خبر مهم:

کد مطلب: ۸۱۶۱۵۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی نتایج سفر سلطان عمان به ایران/ علت سفر مخفیانه مشاور بایدن به عمان چیست؟

بررسی نتایج سفر سلطان عمان به ایران/ علت سفر مخفیانه مشاور بایدن به عمان چیست؟

«سفر سلطان عمان به تهران، ایران و غرب را در آستانه یک توافق بر سر پرونده هسته‌ای قرار داده است.» این جمله وزیر امور خارجه عمان را شاید بتوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین نتیجه سفر سلطان عمان به تهران دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سفر سلطان عمان به تهران، هنوز خبرساز است. چراکه پس از این سفر بود که پرونده احیای برجام و توافق هسته‌ای بعد از ماه‌ها سکوت و تعلیق، دوباره باز شد.

هم منابع داخلی درباره این سفر و نتایج آن صحبت می‌کنند و هم منابع خارجی. روز گذشته هم مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا در گفتگو با تجارت‌نیوز اعلام کرد که آمریکا آخرین فرصت احیای برجام را به ایران داده است. به گفته مهرداد عمادی، سفر سلطان عمان به ایران آخرین ایستگاه قبل از تصمیم‌گیری نهایی است. الان توپ در زمین بازی ایران است و این احتمالا آخرین باری است که چنین فرصتی برای توافق وجود داشته باشد.

این مقام سیاسی اعلام کرد مذاکره جدیدی در کار نیست و ایران باید درباره پذیرفتن توافق و یا نپذیرفتن آن تصمیم بگیرد.

مشروح این گفتگو را در لینک زیر بخوانید:

سفر مخفیانه مشاور بایدن به عمان

اما در کنار سفر سلطان عمان به تهران، امروز خبر دیگری هم منتشر شد و آن خبر سفر مخفیانه مشاور بایدن به عمان برای بررسی امکان توافق با ایران بود. پایگاه خبری اکسیوس مدعی شد قبل از سفر سلطان هیثم به ایران، مشاور ارشد امور خاورمیانه جو بایدن، سفری مخفیانه‌ای به عمان داشته تا با مقامات این کشور درخصوص توافق احتمالی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای گفت‌وگو کند. به گفته مقامات، محور اصلی گفت‌وگوهای مک‌گورک طی سفرهای خود تلاش دیپلماتیک جدید برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران با میانجی‌گری عمان بوده است.

حالا دیگر بر کسی پوشیده نیست که مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف سفر سلطان عمان به ایران، احیای مذاکرات هسته‌ای است.

انعطاف ایران برای دور جدید مذاکرات هسته‌ای

اما این تنها گفتگو و واکنش به سفر سلطان عمان به ایران نیست. روزنامه جوان هم در چرخشی ناگهانی از نتایج سفر سلطان عمان به ایران خبر داده و نوشته: «سفر دو روزه سلطان عمان به تهران که وزیر خارجه عمان آن را «تاریخی» تعبیر کرد، ایران و غرب را در آستانه یک توافق بر سر پرونده هسته‌ای قرار داده است. نشانه‌های چنین چشم‌اندازی، از تهران تا واشنگتن و از آنجا تا وین و تل‌آویو آشکار است.»

روزنامه اسرائیلی هاآرتص هم اعلام کرده که سفر سلطان هیثم بن طارق به تهران جهت گفتگو درباره تبادل زندانی‌ها و به نتیجه رساندن رایزنی‌های هسته‌ای بوده و احتمال احیای گفتگو‌ها را افزایش داده است. این روزنامه با اشاره به انعطاف‌پذیری مقامات عالی ایران گفته این انعطاف نشان از آمادگی ایران برای دور تازه مذاکرات هسته‌ای دارد.
بعد از سفر سلطان عمان، آمریکا هم به توافق هسته‌ای چراغ سبز نشان داد. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد ترجیح ما گزینه دیپلماتیک است و فکر می‌کنم که این واقعا ثابت شده است که مؤثرترین و پایدارترین راه برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به بمب (هسته‌ای) است.

ما امیدواریم که بتوانیم این موضوع را از طریق راههای دیپلماتیک حل کنیم و آماده هستیم در این مسیر حرکت کنیم.

نتایج سفر سلطان عمان بر بازارها

اما این تنها نتایج سیاسی سفر سلطان عمان به ایران است. این سفر بر بازارهای ارز و طلا هم تاثیر گذاشت. در روز اول و دوم سفر سلطان عمان به ایران، بازار دچار بلاتکلیفی بود و قیمت دلار در محدوده قبلی مقاومت کرد. اما اکنون که سیگنال‌های بیشتری درباره برجام شنیده می‌شود، کاهش قیمت در بازار ارز آغاز شده است.

قیمت دلار امروز 10 خرداد ماه وارد کانال 50 هزار تومانی شد و کارشناسان امیدوارند روند کاهشی قیمت‌ها ادامه داشته باشد. به عبارتی انتظار می‌رود که تا نیمه خرداد ماه بازارها وارد حالت انتظار شوند و در آماده‌باش کامل برای شنیدن خبر برجامی بمانند.

چون اگرچه زمان دقیقی برای اعلام موضع ایران در خصوص برجام مطرح نشده اما مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا به تجارت‌نیوز گفت زمان مشخصی برای ایران تعیین شده و ایران موظف است ظرف این زمان مشخص موضع خود را درباره پیوستن به برجام و یا نپذیرفتن آن اعلام کند. پس از اعلام این موضع است که وضعیت بازار مشخص می‌شود و بازار ارز از خلسه خارج می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.