کد مطلب: ۱۴۰۴۱۰

مشکلات اساسی بر سر راه انگلستان و اتحادیه اروپا

مشکلات اساسی بر سر راه انگلستان و اتحادیه اروپا

انگلستان اولین کشوری است که اتحادیه اروپا را ترک می‌کند. در حالی که هر دو طرف ماجرا کمتر از دو سال زمان دارند تا مذاکرات خود را به پایان برسانند، مسائل اساسی بسیاری بر سر راه آنها وجود دارد که باید حل‌وفصل شود.

مذاکرات برای جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا روز گذشته آغاز شد. هر دو سوی ماجرا با زمانی کمتر از دو سال، باید به حل‌وفصل مسائل اساسی خود بپردازند.

سرویس اقتصاد جهان تجارت‌نیوز به بررسی مهم‌ترین مسائل پیش روی اتحادیه اروپا و انگلستان پرداخته است:

تجارت

در حال حاضر انگلستان اولین کشوری است که اتحادیه اروپا را ترک کرده است. این کشور پیش از تصمیمش برای جدایی از اتحادیه اروپا، از تجارت آزاد با تمامی کشورهای اروپایی بهره‌مند بود. اتحادیه اروپا برای انگلستان به منزله بازاری بود که 44 درصد از صادرات این کشور را خریداری و 53 درصد از وارداتش را تامین می‌کرد.

با خروج از اتحادیه اروپا، انگلستان دیگر به این بازار دسترسی ندارد. ادامه دسترسی به این بازار مستلزم تعریف شرایط جدید برای روابط تجاری است. ممکن است انگلستان با پرداخت هزینه، مجاز به دسترسی از این بازار باشد. اما این احتمال هم وجود دارد که در این مذاکرات، اتحادیه اروپا با تعریفی کاملا جدید برای معاملات تجاری با اروپا مواجه شود.

اگر خروج از اتحادیه اروپا تا قبل از مارس 2019 اتفاق نیفتد، انگلستان تجارت با اروپا را با تعرفه‌های بالاتر و همین‌طور خط قرمزهای بیشتر تجریه خواهد کرد.

مهاجرت

ترزا می وعده داده بود، ورود مهاجران از اروپا را کاهش خواهد داد. این موضوع احتمالا انعطاف‌پذیری او در مذاکرات را با محدودیت مواجه می‌کند. یکی از شروط اتحادیه اورپا برای استفاده از روابط تجاری آزاد این است که کشورهای عضو اجازه جابجایی شهروندان را به یکدیگر بدهند.

از سوی دیگر، بخش‌های اصلی اقتصاد انگلستان به مهاجرها بستگی دارد.

نرخ بیکاری در این کشور به پایین‌ترین میزان در 40 سال اخیر رسیده است و بسیاری از شرکت‌های انگلیسی در حال حاضر با کمبود نیروی انسانی مواجه‌اند.

صورت‌حساب جدایی از اتحادیه اروپا

اعضای اتحادیه اروپا موظفند مبلغی را تحت عنوان بودجه عمومی پرداخت کنند. این مبالغ صرف پروژه‌های زیربنایی، برنامه‌های اجتماعی، تحقیقات علمی، سوبسیدهای کشاورزی و حقوق بازنشستگی می‌شود.

طبق توافق کنونی دوره زمانی مشخص‌شده برای این بودجه، تا پایان سال 2020 است. و انگلستان باید مبلغی حدود 100 میلیارد یورو به اتحادیه اروپا پرداخت کند.

تاکنون انگلستان به روش‌های مختلف از پاسخ دادن به این موضوع طفره رفته است.

حقوق شهروندان

هر دو طرف ماجرا می‌گویند، قصد دارند از حقوق میلیون‌ها شهروند که در بریتانیا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا مستقر هستند، محافظت کنند.

چیزی حدود 3 میلیون اروپایی در انگلستان زندگی می‌کنند و در مقابل 1.2 میلیون انگلیسی در کشورهای اروپایی ساکن هستند.

در مقاله‌ای که اوایل ماه جاری منتشر شد، اتحادیه اروپا تصمیم خود مبنی بر در اختیار گرفتن حقوق شهروندان اتحادیه اروپا، انگلستان و همین‌طور خانواده‌هایشان را اعلام کرد. این تصاحب اختیار شامل تضمین دسترسی مادام‌العمر حقوق بازنشستگی و مراقبت‌های بهداشتی می‌شود.

مرز با ایرلند

مرز با ایرلند اولویت اول مذاکرات است. هر دو طرف مذاکره‌کننده اعلام کرده‌اند، با گذاشتن قوانین سخت‌گیرانه برای مرزهای ایرلند مخالفند.

در حال حاضر ساکنان ایرلند اجازه جابجایی و تجارت آزاد با هر دو طرف را دارند.

این در حالی است که در صورت جدایی انگلستان از اتحادیه اروپا، ایرلند بخشی از اتحادیه اروپا و ایرلند شمالی جزئی از انگلستان باقی خواهد ماند.

منبع: سی‌ان‌ان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.