۱۱۵ دلار و ۶۸ سنت در هر بشکه بسته شد.

روسیه روزانه چهار تا پنج میلیون بشکه نفت صادر می کند که این کشور را در رتبه دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان پس از عربستان سعودی قرار داده است. اما معامله گران کل هفته گذشته به ندرت نفت روسیه را فروختند و شرکت شل روز جمعه تنها خریدار یک محموله نفت روسیه بود که با تخفیف ۲۸ دلار نسبت به معاملات فیزیکی برنت، فروخته شد.

این وضعیت آشفته احتمالا ادامه پیدا خواهد کرد. دولت بایدن که از سوی قانونگذاران هر دو حزب آمریکا تحت فشار شدیدی قرار دارد، اعلام کرد در حال بررسی گزینه هایی برای کاهش واردات نفت روسیه به آمریکاست هر چند که تلاش می کند تاثیر تدابیر مذکور بر عرضه جهانی و مصرف کنندگان را محدود کند.

جیووانی استونوو، تحلیلگر موسسه یو بی اس گفت: اگرچه واردات نفت آمریکا از روسیه اندک محسوب می شود اما قیمتهای نفت در روزهای اخیر به این دلیل افزایش پیدا کردند که بعضی از فعالان بازار نگران بودند کشورهای دیگر هم اقدام مشابهی را انجام دهند.

وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد انگلیس در دور آتی تحریمها، هدف قرار دادن بخش انرژی روسیه را بررسی خواهد کرد. دولت انگلیس تاکنون در برابر این اقدام به دلیل تاثیر آن روی هزینه های انرژی مقاومت کرده است.

طبق نظرسنجی رویترز، اکثر آمریکایی ها از ایده ممنوعیت واردات نفت روسیه حمایت می کنند و ۸۰ درصد گفته اند آمریکا باید خرید نفت روسیه را متوقف کند.

کانادا اوایل هفته گذشته واردات نفت روسیه را ممنوع کرد. بزرگترین خریداران نفت روسیه شامل چین، کره جنوبی، آلمان و هلند هستند. بعضی از پالایشگاهها خرید نفت روسیه را متوقف کرده اند و شرکتهای بازرگانی به دلیل نگرانی از تحریمهای بیشتر، تمایلی ندارند با فروشندگان روسی داد و ستد کنند.

نماینده انگلیس در مذاکرات وین روز جمعه اعلام کرد مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای احیای توافق ۲۰۱۵ به رسیدن به توافق نزدیک شده است. وی و همکاران فرانسوی و آلمانی اش برای در جریان قرار دادن وزیران به کشورهایشان بازگشتند.

تحلیلگران می گویند توافق هسته ای می تواند یک میلیون بشکه در روز به عرضه نفت به بازار اضافه کند اما برای جبران افت عرضه روسیه کافی نخواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، نفت بیشتری قرار است با آزادسازی هماهنگ بیش از ۶۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر اضطراری کشورهای توسعه یافته به بازار عرضه شود. ژاپن روز جمعه اعلام کرد ۷.۵ میلیون بشکه نفت از ذخایر خود برداشت می کند.

در این بین، شرکتهای انرژی آمریکایی هفته گذشته شمار دکلهای حفاری نفت را کاهش دادند. طبق آمار شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز، شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا در هفته منتهی به چهارم مارس با سه حلقه کاهش، به ۵۱۹ حلقه رسید که نخستین کاهش هفتگی از ژانویه بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.