کد مطلب: ۳۶۹۸۵۵

معرفی مقصر گرانی توسط وزیر صنعت

معرفی مقصر گرانی توسط وزیر صنعت

رحمانی گفت: واسطه‌ها قیمت را از تولیدکننده تا مصرف کننده سه تا چهار برابر افزایش می‌دهند که در این باره سازمان حمایت باید سر مزرعه و کارخانه برود، قیمت تمام شده را احصاء کند و آنچه را که متناظر با زنجیره تولید است در کنترل قیمت اجرا کند و به جای اینکه برای صد یا هزار مورد درج نشدن قیمت وقت بگذارید بروید بر روی قیمت تمام شده وقت بگذارید.

به گزارش تجارت‌نیو ز، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته برای تنظیم بازار موادغذایی و کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان گفت: طبق قانون وظیفه خرید و تأمین مواد غذایی و کالاهای اساسی با شرکت بازرگانی دولتی در وزارت جهادکشاورزی است که خوشبختانه از اواخر پارسال کار خرید و ذخیره‌سازی این کالاها برای ماه مبارک رمضان را آغاز کرده و اینک انبارهای کشور مملو از کالاهای ذخیره سازی شده است بنابراین جای هیچ نگرانی برای تأمین مایحتاج رمضان وجود ندارد.

رحمانی گفت: توزیع مواد غذایی و کالاهای اساسی رمضان در شبکه فروشگاه های زنجیره ای، اصناف و نظام خرده فروشی که با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت می گیرد، آغاز شده و در روند عرضه این اقلام هم هیچ مشکلی وجود ندارد.

به گفته وی انتظار بر این است که در ماه مبارک رمضان با برنامه تأمینی صورت گرفته برای کالاهای اساسی و مواد غذایی هیچ کمبود یا تغییر قیمتی نداشته باشیم، اما از مردم هم توقع داریم که شوک موقت در بازار برخی کالاها را که گاهی به واسطه فرآیند پیچیده لجستیک از مبادی ورودی تا بازارهای مصرف ایجاد می شود، با صبوری تحمل کنند و مطمئن باشند که اینگونه شوک ها موقتی است و دولت با تمام توان تلاش می کند تا بازار تأمین، توزیع و مصرف کالاهای اساسی را کنترل کند.

رحمانی پیرامون تامین اقلام و مایحتاج مردم در ماه مبارک رمضان، افزود: مطابق آخرین گزارشی که از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده ایم، تاکنون ذخیره‌سازی اکثر کالاهای اساسی خوب بوده و در برخی موارد حتی بیش از مقدار برنامه است.

وی با اشاره به نوسان قیمت شکر در ماه گذشته گفت: دلیل این موضوع کمبود ذخایر نبود، بلکه وقوع سیل در برخی استان ها، موجب شد تا در روند خرید مواد اولیه و توزیع شکر اختلال موقتی ایجاد شود.

از طرف دیگر ناچار بودیم که مقادیر بیشتری شکر در مناطق سیلزده توزیع کنیم که تا حدودی موجب نوسان قیمت در بازاز سایر نقاط کشور شد. وزیر صنعت ضمن تاکید بر اینکه مشکلی بابت تامین و ذخیره اقلام اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد، گفت: برخی موارد شایعاتی در زمینه کمبود برخی کالاها مطرح می شود و مردم برای خرید آن کالاها بی دلیل تقاضای اضافی دارند، اما مردم مطمئن باشند دولت در مواردی که باید نظیر ممنوعیت صادرات پیاز، به اقدام های لازم بپردازد، برای حل مشکلات وارد عمل می شود.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه مردم همراهی لازم را داشته باشند، حداقل 80 درصد مشکلات قابل کنترل است و وزارت صنعت هم با فعال سازی دستگاه‌های نظارتی، کنترل بیشتری بر بازار خواهد داشت.

رحمانی همچنين در هم اندیشی برنامه‌های نظارتی طرح ویژه ماه رمضان به تشریح اقدامات صورت گرفته برای تنظیم بازار ماه رمضان پرداخت و گفت: مردم از گرانی‌ها می‌نالند، زیرا برخی کالا‌ها به صورت سرسام آور گران شد حتی کالا‌هایی که دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی هم به آن اختصاص داد، بسیار گران به دست مردم رسید.

وی اضافه کرد: انتظارم این است که سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان به جای برخورد با تخلفاتی مانند درج نکردن قیمت که خود یکی از مصادیق تخلف است، با اصلاح ساختار، با تخلفاتی که دلالان و واسطه‌ها به آن دامن می‌زنند برخورد کند.

رحمانی گفت: واسطه‌ها قیمت را از تولیدکننده تا مصرف کننده سه تا چهار برابر افزایش می‌دهند که در این باره سازمان حمایت باید سرمزرعه و کارخانه برود، قیمت تمام شده را احصاء کند و آنچه راکه متناظر با زنجیره تولید است در کنترل قیمت اجرا کند و به جای اینکه برای صد یا هزار مورد درج نشدن قیمت وقت بگذارید بروید بر روی قیمت تمام شده وقت بگذارید.

وی افزود: اگر مردم حس کنند که ما در برخورد با دانه درشت‌ها و زنجیره اصلی جدی هستیم احساس اعتماد بیشتری می‌کنند حتی در جریمه‌ها و برخوردها، مردم، خواص و رسانه‌ها باید احساس کنند که عملکرد امسال ما در مقایسه با سال قبل رشد داشته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایرادی ندارد که برخی برخورد‌ها با هماهنگی تعزیرات و دستگاه قضایی، رسانه‌ای شود، زیرا سزاوار نیست به علت سهل انگاری عده ای، اعتماد عمومی خدشه‌دار شود.

رحمانی افزود: در جلسه اخیر هیأت دولت یکی از بند‌های مصوب به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان، عضویت انجمن حمایت از مصرف کنندگان در ستاد تنظیم بازار بود این یعنی اگرچه سازمان دولتی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در ستاد تنظیم بازار عضویت دارد، اما گفتیم انجمن حمایت از مصرف کنندگان هم عضو شود تا به طور قاطع بتواند از حقوق مصرف کنندگان دفاع کرد.وی گفت: اگر برخورد‌ها با تخلفات جدی باشد قدرت پیشگیری از تخلف بالا می‌رود.

وزیر صنعت با اشاره به اینکه علاوه بر بازرسی سازمان حمایت و دیگر بخش‌های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت باید از ظرفیت اتاق اصناف هم استفاده کرد، افزود: اتاق اصناف دراین باره آمادگی دارد ضمن اینکه اگر جایی تخلف جدی صورت می‌گیرد اتاق اصناف باید در بدو امر پاسخگو باشد، زیرا به عنوان مرجعی است که پروانه و مجوز برای فعالیت صنوف صادر می‌کند.

رحمانی با بیان اینکه باید از ظرفیت سامانه‌ها در کنترل قیمت‌ها استفاده کرد گفت: ما سامانه جامع تجارت، سامانه انبار و دیگر سامانه‌ها را داریم که خروج و نگهداری کالا در انبار سردخانه‌ها و توزیع در آن‌ها ثبت می‌شود بنابراین باید به سمتی برویم که همه ورود و خروج کالا در آن ثبت شود و در دسترس باشد.

وی با بیان اینکه شفافیت و مبارزه با فساد با استفاده از سامانه‌ها حاصل می‌شود افزود: هرجا کار به صورت پوشیده و در پستو انجام شود آنجا فساد، رانت و مشکل وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در دنیا کنترل‌ها و نظارت‌ها به صورت برخط و ثبت و ضبط است و بازرس فیزیکی برای نظارت فرستاده نمی‌شود، اما به علت برخی مشکلات مجبوریم روال قبلی را ادامه دهیم در حالی که باید تلاش کنیم در سال‌های آینده کنترل‌ها با استفاده از سامانه‌ها و به صورت مرتب و منظم انجام شود.

یزدان سیف معاون وزیر جهادکشاورزی و مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی هم به مردم اطمینان داد که کالاهای اساسی و مایحتاج ماه رمضان از قبل تأمین و در انبارهای کشور ذخیره سازی شده است و اکنون جای هیچ نگرانی در زمینه تأمین و توزیع شکر، برنج، روغن و گوشت در سطح کشور وجود ندارد.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    سلام نمایندگان به اصطلاح مردم این وزیر […] را عزل کنید […]