کد مطلب: ۶۹۳۹۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ممنوعیت واردات لوازم خانگی لغو می‌شود؟/ افزایش تقاضا برای خرید کالای خارجی

ممنوعیت واردات لوازم خانگی لغو می‌شود؟/ افزایش تقاضا برای خرید کالای خارجی

پس از ممنوعیت واردات لوازم خانگی و خروج شرکت‌های خارجی از ایران همچنان تقاضا برای خرید این کالاها در بازار مشاهده می‌شود. حال وجود این تقاضا ممکن است منجر به لغو ممنوعیت واردات شود؟ این موضوع مورد تائید سخنگوی وزارت صمت هم قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سال گذشته بود که جمعی از تولیدکنندگان لوازم خانگی در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب خواستار تداوم ممنوعیت واردات محصولات کره‌ای شدند.

گرچه با این خواسته موافقت شد و پیش از آن هم واردات ممنوع بود، اما هیچ‌گاه بازار خالی از محصولات خارجی نشد. چراکه قاچاقچیان یک پای ماجرا هستند و از طرق مختلف اقدام به عرضه انواع لوازم خانگی با برندهای مختلف خارجی می‌کنند.

از سوی دیگر، برندهای ایرانی هم نتوانستند پاسخ‌گوی تقاضای موجود در بازار، به‌ویژه از لحاظ کیفیت باشند. بدین درخواست مشتریان برای خرید برندهای خارجی نیز از بازار رخت بر نبست. این در حالی است که ممنوعیت واردات به کشور یک فرصت طلایی برای تولیدکنندگان ایجاد کرد که به نظر می‌رسد به‌راحتی از کنار آن گذشتند. اما نبود رقیب در بازار منجر به این شد که تولیدکنندگان نتوانند از لحاظ کیفی چندان موفق عمل کنند. حال با این وجود زمزمه لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی باز هم خبرساز شد.

اخیراً سخنگوی وزارت صمت نیز از احتمال لغو این ممنوعیت خبر داد. امید قالیباف درباره چرایی این تصمیم توضیح داد: واردات کالاهایی که تولید بالا دارند و رقابت‌پذیر هستند، مثل لوازم خانگی، باید آزاد شود و این موضوع در دست بررسی و در پروسه تصمیم‌گیری است. واردات تا ابد نمی‌تواند ممنوع بماند. خط قرمز این است که به تولید داخل ضربه نخورد. اما اگر واردات کالا منجر به بهبود کیفیت و قیمت بهتر شود، اقدام به لغو ممنوعیت واردات می‌کنیم.

البته سال گذشته ستاد تنظیم بازار هشداری به تولیدکنندگان لوازم خانگی مبنی برای آزادسازی واردات داد و اعلام کرد: چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی قیمت‌های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه‌ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام می‌شود.

تامین بخشی از نیاز بازار به صورت قاچاق

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفتگو با تجارت‌نیوز لغو ممنوعیت واردات لوازم خانگی به کشور را مثبت ارزیابی کرد. محمدحسین اسلامیان در این باره گفت: طبیعتاً باید مسیر واردات لوازم خانگی در بخش‌هایی که توانایی تولید کمی و کیفی آن وجود ندارد، باز شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر نیاز ورود لوازم خانگی خارجی در بازار احساس و این نیاز به صورت قاچاق برآورده می‌شود. البته در حال حاضر کمبودی در بازار وجود ندارد، اما نیاز بازار به برندهای خارجی وجود دارد.

اسلامیان تاکید کرد که تمام نیاز بازار فقط به تولیدات داخلی نیست. او اضافه کرد: به هر حال برخی از مردم به دنبال خرید لوازم خانگی از برندهای مختلف و با تکنولوژی جدیدتر هستند که متأسفانه این بخش در بازار توسط کالای قاچاق تأمین می‌شود. از همین رو بهتر است که واردات به صورت هدفمند و قانونی انجام شود.

نائب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در پاسخ به این سؤال که آیا تولیدکنندگان هم موافق از سرگیری واردات خواهند بود، توضیح داد: قطعاً تولیدکنندگان برتر و به‌نام از آن استقبال خواهند کرد؛ اما به شرط حمایت. از سوی دیگر وجود کالای خارجی با گرید A باعث رقابت در بین تولیدکنندگان خواهد شد و به طبع آن کیفیت تولیدات داخلی روز به روز ارتقا پیدا خواهد کرد.

او ضمن تاکید به این مسئله نباید درها برای ورود کالاهای ارزان‌تر از کالای داخلی باز شود، خاطرنشان کرد: اگر مؤلفه های تولید در کشور از جمله حقوق و دستمزد، مالیات، واردات مواد اولیه و … بالا باشد از آن طرف کالا با تعرفه و قیمت پایین وارد کشور شود، صددرصد به تولید لطمه خواهد زد.

بازار لوازم خانگی کاملاً در رکود است

اسلامیان با اعلام اینکه بازار کاملاً در رکود است، اظهار داشت: بحث تعمیرات به دلیل افزایش قیمت کالاها رونق بسیاری گرفت. به همین دلیل مردم در مرحله اول به دنبال رفع نقص لوازم خانگی خود هستند.

وی به موضوع قاچاق لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: اگر می‌خواهند اتفاق خوبی در بحث قاچاق انجام شود باید نظارت را از مبدأ شروع کنند. اینکه انتها برکه بخواهیم ماهی بزرگ بگیریم فایده‌ای ندارد؛ باید به دریا رفت. اگر قرار است که مبارزه با قاچاقی صورت بگیرد باید مبادی ورودی کنترل شود.

او در انتها تصریح کرد: تا زمانی که واردات به صورت هدفمند و قانونی انجام نگیرد، مسئله قاچاق حل نخواهد شد. در سال‌های گذشته به دلیل واردات قانونی شاهد قاچاق نبودیم چرا که اصلاً قاچاق لوازم خانگی صرفه اقتصادی نداشت.

گفتنی است که سال گذشته صحبت‌هایی مبنی بر اینکه آمریکا برای آزاد کردن بخشی از پول‌های ایران مجوزی را به کره جنوبی و شرکت‌های این کشور داده است که بر اساس آن این شرکت‌ها می‌توانند بدهی ایران را تنها از طریق واردات کالا به ایران پرداخت کنند. اما در نهایت این خبر با تکذیب مسئولان همراه شد.

مطلب لغو ممنوعیت واردات به کجا رسید؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    دیگه همون اول هم مشخص بود بلایی که سر صنعت خودرو آمده سر لوازم خانگی هم خواهد آمد
    همه هم گفتند ولی تصمیم گیرندگان توجهی به واقعیات محض ندارند

  • ناشناس

    اگر لوازم خانه وارد بشه جوانان ما اسان تر ازدواج میکنند زادولد زیاد مشه کشور ما از لهاز نیروی انسانی قوی میشه