کد مطلب: ۶۶۳۶۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش نرخ بهره در هند برای دومین ماه متوالی

افزایش نرخ بهره در هند برای دومین ماه متوالی

بانک مرکزی هند برای دومین ماه متوالی نرخ بهره بانکی را افزایش داد. کشورهای جهان برای مبارزه با تورم، نرخ‌های بهره را بالا می‌برند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی هند روز چهارشنبه شاخص نرخ بهره خود را ۵۰ واحد افزایش داد. این دومین ماه متوالی است که هند برای مبارزه با تورم بالای پایدار در این کشور نرخ بهره را افزایش می‌دهد. کمیته سیاست مالی این کشور نرخ سود بانکی را ۵۰ واحد افزایش داد و به ۴٫۹ درصد رساند. نرخ سپرده ثابت و نرخ سود تسهیلات نیز به تبع آن به ترتیب به ۴٫۶۵ و ۵٫۱۵ درصد افزایش یافتند.

رئیس بانک مرکزی هند گفت که اقدام امروز بدیهی و کاملا قابل پیش‌بینی بود. اما به نقل از رویترز ، تحلیلگران این مقدار را یا ۲۵ واحد و یا ۷۵ واحد پیش‌بینی می‌کردند.

در اوایل ماه مه هم نرخ بهره بانکی هند، ۴۰ واحد افزایش داشت. تصمیم برای این افزایش ناگهانی در جلسه‌ای برنامه‌ریزی نشده گرفته شد. این تصمیم، چرخه سیاست انقباضی و سخت‌گیرانه‌تر بانک مرکزی هند را آغاز کرد. این در حالی است که اقتصاددانان انتظار داشتند که این چرخه به نسبت کوتاه‌تر باشد.

رئیس بانک مرکزی هند پس از اعلام این تصمیم گفت که خطرات بالای تورم که در جلسه بانک مرکزی نیز بر روی آن تمرکز داشتیم، زودتر از آنچه انتظار می‌رفت پدیدار شدند. او گفت که احتمالا تورم در ۹ ماه ابتدایی سال مالی جاری که از ابتدای آوریل آغاز شد، بیشتر از حداکثر توان بانک مرکزی بالا می‌رود.

وضعیت تورم در هند

تورم خرده فروشی در ماه آوریل ۷٫۷۹ درصد نسبت به سال گذشته خود افزایش یافت. این میزان بیش از حداکثر ظرفیت بانک مرکزی یعنی دو تا شش درصد افزایش تورم است. همچنین انتظار می‌رود افزایش قیمت‌های نفت خام، مواد غذایی و دیگر کالاهای اساسی، این فشار را افزایش دهد.
این افزایش قیمت‌ها، بر هزینه‌های مصرف‌کنندگان تاثیر می‌گذارد. همچنین چشم‌انداز رشد اقتصادی هند را که در ۳ ماهه نخست سال ۲۰۲۲، به پایین‌ترین سطح خود رسید، تاریک می‌کند.

با این حال بانک مرکزی هند پیش‌بینی خود را از رشد اقتصادی در سال جاری تغییر نداده است و همچنان آن را ۷٫۲ درصد در نظر می‌گیرد. این بانک نرخ بازپرداخت را از ماه مارس سال ۲۰۲۰ برای کاهش اثرات بحران کرونا به میزان ۱۱۵ واحد کاهش داده است. پس اعلام افزایش نرخ بهره، شاخص اوراق قرضه ۱۰ ساله هند، ۷٫۵ درصد ریزش کرد. در حالی که ارزش روپیه در مقابل دلار بالا رفت و به ۷۷٫۶۹ روپیه به ازای هر دلار رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.