کد مطلب: ۲۴۰۲۱۹

مازندران حتی یک سایت دفن زباله ندارد

مازندران حتی یک سایت دفن زباله ندارد

مدیرعامل آب مازندران گفت: استفاده ناپایدار از سفره‌های زیرزمینی عاملی موثر در چالش‌های آبی است.

محمدابراهیم یخکشی در نخستین همایش راهبردهای مدیریت منابع آب در ساری اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع در حوزه منابع آب بحث آلاینده ها و مشکلات زیست‌محیطی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدیرعامل آب مازندران گفت: کوچ در بسیاری از شهر و روستاها متاثر از مشکلات آبی بوده و تغییرات اقلیمی و کاهش روندی صنایع آب بر منابع آب و اقتصاد موثر است.

یخکشی خاطرنشان کرد: اگر در مازندران یک میلیمتر بارندگی کم شود حدود 10 میلیون مترمکعب آب کاهش پیدا می‌کند و همین امر موجب کاهش محصولات کشاورزی می‌شود.

مدیرعامل آب مازندران با بیان این‌که رشد جمعیت از عوامل اصلی چالش در رمینه آب است، گفت: استفاده ناپایدار از آب‌های زیرزمینی و رشد جمعیت از عواملی است که موجب چالش در زمینه آب در مازندران می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر کارآیی آب بالا رود و مدیریت منابع آبی صورت گیرد، می‌تواند در برطرف کردن این چالش‌ها موثر باشد.

وی گفت: توسعه نامتوازن در حوزه اقتصادی و اختصاص 90 درصد تولید ناخالص داخلی از مشکلات دیگر حوزه آبی است.

یخکشی با اشاره به رویکردها و سیاست‌های مهم در رفع چالش آب خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای توسعه صنایع آب در حوزه‌های آبریز به صورت یکپارچه و مبتنی بر مدیریت تقاضا باید صورت گیرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای آب مازندران یادآور شد: در صنایع آب باید قوانین صحیح وجود داشته باشد که نیاز است این قوانین هر پنج سال یک بار بازنگری شود.

وی گفت: کم آبی موضوعی است که امسال و به احتمال زیاد در سال‌های آینده با این چالش رو به رو هستیم که نیاز است با قوانین صحیح نسبت به آن اقداماتی انجام شود.

یخکشی فرهنگ‌سازی و ضوابط اجباری را برای صنایع آب مهم دانست و گفت: در حوزه تخصیص آب، احیا و اصلاح قیمت باید مورد توجه قرار بگیرد؛ سه عنصر در بخش کشاورزی آب، زمین و نیروی انسانی مورد توجه است.

وی گفت: قیمت آب باید با توجه به ارزش آن اصلاح و باید ساز و کاری فراهم شده تا حق آب بها از کشاورزان دریافت شود.

وی خاطرنشان کرد: تغییر رویکرد در تخصیص آب به مصارف و اولویت به محیط زیست بعد از آب شرب از جمله رودخانه، دریا و تالاب‌ها انجام شود.

یخکشی افزود: با نوبت‌بندی می‌شود در استفاده بهینه آب کمک کرد و افزایش کارایی آب هم می‌تواند از نظر اقتصادی و استفاده بهینه از آن موثر باشد.

وی یادآور شد: باید به پایداری محیط ریست در صنایع آبی کمک کرد.

*صرفه جویی، کمر بحران آب را می شکند

در ادامه این همایش شریعتمدار سرپرست مرکز مطالعات راهبردی وزارت جهادکشاورزی اظهار کرد: در طول این 50 سال به مشکلات آبی اضافه شد.

وی افزود:مرکز مطالعات راهبری پس از بررسی متوجه شد که می‌تواند بر بحران آب غلبه کند و اگر این اتفاق نیافتد تمدن ایران از بین می‌رود.

سرپرست مرکز مطالعات راهبردی وزارت جهادکشاورزی یادآور شد: عامل بسیاری از مشکلات پول است اما تجربه نشان داده که پول در کشور جای مدیریت را نمی‌گیرد.

شریعتمدار خاطرنشان کرد: در کشاورزی باید تقاضای آب کم شود و با حفظ منابع آب‌های زیرزمینی به تعادل برسد، تمامی افراد جامعه باید برای بحران آب وارد کار شوند.

وی افزود: در برنامه پنجم که در سال های اخیر انجام گرفته و به دنبال آن در برنامه ششم اگر صرفه‌جویی شود 20 میلیون آب صرفه جویی شده و با این موضوع کمر بحران آب شکسته می‌شود.

* مصرف منابع آب در ایران چندین برابر میانگین جهانی

محمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران نیز اظهار کرد: راهکار چالش آب باید توسط تمامی افراد در زمینه‌های مختلف انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما باید به مردم انعکاس دهیم که هم اکنون از نظر منابع آبی با مشکل رو به رو هستیم و سخنرانی‌ها هیچ نتیجه‌ای برای راهکار مشکلات آب نیست.

رضوی گفت: اکثر کشورهای دنیا وزیر تغییر اقلیم دارند و با فکر نسبت به آینده در پی تغییر اقلیم هستند.

مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: رفتار مردم بسیار برای پیشرفت تاثیرگذار است و هنوز ایرانیان زندگی عشایری را دوست دارند؛ متاسفانه فقط در پی خراب کردن محیط زیست هستیم.

وی یادآور شد:در مازندران 2.2 دهم افزایش گرما در تابستان داشته‌ایم؛ کوچک‌ترین تغییر اقلیمی موجب آسیب‌های زیاد می‌شود و ایران در منطقه دارای تنش و استرس شدید آبی است.

رضوی گفت: ایران از کشورهایی بوده که بیش از 40 درصد منابع آبی خود را برداشت کردند و مصرف منابع آب در ایران چندین برابر میانگین جهانی است.

وی افزود: روند بارندگی سالانه کشور 1.1 میلیمتر کاهش داشته است و این در حالی است که افزایش مصرف در حال رشد است.

*عدم پرداخت حق آبه محیط زیستی در ایران/ با آمارسازی سر خود را کلاه نگذاریم

ابراهیم بابایی کارنامی رئیس محیط زیست مازندران نیز در این جلسه یادآور شد: در تصفیه آب میانگین مازندران 45 درصد است و سد هراز را در حالی ایجاد می‌کنیم که زباله حدود 30 سال است که در آنجا قرار دارد و مسئولان بدون توجه به هشدارهای محیط زیستی، اقدام به ایجاد سد می‌کنند.

وی گفت: در حالی که دفن زباله در شهرهای بالای 200 هزار نفر ممنوع است اما این اتفاق در شهرها در حال رخ دادن است.

بابایی خاطرنشان کرد: بحران کشاورزی در حال رخ دادن است، اما هم‌چنان در محصولات کشاورزی به دنبال توسعه صیفی کاری هستیم .

رئیس محیط زیست مازندران با بیان این‌که تمامی افراد و مسئولان از مشکلات حوزه آبی مطلع‌اند گفت: اما هیچ کس در پی اقدام نیست و هیچ کجای ایران حق آبه محیط زیستی را پرداخت نمی‌کند.

وی گفت: بسیاری از جنگل‌ها بابت ایجاد سدها از بین رفته و بارها وعده داده شده که نسبت به کاشت درخت‌ها اقدام شود اما هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.

بابایی تصریح کرد: محیط زیست یک دستگاه نظارتی بوده که لازم است مسئولان با مطالعه دقیق قانون این مهم را بدانند.

وی با بیان این که برخی افراد با مدیریت ناصحیح در ایجاد چالش‌ها نقش دارند، تصریح کرد: آب‌های تجدیدپذیر حدود 80 درصد است؛ هم اکنون از بحران عبور کردیم و به فاجعه نزدیک شدیم، لازم است مردم هم از این مشکلات با خبر شوند.

بابایی خاطرنشان کرد: محیط زیست با قانون مجوزدار کردن چاه‌های کشاورزی که غیرمجاز بوده مخالف است.

وی گفت: مازندران حتی از یک سایت دفن زباله برخوردار نیست و نباید با آمارسازی سر خودمان را کلاه بزاریم.

رئیس محیط زیست مازندران گفت: با مسئولیت پذیری و نقش آفرینی صحیح در پی سالم سازی و برطرف کردن مشکلات آب، خاک و هوا باشیم.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.