کد مطلب: ۵۱۳۶۶۴

نام اسکناس‌های جدید چیست؟

نام اسکناس‌های جدید چیست؟

مسئولان بانک مرکزی به اسکناس‌های جدید «اسکناس‌های بین نسلی» می‌گویند، چرا که در صورت اجرایی شدن طرح حذف چهار صفر همچنان امکان استفاده را خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در حالی که همچنان درباره مزایای اصلاح پولی و حذف چهار صفر، بحث‌های بسیاری میان اقتصاددانان مطرح است، بانک مرکزی نخستین بار درمرداد سال‌جاری با رونمایی از ایران چک‌های ۵۰ هزارتومانی که چهار صفر آن کمرنگ شده بود، خود را برای اجرای اصلاح پولی آماده کرد. روندی که طی روزهای اخیر بار دیگر با رونمایی از اسکناس‌های جدید شامل هزارتومانی، دو هزارتومانی، پنج هزار تومانی و ایران چک ۱۰۰ هزارتومانی، شدت گرفت.

به طوری که صفرهای اعداد انگلیسی به طور کامل حذف شده‌اند. مسئولان بانک مرکزی به این اسکناس‌های جدید «اسکناس‌های بین نسلی» می‌گویند، چرا که در صورت اجرایی شدن طرح حذف چهار صفر همچنان امکان استفاده را خواهد داشت.

رونمایی از اسکناس‌های یک تا پنج تومانی

با اسکناس‌های جدیدی که از سوی بانک مرکزی رونمایی شده است، درواقع شکل جدیداسکناس‌های نسل جدید را می‌توان مشاهده کرد.

اسکناس هزارتومانی با حذف چهار صفر دراعداد انگلیسی همان اسکناس یک تومانی شده است و اسکناس‌های دو و پنج هزارتومانی نیز به ترتیب دو و پنج تومانی شده‌اند. ایران چک ۱۰۰ هزارتومانی نیز در شمایل جدید به یک اسکناس ۱۰۰ تومانی تبدیل شده است.

اما درکنار حذف صفرهای انگلیسی و کمرنگ شدن صفر اعداد فارسی، نکته مهم دیگر بازگشت دوباره اسکناس‌های خرد به چرخه تولید است.

هرچند هیچگاه به‌صورت رسمی اسکناس‌های خرد مانند هزارتومانی از چرخه تولید کنار نرفته بود، اما در سال‌های اخیر تولید چندانی نیز نداشته است اما با رونمایی از اسکناس‌های جدید قرار است دوباره هزارتومانی و دوهزارتومانی به‌صورت گسترده چاپ و توزیع شود.

منبع: دنیای‌اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    با اینکه حذف صفرها و چاپ اسکناس جدید نه تنها دردی از تورم و اقتصاد کشور دوا نمیکنه بلکه باعث سوق دادن قیمتها ب سمت رند شدن و افزایش تورم هم پیش میره … ولی اگه حکومت اصرار بر این جریان داره حداقل ابعاد اسکناسها رو با ابعاد سکناسهای خارجی مثل دلار تطبیق بده و جمع و جورترشون کنه … فک کنم شکیل تر هم باشه و جای کمتری هم بگیره و هزینه کمتری در چاپ داشته باشه

  • رئیسی

    کارتون بیستہ موفق باشین ھمون تومان عالے است

  • محمدرضا

    پولتون که ارزش نداره ولی چرا اسکناس هزار و 10هزاری رو شبیه بهم زدید نمیگید ادم به اشتباه میفته

  • ناشناس

    اینکه همون قبلی هست آخه . مگه قرار نبود ریال حذف بشه و تومان واحد پول ملی باشه .

  • محسن

    تومان باید واحد پول ملی باشد ریال را حذف کنید