کد مطلب: ۶۹۶۳۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مشکل بازنشستگان با بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی / حرف حساب منتقدان چیست؟

مشکل بازنشستگان با بیمه درمان تکمیلی تامین اجتماعی / حرف حساب منتقدان چیست؟

سازمان تامین اجتماعی می‌گوید بازنشستگانی که نسبت به خدمات بیمه درمان تکمیلی انتقاد دارند باید به کانون‌های بازنشستگی و شرکت‌های بیمه مراجعه کنند. ماجرای این نارضایتی چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، از انتهای دهه شصت تاکنون، سازمان تامین اجتماعی ملزم است تا خدمات درمانی مورد نیاز همه بیمه‌شدگانش را به صورت رایگان تامین کند اما با وجود این الزام قانونی، بازنشستگان تامین اجتماعی مدتهاست که تحت پوشش خدمات بیمه درمان تکمیلی قرار دارند.

در اصل هدف از خرید خدمات بیمه درمان تکمیلی، استفاده نیازهایی فراتر از خدمات درمانی بیمه‌های پایه است اما در عمل این اتفاق به صورت دیگری در حال افتادن است.

باوجود آنکه سازمان تامین اجتماعی همزمان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خدمات درمانی در کشور محسوب می‌شود اما تقاضای بیمه شدگان این سازمان چنان بالاست که در عمل متقضایان ناگزیر به استفاده از خدمات بیمه‌های درمان تکمیلی هستند.

به دلیل گران بودن خدمات دارویی و درمانی در ایران، ارائه خدمات بیمه‌های تکمیلی درمان هم در عمل چندان برای شرکت‌های بیمه مقرون به صرفه نیستند اما این شرکت‌ها برای حفظ مشتری و حضور در بازار ناگزیرند تا در کنار سایر خدمات بیمه، این خدمت را نیز ارائه کنند.

نتیجه اینکه در سالهای گذشته با حمایت مالی سازمان تامین اجتماعی، بازنشستگان این سازمان قادرند تا به اختیار خود از خدمات بیمه‌ تکمیلی درمان نیز استفاده کنند.

در واقع چون قانون به موسسات ارائه دهنده خدمات درمانی پایه اجازه فعالیت در عرضه خدمات مکمل را نمی‌دهد، کانون‌های بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی به نیابت از اعضای خود هر سال با یکی از شرکت‌های بیمه قرارداد خرید خدمات بیمه تکمیلی منعقد می‌کنند.

بار مالی هزینه این قرار داد نیز همزمان از دو طریق تامین اعتبار می‌شود، هر بازنشسته متقاضی به صورت ماهانه بخشی از مستمری خود را بابت هزینه خرید خدمات درمان تکمیلی پرداخت می‌کند و در مقابل سازمان تامین اجتماعی پرداخت نیمی دیگر از این هزینه را متقبل می‌شود.

حرف حساب منتقدان چیست؟

بدین ترتیب بدون آنکه بارمالی سنگینی متوجه بیمه شده بشود و نقض قانونی از سوی سازمان تامین اجتماعی صورت بگیرد، با مسئولیت کانون‌های بازنشستگی، امکان فراهم شدن خدمات بیمه تکمیلی درمان برای بازنشستگان تامین اجتماعی فراهم می‌شود.

تا به اینجای قضیه به نظر می‌رسد که مشکل خاصی در میان نباشد اما از آنجا که در بازار عرضه خدمات بیمه‌های درمان تکمیلی نیز مانند هر بازار دیگر نارضایتی مشتری وجود دارد، همیشه مسائل مربوط به عقد یا تمدید این قراردادها هاله‌ای از حرف و حدیث‌ها قراردارند.

این اتفاق مشابه انتقادهایی است که این روزها از جانب طیف قابل توجهی از بازنشستگان متقاضی وام ضروری نسبت به نحوه نام نویسی از متقاضیان و مداخله دادن تشکل‌های صنفی بازنشستگان در این چرخه وارد می‌شود.

البته در هر دوی این موارد همیشه مسئولان سازمان تامین اجتماعی در مقام تامین کننده بخش قابل توجهی از بار مالی هر دو برنامه پرداخت وام ضروری و خرید بیمه تکمیلی درمان برای بازنشستگان، از قبول مسئولیتی که انتظار می‌رود متوجه آنها باشد خودداری کرده‌اند و در عمل این چرخه با تمام معایب و ایرادتی که می‌تواند متوجه آنها باشد همچنان ادامه دارد. مثلا روز گذشته مجتبی طهماسبی ، مسئول اداره کل امور مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی گفت: بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان، چنانچه انتقاد یا پیشنهاد یا مشکلی در این زمینه و سطح خدمات مورد تقبل این بیمه یا ارقام پرداختی از سوی شرکت بیمه‌گر دارند، باید به کانون‌های بازنشستگان یا دفاتر و نمایندگی‌های شرکت بیمه طرف قرارداد مراجعه کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از وظایف مهم سازمان تامین خدمات درمانی هست که متاسفانه سالهاست که به فراموشی سپرده شده و این وظیفه را با تحمیل هزینه ی مجدد به کارگران به بیمه های تکمیلی سپرده که باز هم این بیمه ها فقط بیمه ی کمکی هست که آنها هم هیچ خدمات مفیدی ارائه نمیکنند
    هر چه سریع تر سازمان باید جهت رفع مشکلات قدم های اساسی بردارد