کد مطلب: ۱۸۲۳۳۹

رئیس ستاد بحران تهران اعلام کرد:

مردم در زمان وقوع زلزله از محله خود خارج نشوند

مردم در زمان وقوع زلزله از محله خود خارج نشوند

شهردار تهران اعلام کرد: مردم در زمان وقوع زلزله از محله خود خارج نشوند چراکه این ترددها موجب می‌شود عملیات کمک‌رسانی با مشکل انجام شود. خواهش دوم من مربوط به مراجعه به پمپ بنزین‌ها است؛ بسیار عجیب است که زلزله اتفاق بیفتد و مردم در پمپ بنزین‌ها باشند.

محمد علی نجفی در جریان تشکیل جلسه ستاد بحران با اشاره به تجربه زلزله هفته گذشته در ملارد و هماهنگی صورت گرفته میان دستگاه‌های مسئول، گفت: تجربه بار اول به ما کمک فراوانی کرد؛ چرا که به مجرب وقوع پس لرزه شب گذشته هر دستگاهی می‌دانست چه کاری باید انجام دهد و اقدامات خود را بلافاصله انجام داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نجفی با اشاره به دستور العمل 10 ماده‌ای ستاد مدیریت بحران شهر تهران که در جلسه گذشته این ستاد مورد تصویب قرار گرفته بود، تصریح کرد: بر اساس این دستورالعمل تمامی دستگاه‌های مسئول موظف هستند نیازهای خود را برای اجرای ماموریت‌هایی که در مصوبه سال 89 دولت بر عهده آنها گذاشته شده است، اعلام کنند.

وی ادامه داد: از این رو تمامی دستگاه‌ها باید طبق زمانبندی اعلام شده بررسی‌های لازم را صورت داده و نیازهای خود را به شورای هماهنگی مدیریت بحران اعلام کنند تا مورد جمع‌بندی قرار گیرد.

به گفته نجفی آن بخش از نیازهای دستگاه‌ها که در اختیار شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران و شهرداری تهران خواهد بود در اسرع وقت برطرف خواهد شد.

وی گفت: سایر ملزومات مورد نیاز نیز در دولت و مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد تا حداقل نیازهای دستگاه‌ها برای اجرای ماموریت‌های محوله در زمان بروز بحران تامین شود.

نجفی با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی دراز مدت و پیادهسازی سیستم علمی برای مدیریت بحران شهر تهران، تاکید کرد: به جز اقدامات دستگاه ‌ای مسئول همچون هلال احمر، اورژانس، آتش نشانی و … ضروری است برای سازماندهی گروه‌های مردمی در زمان وقوع بحران نیز اقدام کنیم تا مشخص شود گروه‌های اول، دوم و سوم مردمی بر حسب نوع حادثه، به چه صورت فراخوان داده می‌شوند.

شهردار تهران بر ضرورت اولویت بندی اقدامات دستگاه‌های مسئول در زمان بروز بحران نیز تاکید کرد و گفت: برای هر دستگاهی باید وظایف محوله بر حسب نوع اولویت آنها تعریف شود تا در زمان بروز بحران، امکان مدیریت وجود داشته باشد.

به گفته نجفی در صورت تهیه این دستورالعمل جامع، امکان اجرای آن در تمامی شهرهای کشور با تغییرات کوچک فراهم خواهد بود تا هر دستگاهی وظیفه خود را به درستی بداند.

نجفی با بیان اینکه افسران کشیک همه دستگاه‌ها و نهادها پس از وقوع زلزله کاملا آمادگی داشتند، گفت: به محض وقوع زلزله دستگاه‌ها بدون آنکه چیزی به آنها ابلاغ شود، اقدامات خود را انجام دادند.

به گفته شهردار تهران، شهروندان پس از زلزله شب گذشته آرامش بیشتری نسبت به هفته گذشته نشان دادند.

نجفی در توضیح مختصات زلزله شب گذشته افزود: این زلزله در انتهای گسل اشتهارد رخ داد. در این گسل هنوز تنش لرزه‌ای به چشم می‌خورد و مردمی که در محدوده این گسل به خصوص ملارد سکونت دارند ، باید آمادگی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در گسل شمال تهران هیچ تنش و لرزه غیرعادی ثبت نشده است، تصریح کرد: البته ما باید آمادگی خود را حفظ کنیم و دستگاه‌های عضو ستاد بحران نیز در آمادگی کامل هستند.

وی با اشاره به تهیه نقشه «تخلیه امن اضطراری» تاکید کرد: برای هر محله تهران نقشه‌ای را تهیه کردیم که در سایت شهرداری تهران موجود است. در این نقشه قید شده است در صورت وقوع زلزله شهروندان در خود محله برای اسکان موقت به کجا مراجعه کنند.

نجفی در پایان خاطر نشان کرد: هفته گذشته ماشین‌های بزرگ حمل بنزین بین ماشین‌های شهروندان گرفتار شده بودند و این در حالی است که در این شرایط در صورت بروز یک جرقه کوچک حادثه بسیار بزرگی اتفاق می‌افتد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.