کد مطلب: ۶۲۶۷۲۰

نفت ۹۵ دلاری شد / دلیل رکوردشکنی قیمت نفت چیست؟

نفت ۹۵ دلاری شد / دلیل رکوردشکنی قیمت نفت چیست؟

قیمت نفت برای هشتمین هفته متوالی صعودی شد. تنش میان اوکراین و روسیه و افزایش نگرانی‌ها درباره تضعیف عرضه جهانی از دلایل این رشد قیمتی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت نفت برای هشتمین هفته متوالی صعودی شد. تنش میان اوکراین و روسیه و افزایش نگرانی‌ها درباره تضعیف عرضه جهانی از دلایل این رشد قیمتی است.

شاخص جهانی نفت خام این هفته ۱٫۳ درصد رشد کرد و قیمت هر بشکه نفت خام امروز از مرز ۹۵ دلار هم عبور کرد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی اعلام کرد که ایالات متحده معتقد است روسیه می‌تواند در یک هفته آینده اقدامی نظامی علیه اوکراین انجام دهد و همین موضوع موجب افزایش قیمت نفت شده است.

آنطور که بلومبرگ گزارش داده است، حمله احتمالی روسیه به اوکراین نه تنها موجب اختلال در عرضه نفت می‌شود بلکه می‌تواند جرقه‌ای برای تحریم‌های تلافی‌جویانه آمریکا باشد. قیمت نفت در هفته‌های اخیر به دلیل گمانه‌زنی درباره پیشی‌گرفتن تقاضا از عرضه و بازگشت اقتصاد جهانی از دوران همه‌گیری کرونا، افزایش یافته است. با این حال روسیه هرگونه تصمیم برای تعرض به خاک اوکراین را رد می‌کند.

اد مویا، تحلیلگر ارشد بازار نفت می‌گوید: « بازار نفت منتظر یک کاتالیزور بزرگ منطقی برای حرکت به سمت ۱۰۰ دلار است. اگر شرایط اوکراین بدتر شود، این بهانه پیدا شده است.»

این تحلیلگر ادامه داد: « اگر حرکت نظامی روسیه در هفته آینده تایید شود، انتظارات برای اختلال در عرضه نفت می‌تواند قیمت نفت را بیش از ۱۰ درصد بالا ببرد. »

روز پنجشنبه اوپک اعلام کرده بود که میزان بهبود مصرف می‌تولاند از پیش‌بینی‌های امسال پیشی بگیرد. دلیل این امر هم تقویت فعالیت اقتصادی و میزان سفرها خواهد بود. اتحاد اوپک پلاس در تلاش است تا ضمن احیای تولید، از قیمت هم حمایت کند.

توریل بُسونی، رئیس قسمت بازار نفت آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: « بازار نفت به طرز عجیبی کساد است. قیمت به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و حالا به سطوحی رسیده است که برای مصرف‌کنندگان سراسر دنیا جالب نیست.»

تاثیر توافق هسته‌ای بر قیمت نفت

با این حال در این روند صعودی بازار نفت، موانعی هم وجود دارد. مقامات ایالات متحده بعد از مذاکراتی که روز سه‌شنبه در وین انجام شد، اعلام کردند که طرفین در حال نزدیک شدن به توافق هسته‌ای هستند.

گروه بانک آمریکا معتقد است که در میانه سال ۲۰۲۲ قیمت نفت به مرز بشکه‌ای ۱۲۰ دلار خواهد رسید. حالا این پیش‌بینی با توجه به در جریان بودن مذاکرات هسته‌ای با خطر مواجه شده است. توافق هسته‌ای می‌تواند بازار را به عرضه مازاد یک میلیون بشکه‌ای در نیمه دوم سال برساند و موجب افت قیمت ۱۰ تا ۱۵ دلاری نفت خام شود.

تحلیلگران بانک آمریکا می‌گویند توافق ایران و آمریکا می‌تواند بازی را عوض کرده و بازار جهانی نفت را با عرضه مازاد مواجه کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با دانلود برنامه پات لایف از مایکت یا گوگل پلی 50گیگ اینترنت هدیه 30روزه از ما جایزه بگیریدبعد از نصب و زدن شماره خود شماره شرکت را در قسمت معرف وارد و از هدیه خود لذت ببریشماره معرف?⛔در صورت نزدن شماره معرف هدیه ب شما تعلق نمیگیرد

  • ناشناس

    با دانلود برنامه پات لایف از مایکت یا گوگل پلی 50گیگ اینترنت هدیه 30روزه از ما جایزه بگیریدبعد از نصب و زدن شماره خود شماره شرکت را در قسمت معرف وارد و از هدیه خود لذت ببرید☑️شماره معرف⛔در صورت نزدن شماره معرف هدیه ب شما تعلق نمیگیرد