کد مطلب: ۳۸۹۹۹۱

مجوز واردات ماینر صادر نشده است

مجوز واردات ماینر صادر نشده است

معاون فنی گمرک ایران گفت: گمرک تنها ردیف تعرفه دستگاه‌های استخراج ارزهای مجازی را تعیین کرده و این به معنای آغاز ترخیص این دستگاه‌ها نیست.

روزگذشته خبرگزاری‌ها از ابلاغ دستورالعملی به گمرکات اجرایی کشور خبردادند که در آن ردیف تعرفه دستگاه استخراج ارزهای مجازی تعیین شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس این دستورالعمل گمرک ایران در بخشنامه‌ای به گمرکات کشور در تاریخ 22 تیر ماه به ستادهای نظارت و گمرکات اجرایی دستگاه استخراج ارز دیجیتال با عنوان ماینر در ردیف گمرکی ۸۴۷۱۹۰۹۰ قرار می‌گیرند و با این ردیف گمرکی ترخیص می‌شوند. لازم به ذکر است که در ردیف گمرکی ۸۴۷۱۹۰۹۰، عمدتا دستگاه‌های کارتخوان، پین پد یا رمزخوان‌ها و برخی دیگر از ابزارهای بانکی قرار می‌گیرند.

انتشار این بخشنامه در فضایی که هنوز دولت تصمیم نهایی خود را در خصوص مبادله و تولید ارزهای مجازی ابلاغ نکرده است، این ابهام را به وجود آورد که قرار است به زودی واردات دستگاه‌های بیت ماینر از طریق گمرکات به‌صورت رسمی آغاز شود.

اما معاون فنی گمرک ایران با اشاره به اینکه گمرک تنها ردیف تعرفه دستگاه‌های استخراج ارزهای مجازی را تعیین کرده و این به معنای آغاز ترخیص این دستگاه‌ها نیست، گفت: بر اساس درخواست برخی از سازمان‌ها گمرک ایران اعلام کرد که دستگاه‌های بیت ماینر در کدام تعرفه قرار می‌گیرد.

مهرداد جمال ارونقی افزود: گمرک دراین زمینه تصمیم‌گیر نیست و درصورتی که دولت با واردات دستگاه‌های تولید ارز مجازی موافقت کند، بخشنامه‌های قانونی را اجرا می‌کند.

به‌گفته وی، حتی کالاهای ممنوع الورود نیز دارای ردیف تعرفه هستند، وی همچنین توضیح داد: برای مثال برخی از مواد پیش ساز مواد مخدر یا روانگردان نیز در گمرک دارای ردیف تعرفه است تا مشخص شود که قانون چه نظری درباره آن دارد. معاون گمرک ایران ادامه داد: واردات این دستگاه‌ها به ثبت سفارش قانونی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین موافقت و اعلام نظر بانک مرکزی نیاز دارد بنابراین تا زمانی که این مجوزها صادر نشده است، امکان واردات رسمی وجود ندارد.

وی تاکید کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته دستگاه‌های استخراج ارزهای مجازی در ردیف تعرفه ۸۴۷۱۹۰۹۰، قرار گرفته که این ردیف مربوط به پردازشگرهای مرکزی و کامپیوترهاست.

بر اساس توضیحات این مقام مسئول، زمانی که برای یک کالا ردیف تعرفه تعیین می‌شود، مشخص می‌شود که برای واردات به چه مجوزهایی نیاز دارد و باید چه مراحلی طی شود. جمال ارونقی در پایان یادآور شد: هر زمان که سیاستگذاران این بخش درخصوص واردات این دستگاه‌ها به نتیجه برسند و مجوزهای قانونی آن صادر شود گمرک ایران به‌عنوان یک دستگاه اجرایی ملزم به اجرای آنهاست.

منبع: روزنامه ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.