کد مطلب: ۵۸۸۷۹۱

مدارک تعویض پاسپورت

مدارک تعویض پاسپورت

اعتبار پاسپورت ایران ۵ ساله است. برای تمدید یا تعویض پاسپورت هم مثل زمانی که برای اولین بار اقدام به اخذ پاسپورت کردید، باید مدارکی را ارائه کنید. در این مطلب مدارک تعویض پاسپورت را بررسی می‌کنیم.

تعویض پاسپورت (گذرنامه) یا تمدید پاسپورت به چه دلیلی انجام می‌شود؟ بعد از چند سال باید برای تعویض پاسپورت اقدام کنید؟ برای تعویض پاسپورت به کجا مراجعه کنیم؟ مدارک لازم برای تعویض پاسپورت را اینجا بخوانید.

می‌دانیم که برای رفتن به آنسوی مرزهای کشور به پاسپورت یا گذرنامه نیاز داریم. پاسپورت ایران و یا هر کشور دیگری دارای مدت اعتبار مشخصی است و پس از پایان مدت اعتبار باید اقدام به عوض کردن پاسپورت یا تمدید آن کنید. اعتبار پاسپورت ایران ۵ ساله است. برای تمدید یا تعویض پاسپورت هم مثل زمانی که برای اولین بار اقدام به اخذ پاسپورت کردید، باید مدارکی را ارائه کنید. در این مطلب مدارک تعویض پاسپورت را بررسی می‌کنیم.

چرا باید اقدام به تعویض پاسپورت کنیم؟

تعویض گذرنامه ممکن است به دلایل مختلفی انجام شود. اتمام اعتبار ۵ ساله پاسپورت، رایج ترین دلیل تعویض پاسپورت است. اما تعویض پاسپورت ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد. مثلا اگر پاسپورت‌تان را گم کرده‌اید باید برای گرفتن پاسپورت جدید اقدام کنید. همچنین اگر به هر دلایلی مثل آبخوردگی، سوختگی، پارگی و.. گذرنامه شما مخدوش شده باشد باید برای تعویض آن اقدام کنید زیرا پاسپورت مخدوش، اعتباری ندارد. تمام شدن برگه‌های پاسپورت، درخواست مربوط به تغییر محل زندگی و… نیز می‌تواند از جمله دلایل تعویض پاسپورت باشد.

برای تعویض پاسپورت به کجا مراجعه کنیم؟

برای تعویض پاسپورت باید به دفاتر پلیس +۱۰ در محل زندگی‌تان مراجعه کنید. دقت داشته باشید که حتما باید خود شخص متقاضی تعویض یا تمدید پاسپورت همراه با مدارک لازم به این دفاتر مراجعه نماید. بعد از مراجعه به این دفاتر و ارائه مدارک لازم، یک رسید دریافت خواهید کرد که در زمان تحویل گرفتن پاسپورت جدید باید آن را ارائه کنید. شهروندان ایرانی که در خارج از کشورمان زندگی می‌کنند، باید برای تعویض پاسپورت به سفارت خانه ایران و یا نمایندگی کنسولی ایران در آن کشور مراجعه کنند.

IMG 20211018 115609

مدارک لازم برای تعویض پاسپورت

مدارک لازم برای تعویض گذرنامه به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • مدارک عمومی (مشترک بین آقایان و بانوان)
  • مدارک اختصاصی بانوان
  • مدارک اختصاصی آقایان

بررسی مدارک تعویض یا تمدید گذرنامه را از مدارک مشترک آغاز می‌کنیم.

مدارک مشترک آقایان و بانوان

  • دریافت فرم و شناسه پاسپورت از دفاتر پلیس+۱۰
  • پرداخت مبلغ مربوط به خدمات از طریق دستگاه کارتخوان این دفاتر
  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
  • اصل آخرین پاسپورت در صورت داشتن اعتبار
  • عکس بیومتریک حداکثر مربوط به ۶ ماه قبل
  • ارائه شناسنامه عکس دار توسط افراد بالای ۱۵سال
  • ارائه گواهی اشتغال به تحصیل، دفترچه بیمه یا پاسپورت عکس‌دار توسط افراد زیر ۱۵ سال
  • ارائه اجازه محضری برای افراد کمتر از ۱۸ سال توسط پدر یا قیم قانونی
  • ارائه نامه تاییدیه حفاظت سازمان نظامی مربوطه برای بازنشستگانی که ۵ سال از بازنشستگی آنها نگذشته
  • ارائه اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان توسط بازنشستگان نظامی که ۵ سال از بازنشستگی آنها گذشته

عکس بیومتریک باید شرایط خاصی را داشته باشد:

برای آقایان باید بدون زیورآلات، عینک، کلاه و امثالهم باشد و در ضمن آرایش موها باید به شکلی باشد که پیشانی و گوش‌های شخص کاملا مشخص باشد. ضمنا رنگ لباس شخص و زمینه عکس نباید یکسان باشد.

برای بانوان باید بدون آرایش و زیورآلات و با حجاب کامل باشد. گردی صورت باید کاملا در عکس مشخص باشد. استفاده از روسری و مقنعه ساده مجاز است.

مدارک اختصاصی بانوان

بانوان علاوه بر مدارک گفته شده، باید گواهی محضری مبنی بر اجازه همسر را هم برای تعویض یا تمدید پاسپورت ارائه کنند. بانوانی که همسر آنها فوت کرده باید گواهی فوت یا اصل شناسنامه همسر فوت شده را همراه خود داشته باشند. بانوانی که طلاق گرفته‌اند هم لازم است که اصل طلاق نامه را همراه با سایر مدارکشان داشته باشند.

مدارک اختصاصی آقایان

آقایان علاوه بر مدارک مشترک باید اصل و کپی کارت پایان خدمت یا معافیت دائم را به دفاتر خدمات انتظامی ارائه کنند. البته این قانون فقط مربوط به افراد زیر ۵۰ سال است. دانش آموزان و دانشجویان برای خروج از کشور باید گواهی اشتغال به تحصیل خود را ارائه کنند.

در نهایت بعد از ارائه این مدارک و بررسی آنها، معمولا حدود ۷ روز زمان می‌برد که گذرنامه جدیدتان را دریافت کنید. البته اگر گذرنامه شما گم شده باشد، این زمان بیشتر خواهد شد و ممکن است به ۲۰ روز یا حتی بیشتر هم برسد.

برای دریافت راهنمایی در رابطه با امور پاسپورت و ویزا می‌توانید با کارشناسان نیلگام تماس بگیرید.

شرکت نیلگام nilgam

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.