کد مطلب: ۵۸۸۲۸۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

حذف پروتکل‌های بهداشتی در مهدکودک‌ها / خطر کرونا در کمین کودکان است؟

حذف پروتکل‌های بهداشتی در مهدکودک‌ها / خطر کرونا در کمین کودکان است؟

۵۰ هزار مهدکودک و پیش‌دبستانی در کشور وجود دارد که اعلام شد از ابتدای مهرماه می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند. فعالیت مهدکودک‌ها و مدارس در حالی است که وزیر بهداشت روز گذشته گفته برای موج ششم کرونا آماده‌ایم و بیمارستان‌ها در حالت آماده‌باش هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ۵۰ هزار مهد کودک و پیش دبستانی که از ابتدای مهرماه اجازه پذیرش و فعالیت دوباره را گرفته‌اند. اما آیا پروتکل‌های بهداشتی در این مهدکودک‌ها رعایت می‌شود؟

دست همدیگر را می‌گیرند و روی یک تاب می‌نشینند و تاب بازی می‌کنند. آن طرف‌تر چند کودک دیگر سرسره بازی می‌کند. بقیه هم به بازی‌های دیگر مشغول هستند. کودکانی که تعریفی از کرونا و بحرانی بودن آن ندارند.

پیش از این رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به ایسنا گفته بود از ۶ مهرماه «مهدهای کودک» در شهرهای غیر از شرایط قرمز کرونایی می‌توانند با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز کنند.

مشخص نیست منظور از شیوه‌نامه بهداشتی چیست. زیرا متقاعد کردن برخی از کودکان برای استفاده از ماسک، ضدعفونی و شستن مکرر دست‌ها سخت است. مسئول پذیرش یک مهدکودک در محدوده کارگر شمالی می‌گوید: «از سال گذشته فعالیت خود را در شرایط کرونا از سر گرفتیم. تاکنون از نظر ابتلا به کرونا مشکلی پیش نیامده است.»

او می‌گوید: «اگر کودکی بیماری زمینه‌ای داشته باشد می‌تواند دردسرساز شود. ما شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنیم.» اما اینجا در این مهدکودک نه کودکان ماسک زده‌اند و نه برخی از مربی‌ها. مسئول پذیرش آنجا می‌گوید مربی‌ها هر دو دز واکسن زده‌اند و جای نگرانی نیست.

این در حالی است که واکسن زدن به معنای ایمنی کامل در مقابل کرونا نیست. متخصصان تاکنون بارها در این مورد گفته‌اند که در کنار واکسیناسیون باید همچنان نکات بهداشتی را رعایت کرد.
مسئول پذیرش یک مهدکودک دیگر می‌گوید: «همه کودکان اینحا باید ماسک بزنند. مگر اینکه حواسشان نباشد و ماسک را پایین بکشند.»

مربی کودک یک مهدکودک خصوصی هم می‌گوید: «هم مربی‌ها و کودکان باید ماسک بزنیم. پیش آمده که مربی یا کودکان هم کرونا گرفته باشند اما بعد از آن برای مدتی مهدکودک را تعطیل کرده و دوباره فعالیت می‌کردیم.»

۵۰ هزار مهدکودک و پیش‌دبستانی در کشور

پیش‌تر علیرضا حاجیان زاده، رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به ایسنا گفته بود: «تقریباً روی هم رفته ۵۰ هزار مهد کودک و پیش دبستانی داریم که باید زیرمجموعه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک قرار گرفته و مطابق با استانداردهای جدید مجوز بگیرند.»

حالا فعالیت آنها این نگرانی را ایجاد می‌کند که کودکان در خطر بیشتر کرونا قرار می‌گیرند. ابتدای تیرماه عبدالله کریمی، رئیس بخش عفونی بیمارستان کودکان مفید در پایتخت به ایسنا گفته بود: «باید توجه کرد که میزان مرگ و میر کرونا در کودکان کم است، اما مساله مهم این است که کودکان در زنجیره انتقال قرار می‌گیرند. در حال حاضر اگر وضعیت را نسبت به مشابه سال ۱۳۹۹ در نظر بگیرید، اکنون بیمارستان‌های اطفال ما تعداد موارد بستری بیشتر شده است.»

او همچنین آمار کودکان زیر ۶ سال را هشت میلیون اعلام کرد که مشخص نیست از این تعداد چند نفر به مهدکودک می‌روند. این در حالی است که وضعیت کرونا باز هم نگران‌کننده شده و وزیر بهداشت روز گذشته اعلام کرد برای موج ششم کرونا آماده هستیم! او گفته: «برای موج ششم کرونا هم تمهیدات لازم را انجام داده‌ایم و هم بیمارستان‌هایمان در حال آماده‌‌باش هستند.»

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در روز شنبه طی یک شبانه‌روز بیش از هفت هزار و ۵۰۰ نفر ابتلای جدید ثبت شده است. این در حالی است که اخیرا نیز موج سفر زائران به عراق برای مراسم اربعین، ترکیه و سفرها به شهرهای شمالی کشور این نگرانی را ایجاد کرده بود که احتمالا وضعیت کرونا بدتر می‌شود

از سوی دیگر نیز مقامات آموزشی کشور نیز بارها اعلام کرده‌اند نیمه اول آبان ماه مدارس حضوری می‌شود. اگرچه محسنی بندپی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس به رکنا گفته بود که هنوز به حد استاندارد برای پوشش منطقی واکسیناسیون آحاد جامعه نرسیده ایم؛ بنابراین چون به حد استاندارد نرسیدیم نباید به حرکات انتحاری خود که در چند روز گذشته انجام دادیم، ادامه دهیم.
همه اینها در حالی اتفاق افتاده که اگرچه واکسیناسیون در کشور سرعت گرفته است اما هنوز برخی فقط یک دز واکسن را دریافت کرده‌اند.

طی روزهای گذشته هم برخی از رسانه‌ها از اثرگذاری واکسن سینوفارم نوشتند. اخیرا نامه‌ای از مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت که به امضای کامران باقری لنکرانی رسیده منتشر شده که در آن آمده: «میزان تاثیر واکسن سینوفارم در جلوگیری از عفونت (ابتلا به کرونا) ۵ درصد، تاثیر آن در جلوگیری از بستری ۵۵/۸ و تاثیر سینوفارم در جلوگیری از مرگ ۶۵ درصد است.» این در حالی است که غالب واکسن‌های موجود در کشور سینوفارم بوده و بسیاری از مردم با آن، واکسینه شدند.

گفتنی است بنا بر اعلام وزارت بهداشت تاکنون حدود ۴۸ میلیون نفر دُز اول واکسن کرونا و حدود ۲۳ میلیون نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند. براین اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۷۱ میلیون و ۳۵۸ هزار و ۲۷۷ دُز رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.