کد مطلب: ۲۴۲۷۶۲

نامه سرگشوده اقتصاددان های آمریکایی به ترامپ

نامه سرگشوده اقتصاددان های آمریکایی به ترامپ

بیش از ۱۴۰۰ کارشناس اقتصادی آمریکایی در نامه‌ای سرگشوده به ترامپ، نسبت به تکرار رکود بزرگ اقتصادی در آمریکا به وی هشدار دادند.

در نامه‌ای سرگشوده به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که از سوی یک گروه پیشتاز اقتصاددان آمریکایی تنظیم شد، این چهره های برجسته اقتصادی نسبت به عواقب منفی در پیش گرفتن سیاست حمایتی به وی هشدار دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این نامه توسط یک‌هزار و ۱۴۴ کارشناس اقتصادی امضا شد و از ترامپ در خواست کردند که از تکرار اشتباهاتی که منجر به وقوع رکود بزرگ اقتصادی آمریکا در دهه ۱۹۳۰ میلادی شد، پرهیز کند. آنها به ارسال نامه مشابه بیش از یکهزار کارشناس اقتصادی به کنگره آمریکا در سال ۱۹۳۰ میلادی استناد کردند که از قانون‌گذاران درخواست شده بود تا قانون تعرفه اسموت-هولی که در راستای سیاست حمایتی بود را رد کنند.

در این نامه آمده که کنگره به توصیه کارشناسان اقتصادی در سال ۱۹۳۰ میلادی گوش نکرد و تمام آمریکایی‌ها در سرتاسر این کشور هزینه آن را پرداخت کردند. به گفته برخی از تحلیل‌گران اقتصادی، کاهش موانع تجاری میان ملت‌ها به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای نظام اقتصاد جهانی در دوره بعداز جنگ محسوب می‌شود.

آن‌ها در مورد اقدامات سیاست حمایتی ترامپ که می‌تواند هزینه زندگی را افزایش دهد و به اکثریت شهروندان آسیب وارد کند، هشدار دادند. افزایش تعرفه‌ها راه اشتباهی است و عده قلیلی امید دارند که با پیش گرفتن این سیاست، سود ببرند. چنین اقداماتی ثبات جهانی را تضعیف می‌کند و زمانیکه سایر کشورها به لغو توافقات تجاری خود با آمریکا روی بیاورند، بازتاب منفی بر روی خود ایالات متحده می‌گذارد.

آمریکا از ژانویه سال جاری میلادی به بعد، تعرفه واردات پنل‌های خورشیدی، ماشین2های لباسشویی، فولاد و آلومینیوم را افزایش داده است. بر همین اساس، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا هم با در پیش گرفتن شعار «جنگ های تجاری خوب هستند و به راحتی می‌توان پیروز شد» به دفاع از سیاست تعرفه‌ای خود در برابر واردات فولاد و آلومینیوم پرداخته است. در حالیکه بازارهای بین‌المللی از این تنش‌ها بیشتر متضرر می‌شوند.

ترامپ در توئیت خود در ماه آوریل نوشت: زمانی‌که آمریکا تقریبا با انجام تجارت با هر کشوری، میلیاردها دلار در حال ضرر کردن است، جنگ‌های تجاری خوب هستند و پیروز شدن در آن ساده است. برای مثال وقتی با یک کشور خاص ۱۰۰ میلیارد دلار اختلاف تراز کسر تجاری ما است، دیگر تجارت نباید کرد و ما پیروز بزرگ هستیم. این کار ساده است.

در توئیتی دیگر ترامپ نسبت به اقدامات تجاری غیرقانونی چین که منجر به از بین رفتن هزاران کارخانه آمریکایی و نابودی میلیون ها شغل آمریکایی ها شده، شکوه کرد.

بر پایه این گزارش، شرکای تجاری آمریکا، واشنگتن را متهم به راه انداختن جنگ تجارت جهانی کرده اند و در پاسخ به اقدامات آمریکا، رهبران اتحادیه اروپا اعلام کردند که از منافع اقتصادی خود حفاظت می کنند و چین هم بر افزایش تعرفه واردات کالاهای آمریکایی تاکید کرده است.

منبع:اسپوتنیک

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.