کد مطلب: ۶۰۷۶۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیاست‌های دوگانه چین در برابر نفت ایران/ چین خرید نفت از ایران را افزایش داد؟

سیاست‌های دوگانه چین در برابر نفت ایران/ چین خرید نفت از ایران را افزایش داد؟

بلومبرگ امروز گزارش داده که چین خرید نفت از ایران را ۴۰ درصد افزایش داده است. این آمار در حالی منتشر می‌شود که چین در هفت ماه ابتدای سال میلادی، واردات نفتش از ایران را ۹۹ درصد کاهش داده بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بنا بر ادعای بلومبرگ، چین در ماه نوامبر، ۱۸ میلیون بشکه معادل ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت خام از ایران خریده است. اما آیا چین واقعا خرید نفتش از ایران را افزایش داده است؟

بلومبرگ در حالی خبر از افزایش ۴۰ درصدی واردات نفت چین از ایران داده که بنا بر آمار اتاق بازرگانی تهران، میزان صادرات نفت ایران به چین در ۷ ماه اول سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱ میلیون دلار بوده است. این یعنی چین در آن مدت میزان خریدش از ایران را ۹۹ درصد کم کرده بود.

البته این همه ماجرا نیست. به گزارش رویترز، چین هر ماه، ۴۱ میلیون بشکه نفت وارد می‌کند که از این مقدار، سهم ایران حتی به یک میلیون بشکه هم نمی‌رسد. ایران در زمان تحریم‌ها روزانه ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار بشکه نفت می‌خرد که از این مقدار، سهم ایران ماهانه، ماهی ۳۱ هزار بشکه است.

رضی حاجی آقامیری، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران قبلا در همین باره به تجارت‌نیوز گفته بود: چنین اتفاقاتی قطعا پشتوانه سیاسی دارند. احتمالا دلیل عدم تمایل چینی‌ها، سیاست‌های بین‌المللی علیه ایران است.

رویترز می‌گوید چین در مدتی که عملا مشتری نفتی ایران نبوده، نفت خود را از کشورهایی مانند عربستان، قطر، عمان، عراق، امارات و کویت تامین می‌کرده است.

این‌ها همه در حالی است که چین از تخفیف‌های ویژه ایران هم برخوردار است. معامله‌گران چینی به رویترز گفته‌اند نفت ایران حدود ۶ یا ۷ دلار ارزان‌تر از نفت خاورمیانه است و به جز این، ایران حدود ۵ یا ۶ دلار تخفیفِ نفتی به مشتریانش می‌دهد.

البته برخی کارشناسان می‌گویند که چین نمی‌خواهد برای تامین خوراک خود به یک کشوری وابسته شود اما کاهش ۹۹ درصدی خرید از ایران و پس از آن افزایش میزان خرید، نگرانی‌ از سیاست‌های دوگانه چین را افزایش می‌دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اینکه 7ماه اول چین فقط 11میلیون دلار نفت از ایران خریداری کرده دهها بار از طریق مسولین مربوطه تکذیب شده،امااینکه تجارت نیوز همچنان همان حرف قبلی رو میزند جای تعجب دارد وبا رسالت خبرگذاری که همان روایت درست و واقع نمایی اخبار است ناسازگار است

  • ناشناس

    چین بیشترین تعداد مینی پالایشگاه رو داره بخش زیادیشون هم با بیتکوین مبادله میکنن ، برا همین نگران تحریم شدن نیستن .

  • ناشناس

    چین بشرطی خرید نفت از ایران افزایش داده که کلا ابهای جنوب پارو کنه و چیزی از نسل ماهی باقی نذاره واین گریه داره صیادان جنوبی زورشون به کشتی های چینی نمیاد. صیادان هرروز تعداد کمی ماهی صید میکنند ولی چینی ها در حد هزاران کیلو????