کد مطلب: ۶۴۷۷۸۵

رئیس اتحادیه بارفروشان:

قیمت گوجه از ۵ اردیبهشت زیر ۱۰ هزار تومان می‌شود

قیمت گوجه از ۵ اردیبهشت زیر ۱۰ هزار تومان می‌شود

رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: گوجه فرنگی میناب، جیرفت، بهبهان و کارزون برداشت شده‌اند و از ۵ اردیبهشت قیمت گوجه در میدان اصلی زیر ۱۰ هزار تومان خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مصطفی دارایی‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا ، با انتقاد از محدودیت صادرات برخی از اقلام کشاورزی گفت: وزارتخانه به جای این بخشنامه می‌توانست نظارت‌های خود را در شبکه توزیع افزایش و کشاورزان را موظف می‌کرد علاوه بر صادرات نیاز بازار داخلی را تهیه و تامین کنند. او همچنین درباره قیمت گوجه گفت که این ماه به زیر ۱۰ هزار تومان می‌رسد.

افزایش تقاضای خرید گوجه از ایران

او گفت: میزان تقاضا برای خرید گوجه فرنگی از سوی پاکستان، عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس افزایش پیدا کرد. از این‌رو تجار و بازرگانان داخلی با طرف‌های خارجی قرارداد منعقد کردند. اگر نتوانند به تعهدات خود عمل کنند علاوه بر پرداخت ضرر و زیان، اعتماد تجار خارجی به طرف‌های ایرانی از بین می‌رود. در آینده از امضای قرارداد با تجار ایرانی اجتناب می‌کنند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: ترکیه مترصد تصاحب بازارهای صادراتی ماست. نبود برنامه‌ریزی و تصویب قوانین یک شبه نباید مانع صادرات شود؛ مصوبات این چنینی غیرقانونی است. از این رو مجلس در این داستان ورود و بخشنامه ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی، گوجه فرنگی، پیاز و بادنجان را لغو کرد.

بازار داخلی در روزهای اخیر در تامین این ۴ قلم با چالش‌هایی مواجه بود. اما آیا می‌توان با منع صادرات عرضه این محصولات را در بازار تنظیم کرد؟ رئیس اتحادیه بارفروشان در این مورد گفت: ایران کشور چهار فصل است. ما در زمینه کشت این اقلام به جز بادنجان گلخانه‌ای کمبودی نداریم. در روزهای آینده محصولات شهرهای مختلف برداشت و عرضه خواهند شد و شاهد شکسته شدن قیمت‌ها خواهیم بود.

او گفت: گوجه فرنگی میناب، جیرفت، بهبهان و کارزون برداشت شده‌اند و از ۵ اردیبهشت قیمت گوجه در میدان اصلی زیر ۱۰ هزار تومان می‌شود. همین روند برای سیب‌زمینی نیز تکرار خواهد شد و در روزهای آینده محصول سیب زمینی دزفول، گرگان …. وارد بازار خواهد شد و افزایش عرضه تب این محصولات فروکش می‌کند.

دارایی‌نژاد با بیان اینکه پیاز در میدان اصلی میوه و تره‌بار خریدار ندارد، گفت: پیاز در میدان اصلی کیلویی ۵ هزار تومان شد. اما میزان فروش آن کاهشی شده است. لازم می‌دانم این اطمینان را به مردم بدهم که بازرسان تعزیرات، وزارت صمت و کشاورزی در میدان اصلی میوه و تره‌بار مستقر هستند و اجازه گران‌ فروشی را نمی‌دهند.

آخرین قیمت صیفی‌جات در میادین

این فعال صنفی ادامه داد: تولید باید به‌ گونه‌ای باشد که در بازار داخلی و برنامه صادرات چالشی ایجاد نشود. ۴۰ سال است که از مسئولان تقاضا می‌کنیم که برای میزان تولید و مصرف محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی انجام بدهند. اما متاسفانه به این مهم توجه نمی‌شود. به عنوان مثال باید وزارت کشاورزی در ابتدای سال زراعی بداند که کشاورزان باید چه میزان کشت کند و چه حجم از تولید برای مصرف داخلی و چه حجم از آن صادر شود.

او مصرف آب در کشاورزی را خارج استانداردهای جهانی دانست و افزود: سال جاری خشکسالی تکرار خواهد شد از این رو بهتر است که وزارت کشاورزی جایگزین کشت به کشاورزان بدهد و به جای کشت هندوانه که محصول آب بری است اقلام دیگر کشت می‌شود؛ می‌توان هندوانه را در افغانستان کشت و کیلویی ۳ هزار تومان وارد کرد.

دارایی‌نژاد گفت: بادنجان بندرعباس کیلویی ۶ تا ۸ هزار تومان، بادنجان دزفول کیلویی ۸ تا ۱۲ هزار تومان و بادنجان گلخانه یزد از آنجایی‌که عرضه آن کم شده است کیلویی ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان بفروش رسید.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران ادامه داد: گوجه فرنگی کیلویی ۷ تا ۱۲ هزار تومان، سیب زمینی کهنه کیلویی ۷ تا ۹ هزار تومان خرید و فروش شد. همچنین سیب زمینی نو کیلویی ۹ تا ۱۲ هزار تومان و پیاز کیلویی ۴ تا ۶ هزار خرید و فروش شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.