کد مطلب: ۸۱۴۸۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آغاز دور دوم انتخابات ترکیه/ نتیجه انتخابات چیست؟

آغاز دور دوم انتخابات ترکیه/ نتیجه انتخابات چیست؟

نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام شد. بر اساس این نتایج اردوغان توانست بیشترین آرا را به خود اختصاص داده و به عنوان رئیس جمهور معرفی شود.دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه صبح امروز آغاز شد تا مشخص شود «رجب طیب اردوغان» دوباره بر مسند ریاست جمهوری می‌نشیند یا این بار شانس با «کمال قلیچداراوغلو» است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به عنوان رئیس جمهور معرفی شد. در تاریخ انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این اولین بار است که انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود.

انتخابات دور اول هم انتخابات تنگاتنگی میان اردوغان و قلیچدار اوغلو بود و این دو نامزد انتخابات با اختلاف بسیار کمی به دور دوم رفتند چون هیچ کدام از آنها نتوانستند 50 درصد آرا را کسب کنند. اگرچه اردوغان به این درصد بسیار نزدیک بود.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه شد

بر اساس گزارش الجزیره در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در دور دوم رجب طیب اردوغان به عنوان رئیس جمهور بیشترین آرا را به خود اختصاص داد.

پس از شمارش 99.17 درصد آرای دومین دور از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه «رجب طیب اردوغان» با کسب 52.87 درصد آرا پیروز شد و رئیس جمهور ترکیه ماند.

«کمال قلیچدار اوغلو» رقیب اردوغان و کاندیدای مخالفان نیز توانست 47.13 درصد آرا را از آن خود کند.

️تأیید پیروزی اردوغان در انتخابات ترکیه

کمیسیون عالی انتخابات ترکیه پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را تأیید کرد.
این کمیسیون اعلام کرد با شمارش تقریباً همه آرای انتخابات، اردوغان ۵۲.۱۴ و قلیچدار اوغلو ۴۷.۸۶ درصد آرا را کسب کرده‌اند.

رئیسی انتخاب مجدد اردوغان را تبریک گفت

رئیس جمهور در پیامی با تبریک پیروزی مجدد «رجب طیب اردوغان» در انتخابات ریاست جمهور ترکیه، آن را نشانگر تداوم اعتماد ارزشمند ملت ترکیه به وی دانست.

کاهش میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ترکیه

مشارکت مردمی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بیش از ۸۸ درصد اعلام شد اما در دور دوم مشارکت مردمی با اندکی کاهش به ۸۴.۲ درصد رسیده است.

نتایج انتخابات دور دوم ترکیه ساعت 20 امروز

نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اعلام شد. تاکنون 95.24 درصد آرا شمارش شده و اردوغان 52.34 درصد آرا و قلیچدار اوغلو 47.66 درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

مهلت انتخابات ترکیه به اتمام رسید

زمان رای گیری در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه امروز ساعت ۱۷ به وقت محلی (۱۷:۳۰ تهران) و بدون تمدید به پایان رسید.

هم‌زمان با بسته‌شدن مراکز رای‌گیری، کار شمارش آرا هم آغاز شد.

در این دور از انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه بیش از ۶۴ میلیون تن واجد شرایط رای‌دهی در ۱۹۲ هزار مرکز رای‌گیری بودند، از جمله شش میلیون تن که در دور اول انتخابات رای اولی محسوب می‌شدند. همچنین ۳.۴ میلیون رای‌دهنده واجد شرایط در خارج از ترکیه حضور داشتند که از ۲۰ تا ۲۴ مه آرای خود را به صندوق انداختند.

جزئیات انتخابات ترکیه بر اساس نظرسنجی‌ها

در دور دوم هم نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که فاصله دو رقیب بسیار کم است اما اردوغان شانس بیشتری برای پیروزی دارد. بر اساس نظرسنجی موسسه‌ای به نام «کندا» ۵۳.۴ درصد از مردم ترکیه از اردوغان و ۴۶.۶ درصد از آنان از قلیچداراوغلو حمایت خواهند کرد. رئیس‌جمهوری ترکیه در نظرسنجی مؤسسه «ساروس» هم چهار درصد از رقیبش جلوتر است. بااین‌حال، باتوجه‌به نتیجه غیرمنتظره دور اول انتخابات، اعتبار نظرسنجی‌ها در ترکیه خدشه‌دار شده است؛ بیشتر مؤسسات نظرسنجی نتوانستند در دور اول پیش‌بینی کنند که انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. بسیاری از این نظرسنجی‌ها در آستانه دور اول انتخابات در ۱۴ مه (۲۴ اردیبهشت) اردوغان را پیروز انتخابات می‌دانستند.

مراکز رای‌گیری ترکیه رأس ساعت ۸ صبح به وقت ترکیه (۸:۳۰ به وقت تهران) پذیرای حضور رای‌دهندگان شده و رای‌گیری در صورت عدم تمدید تا ساعت ۱۷ ادامه خواهد داشت.

براساس قوانین انتخابات، گزارش خبری و پیش‌بینی درباره آرای انتخابات تا ساعت ۱۸ ممنوع است و رسانه‌ها تنها از ساعت ۲۱ حق گزارش درباره نتیجه انتخابات را خواهند داشت.

با این حال، احتمال دارد که هیئت عالی انتخابات ترکیه به رسانه‌ها اجازه دهد که زودتر از موعد اعلام‌شده شروع به گزارش درباره نتایج کنند. همچنین انتظار می‌رود که با توجه به سادگی فرایند رای‌گیری و حضور تنها دو نامزد، شمارش آرای انتخابات زودتر از انتخابات ۱۴ مه به پایان برسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.