کد مطلب: ۷۱۱۲۶۳

قیمت نفت خام جهانی ریخت؟

قیمت نفت خام جهانی ریخت؟

اوپک پلاس موافقت نموده است که سهمیه تولید کشورهای عضو اوپک را تا ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، قیمت نفت خام جهانی موضوعی است که همیشه مورد بحث است

کاهش سهمیه اوپک پلاس

به نقل از بازار نفت گاز پتروشیمی، اوپک پلاس موافقت نموده است که سهمیه تولید کشورهای عضو اوپک را تا ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.

قیمت نفت خام برنت به ۹۵ دلار در هر بشکه در روز رسید یعنی رقمی که قبلا آرگوس پیش بینی آن را کرده بود و در آن پیش بینی، قیمت نفت خام برای سال آینده نیز ۱۰۰ دلار در هر بشکه برآورد شده بود. قیمت های بیشتر برای نفت خام با توجه به رکود اقتصاد جهانی نامحتمل به نظر می رسد.

در آسیا اقیانوسیه انتظار در خواست قوی از سوی چین برای خرید باعث حمایت از قیمت نفت شده است و قیمت های نفت خام در منطقه با توجه به مشخص نبودن سرنوشت اثرات تحریم های اروپا برروی قیمت نفت روسیه می تواند کماکان بالا باشد و مورد حمایت قرار گیرد.

چه عواملی می تواند در کوتاه مدت قیمت نفت خام را افزایش دهد؟

کاهش دومیلیون بشکه ای تولید اوپک پلاس

استفاده بیشتراز نفت خام به جای گاز با نزدیک شدن به زمستان

تلاش آمریکا برای افزایش تولید نفت

تمایل اوپک به افزایش قیمت نفت خام

بهبود اوضاع تولید درچین پس از مهار شدن کوید ۱۹ در این کشور و به صفر رسیدن تعداد مبتلایان

کم شدن بیکاری در آمریکا و تقاضای زیاد برای نفت خام در چین در سال بعد میلادی نیز از عوامل افزایش دهنده قیمت می تواند باشد.

چه عواملی می تواند باعث کاهش قیمت نفت خام شود؟

قیمت نفت خام جهانی

  1. افزایش سهمیه صادرات محصولات چین
  2. تولید نفت روسیه همچنان در حال افزایش است و تا پایان سال بیشتر نیز خواهد شد
  3. ادامه دار شدن برداشت از ذخایر آمریکا
  4. آمریکا برای تعیین حداکثر قیمت موفق شد
  5. افزایش نگرانی ها در خصوص احتمال رکود در اقتصاد جهانی
  6. افزایش نرخ بهره در آمریکا و قوی شدن دلار و تاثیر آن برروی قیمت کالاها
  7. کاهش نرخ تولید ناخالص ملی

اوپک پلاس همان گونه که انتظار می‌رفت طی یک اقدام پیشگیرانه سعی کرد با کاهش دو میلیون بشکه در عرضه نفت خام از تاثیر رکود اقتصادی سال آینده بر بازار و قیمت نفت خام جلوگیری کنند. در جلسه این سازمان که در این هفته در وین برگزار شد مقرر گردید که هریک از ۱۹ عضو این سازمان ۴ تا ۵ درصد تولید خود را کاهش دهد.

البته کاهش تولید بیش از دوملیون بشکه در روز خواهد بود زیرا بسیاری از اعضا در ماه آگوست و قبل از برگزاری این جلسه کمتر از سهمیه خود تولید می‌کردند. تا قبل از این جلسه، مشخص نبود که میزان کاهش تولید تا چه اندازه خواهد بود. این کاهش از ماه نوامبر آغاز خواهد شد و در سال بعد نیز ادامه خواهد داشت.

نفت سفید و کاربردها آن

کشورهای روسیه، نیجریه، آنگولا و کنگو تا پیش از برگزاری جلسه اوپک پلاس در وین، کمتر از سهمیه اختصاص داده شده تولید می‌کردند که این کاهش کماکان ادامه دارد ولی اهمیت تصمیمات جدید اوپک پلاس در کاهش تولید کشورهایی همچون عربستان، عراق، امارات و کویت است که به این ترتیب کاهش تولید اوپک پلاس تا ۲ میلیون بشکه در روز در زیر سهمیه اختصاص داده شده خواهدبود.

با توجه به چشم انداز رکود در سال آینده میلادی، به نظر می‌رسد اوپک برای جلوگیری از کاهش قیمت نفت خام در سال آینده، از هم اکنون به منظور تعادل بازار و حفظ قیمت، تدابیری جهت کاهش عرضه اندیشیده است.

این دیدگاه که رکود اقتصادی می‌تواند کوتاه مدت باشد یک دید گاه خوش بینانه به نظر می‌رسد.

وضعیت تورمی جاری در اقتصاد جهان بیشتر به دلیل معضلات و کاستی‌های عرضه و مسائل ژئو پولتیک است و نه صرفا به دلیل بالا رفتن قیمت نفت و گاز.این بسیار دور از واقعیت است که بگوییم افزایش نرخ بهره تاثیر زیادی بر این موضوعات دارد،حداقل نه تا زمانی که تقاضا شدیدا در حال کاهش یافتن باشد،کاهش شدید تقاضا در واقع ریشه عمیق تری دارد وآن رکود اقتصادی است که عمیق تروطولانی تر از این تغییرات وتاثیرات موقت است.

قیمت نفت خام جهانی + جدول و نمودار

از سه ماهه اول تا سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۱ قیمت نفت خام از ۹۴ دلار به ۹۹ دلار رسید و معدل قیمت سال ۲۰۲۱ در حدود ۹۷ دلار در هر بشکه بود. در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۲ پیش بینی‌ها بر روی ۱۰۰ دلار است ولی معدل سال ۲۰۲۲ علیرغم اتفاقات بسیار زیاد این سال، تنها افزایش در حدود ۲ دلاری را نشان می‌دهد.

سال ۳۰۲۳ نیز قیمت در حدود ۱۰۱ دلار و سال ۲۰۲۴ در حدود ۱۰۳ دلار خواهد بود. بنابراین می‌توان گفت که کل افزایش قیمت نفت خام در حدود ۸ دلار در طی سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ خواهد بود. این در شرایطی بوده است که کمبود تولید جهانی نفت که در شروع سال ۲۰۲۱ بیش از ۳ میلیون بشکه بوده است به تدریج کاهش یافته و حتی طبق پیش بینی‌ها در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ از میزان نیاز بیشتر خواهد شد.

جایگزینی دیزل وارداتی اروپا

فروشندگان روسی به دنبال آن هستند که بازارهای جدیدی برای محصولات خود در خاورمیانه و آمریکای جنوبی بگشایند ولی در نهایت چاره ای جز این ندارند که صادرات خود به اروپا را از طریق پایانه‌های غیر روسی عملی سازند.

بعضی از عرضه‌‎ها می‌تواند از آمریکا تامین شود و تا حدودی نیز از خاور میانه واین نیازمند پالایشگاه‌هایی است که هم در آمریکا و هم در خاورمیانه باید احداث شود تا بتواند کمکی به واردات دیزل اروپا و حداکثر رساندن تولید دیزل از این مراکز تولید باشد برروی کاغذ، این دو منطقه می‌توانند جایگزین واردات دیزل اروپا از روسیه بشوند. قابلیت هندوستان برای جبران کسری واردات دیزل اروپا بسیار محدود است.

کاهش قیمت سوخت کوره

کاهش قیمت کرک اسپرد سوخت کوره با سولفور زیاد (HSFO) در خارج از اروپا و در آسیا اقیانوسیه بیشتر بوده است.

در ماه سپتامبر قیمت سوخت کوره سنگاپور نسبت به سوخت کوره دبی بیش از ۹ دلار کاهش در ماه سپتامبر نسبت به آگوست نشان می‌دهد. واردات سوخت کوره چین و هند از روسیه کماکان در حال افزایش است و از ۱۰۵ هزار بشکه در ماه آگوست به ۱۷۵ هزار بشکه در ماه سپتامبر در مجموع هر دو کشور چین و هند رسیده است.

وجود مشکلاتی در بالا بردن کیفیت واحد‌های پالایشی تولید سوخت کوره در مالزی باعث شده است که میزان بیشتری سوخت کوره به منطقه وارد شود. افزایش سهمیه‌های صادراتی این محصول از سوی دولت چین می‌تواند حتی میزان بیشتری سوخت کوره را به بازار منطقه به همراه داشته باشدو باعث کاهش بیشتر قیمت گردد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.