کد مطلب: ۲۲۸۱۴۳

نقش زنان در حمایت از کالای ایرانی

نقش زنان در حمایت از کالای ایرانی

کیفیت برخی از کالاهای داخلی به نسبت خارجی به‌زعم کارشناسان و مصرف‌کنندگان داخلی نه تنها کمتر نیست، بلکه یک سر و گردن نیز بالاتر است.

این حرف را بانو 'سلیمه' می‌گوید، او سالها در کشور هندوستان همراه با همسرش که دندانپزشک نیز هست و از نظر مالی هیچ مشکلی هم ندارند، مشغول تحصیل و کار بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانو سلیمه هر وقت برای خرید کالا به ویژه لوازم خانگی به بازار می‌رود، هرگز به برندهای تبلیغاتی توجه نمی‌کند و تنها به کیفیت آن توجه دارد.

او مانتوهایی را می‌پسندد که بر روی آنها نقش و نگاره‌های هنر ایرانی به کار رفته باشد.

مغازه‌داران می گویند؛ این بانو هرگاه برای خرید لوازم خانگی به مغازه آن‌ها می‌رود، فقط درباره کیفیت می‌پرسد و بارها از کالای ساخت داخل بیش از لوازم خانگی خارجی خرید کرده است.

بانوان بیش از نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند و یکی از مهمترین عوامل خرید برای وسائل و اسباب خانه هستند.

از این رو بانوان نقش مهمی در حمایت و خرید کالای ایرانی دارند و می‌توانند این تاثیر را بر خانواده و جامعه بگذارند که خرید کالای ایرانی در اولویت باشد.

بانوان به طور متوسط هر هفته یکبار سری به بازار می‌زنند و چنانچه تمایل به خرید کالایی داشته باشند با وسواس فراوان اقدام به خرید کالا می‌کنند.

با این اوصاف، اگر بانوان به سمت خرید کالای ایرانی بروند و کالای ایرانی را در صدر خرید لوازم خانه قرار دهند، بدون شک بازار و کالای ایران پویایی خود را حفظ خواهد کرد.

یک کارشناس حوزه زنان می‌گوید: بدون شک بخش مهمی از پویایی اقتصاد در جامعه مربوط به بازار است و این بازار می‌تواند به سمت مصرف کالای داخلی سوق داده شود.

فاطمه رضایی افزود: مدیریت خرید خانه در بیشتر شهرها و حتی روستاها با بانوان است و بانوان در خرید کالا و لوازم خانگی بدون شک می‌توانند از کالای ایرانی استفاده کنند.

به گفته وی، گاه در تهیه جهیزیه برای عروسان، چشم و همچشمی وجود دارد که باید به طور حتم کالا و لوازم خانگی و آشپزخانه 'برند' خریداری شود، درحالی که بانوان می‌توانند با فرهنگسازی در خرید جهیزیه، خانواده را به سمت کالای ایرانی هدایت کنند.

یک کارشناس اقتصادی نیز می‌گوید: وقتی ما پارچ و لیوان خانه خود را فرانسوی انتخاب می‌کنیم، باید بدانیم که به تولید داخلی ضربه می‌زنیم.

مهوش عظیمی افزود: بیشتر اجناس وارداتی کشور که در منازل مورد مصرف است، به راحتی در داخل کشور تولید می‌شود و حتی بانوان از آنها به عنوان کالای دم دستی استفاده می‌کنند و کالای خارجی خود را دکوری در آشپرخانه نگه می‌دارند، درحالی که هر 2 کالا یک کارآیی دارند.

به گفته وی، به طور مثال یک بانو در آشپزخانه دارای 2 نوع پارچ و لیوان شیشه‌ای یک مدل و طراحی است، که یک دست فرانسوی و یک دست ایرانی است اما در بیشتر روزها از پارچ و لیوان داخلی استفاده می‌کنند.

عظیمی افزود: آمارها نشان می‌دهد، خرید هر کیلوگرم کالای خارجی درحالی که نمونه و مشابه داخلی دارد، 2 فرصت شغلی را در کشور مصرف کننده از بین می‌برد و در نتیجه منجر به معیوب شدن چرخه اقتصاد می‌شود.

دبیر کارگروه زنان روستایی، عشایر و مناطق محروم معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز می‌گوید: زنان می‌توانند نقش مهمی در اقتصاد کشور ایفا کنند که بخشی از این نقش در تولید و بخش دیگر در مصرف کالاهای داخلی قابل بررسی است.

پریچهر سلطانی، توجه به اشتغال پایدار زنان در مناطق روستایی و عشایری را از برنامه‌های مهم دولت دوازدهم دانست و اظهار کرد: یکی از این برنامه‌ها تشکیل تعاونی زنان در روستاها و عشایری برای حمایت از اشتغال پایدار است که به این تشکل‌ها و تعاونی‌ها تسهیلات و وام‌های با بهره 4 درصد اختصاص می‌یابد و بخشی از این فعالیت‌ها می‌تواند به فرهنگسازی در خصوص مصرف کالای داخلی منجر شود.

به گفته وی، به منظور بازاریابی تولیدات و محصولات تولیدی بانوان در سطح روستایی و عشایری، بهره گیری از ابزار نوین در دستور کار قرار دارد.

مقام معظم رهبری در پیام نوروزی سال 1397 عنوان 'حمایت از کالای ایرانی' را برای امسال انتخاب و نامگذاری نمودند.

از 81 میلیون جمعیت ایران، نیمی را بانوان تشکیل می‌دهند که می‌توانند در چرخه اقتصاد و حمایت از کالای ایرانی نقش مهمی برعهده بگیرند.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.