کد مطلب: ۵۰۰۱۷۴

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد:

منع تردد از ساعت ۲۰ طی امشب و فردا

منع تردد از ساعت ۲۰ طی امشب و فردا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا آخرین وضعیت کرونا در استانهای کشور را تشریح کرد و گفت: خوشبختانه اکنون هیچ شهری در وضعیت قرمز کرونا نداریم و ۲۰۵ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۴۳ شهر در وضعیت زرد این بیماری قرار دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علیرضا رییسی با اشاره به برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور رییس جمهور و دیگر اعضا، گفت: در این جلسه، گزارشی در رابطه با روند بیماری در سطح دنیا و کشور ارایه شد. در سطح دنیا، موج بسیار سهمگینی در اروپا و آمریکا آغاز شده و میزان مرگ و میر در آمریکا و اروپا با سرد شدن هوا افزایش یافته است. باید توجه کرد که سرد شدن هوا می تواند عامل مهمی برای خیز جدید بیماری در هر جای دنیا باشد.

وی افزود: در ارتباط با کشور خودمان خبرهای خوبی هست و خوشبختانه در ۳۰ استان کشور، روند بیماری نزولی شده و تنها در یک استان یعنی مازندران هنوز روند نزولی آغاز نشده است. این خبر خوبی است، اما حتما نیاز به مراقبت دارد و نیاز دارد که از ساده انگاری و عادی انگاری در ارتباط با این بیماری اجتناب کنیم؛ چراکه اگر کوچک‌ترین غفلتی صورت گیرد، قطعا موج جدیدی بیماری در فصل سرما ایجاد خواهد شد.

دورهمی خانوادگی، ممنوع

رییسی ادامه داد: مهمترین عامل افزایش کرونا در این فصل قطعا دورهمی خانوادگی است و به همین دلیل در ستاد هم اکیدا توصیه شد که از دورهمی خانوادگی بویژه در شب یلدا پرهیز کنیم. باید توجه کنیم که اگر این دورهمی ادامه یابد، حتما دو هفته دیگر شاهد خیز بیماری در سطح کشور خواهیم بود.

کاهش ۵۰ درصدی فوتی‌های ناشی از کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه وضعیت فعلی بیماری در کشور خوب است، گفت: مرگ ومیرها نسبت به یک ماه و نیم گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است و اولین آمار زیر ۲۰۰ تایی را ما دیروز داشتیم که امیدواریم این روند همچنان ادامه یابد و روزبروز کمتر شود.

وی ادامه داد: همچنین میزان بستری هم بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته و در اکثر استان‌ها روند نزولی طی می شود، ولی ضمن اینکه این موجب امیدواری است و نتیجه همکاری مردم در رعایت پروتکل‌هاست، اکیدا اعلام می‌کنم که به همان دلیلی که بیماری کم شود، اگر آن دلیل برداشته شود، بیماری افزایش می یابد؛ یعنی عدم رعایت پروتکل‌ها قطعا موجب افزایش بیماری می‌شود. به همین دلیل خواهشم از مردم این است که پروتکل‌ها را بسیار جدی بگیرند.

پرهیز از دورهمی؛ پروتکل شب یلداست

رییسی افزود: برخی می‌گویند با رعایت پروتکل‌ها شب یلدا را برگزار می کنیم، اما پروتکلی که برای شب یلدا وجود دارد، این است که شب یلدا دور هم جمع نشوید و هیچ پروتکل دیگری وجود ندارد. بنابراین نباید مهمانی گرفت و دورهمی برگزار کرد و این اصل پروتکل است و سایر موارد قطعا تاثیرگذار نخواهد بود.

۲۰۵ شهر نارنجی و ۲۴۳ شهر در وضعیت زرد کرونا

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه خوشبختانه در سطح کشور هیچ شهر قرمزی وجود ندارد، گفت: ۲۰۵ شهر نارنجی و ۲۴۳ شهر زرد شدند. این نشان دهنده آن است که وضعیت مطلوب است. امیدواریم این ۲۰۵ شهر نارنجی هم طی هفته‌های آینده تبدیل به زرد و زردها هم تبدیل به سفید شوند و شهر قرمزی هم ایجاد نشود.

وی افزود: البته در این میان چهار شهر نیازمند توجه ویژه هستند و امروز هم به استانداران و روسای دانشگاه های علوم پزشکی در این زمینه توصیه های لازم صورت گرفت. این چهار شهر عبارتند از کردکوی در گلستان، بافت در کرمان، آمل و گلوگاه در مازندران. این چهار شهر نیازمند توجه بسیار ویژه هستند و حتما باید رعایت شود و می توانند در آستانه قرمز شدن، باشند. توصیه دارم به مردم این شهرها که پروتکلها را رعایت کنند.

رییسی گفت: هفته گذشته چهار استان مازندران، گلستان، گیلان و اردبیل در وضعیت قرمز بودند و خوشبختانه به دنبال اقدامات صورت گرفته همه از وضعیت قرمز خارج شدند و اکنون این چهار شهر وضعیتشان ناپایدار است.

منع تردد از ساعت ۲۰ طی امشب و فردا

وی درباره مصوبات امروز ستاد ملی کرونا گفت: برای امروز و فردا (۲۹ و ۳۰ آذرماه) بحث منع ترددهای درون شهری از ساعت ۸ شب و تعطیلی همه مشاغل به جز گروه شغلی یک از ۶ بعدازظهر تصویب شد.

رییسی گفت: پس از شب یلدا هم مجددا منع ترددها در شهرهای نارنجی از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح ادامه می یابد. همچنین منع تردد بین استانی و استانی مطابق قانون مربوط به شهرهای در وضعیت نارنجی وجود دارد و تخلف از آن مشمول جریمه خواهد شد.

برگزاری آزمون استخدامی در موعد مقرر

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین درباره برگزاری آزمون استخدامی نیز گفت: به دلیل شرایط کرونا در کشور، این آزمون قبلا دو بار به تعویق افتاده بود. صد هزار نفر بعد از برگزاری این آزمون جذب مراکز دولتی خواهند شد. به همین دلیل با توجه به وضعیت آرامش نسبی ایجاد شده، این آزمون در بیش از ۲۷۰۰ حوزه امتحانی و با رعایت پروتکلها و حداقل جمعیت در موعد مقرر و در دی ماه برگزار خواهد شد.

وی همچنین گفت: پیشنهادی در باره بازگشایی مدارس برای پایه‌های اول و دوم ابتدایی وجود داشت. در این راستا هم پیشنهاد شد که با توجه به مشکلاتی که در آموزش این افراد وجود دارد، بتوانند در شهرهای زرد و نارنجی حضور یابند که بحث‌های زیادی شد و قرار شد مجددا در قرارگاه مطرح شود و دو هفته آینده در این زمینه تصمیم گیری شود.

رییسی تاکید کرد: در این فصل سرما و زمستان به گونه ای عمل کنیم و مواظبت کنیم تا روند نزولی بیماری ادامه یابد و به شرایط کنترل بیماری برسیم.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.