کد مطلب: ۶۸۸۶۵۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای توافق روسیه و ترکیه چیست؟

ماجرای توافق روسیه و ترکیه چیست؟

ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه پس از یک نشست چهار ساعته در بیانیه‌ای مشترک، متعهد شدند که همکاری‌های سیاسی و اقتصادی از جمله در حوزه انرژی و تجارت میان دو کشور را تقویت کنند. اما دلیل این توافق و همکاری چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز جمعه در سفری یک روزه به شهر سوچی روسیه رفت تا با همتای روس خود دیدار و گفتگو کند. معاون نخست وزیر روسیه گفت ترکیه موافقت کرده که از این پس، «بخشی» از هزینه گاز وارداتی از روسیه را به روبل پرداخت کند. این نشست در محل اقامت پوتین برگزار شد.

به نقل از یورونیوز ، ولادیمیر پوتین هم در جریان نشست خود با اردوغان گفت که «مبادلات تجاری روسیه و ترکیه در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۲ در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته، دو برابر شده است». این موضوع، نشان‌ از اهمیت آنکارا برای مسکو دارد که می‌خواهد تحریم‌های غرب علیه خود را مهار کند.

ترکیه هم در میان یک بحران اقتصادی بزرگ با تورم رسمی نزدیک به ۸۰ درصد به طور فزاینده‌ای به روسیه متکی است. گاز روسیه ۴۵ درصد از نیازهای انرژی این کشور را تأمین می‌کند و مسکو در حال ساخت نخستین نیروگاه هسته‌ای در ترکیه است. از همین رو اردوغان با اشاره به اهمیت پروژه نیروگاه اتمی برای ترکیه، بر اتمام این پروژه در زمان معین تأکید کرد. او گفت که این نیروگاه اتمی ۱۰ درصد انرژی مورد نیاز ترکیه را تامین خواهد کرد.

نقش ترکیه در تسهیل روابط پوتین با سایر کشورها

روسای جمهور روسیه و ترکیه در مورد اجرای توافق استانبول در زمینه صادرات غلات و مواد غذایی و جنگ اوکراین به بحث و تبادل نظر پرداختند. اردوغان در ابتدای این نشست گفت که مذاکرات آنها به «پیش‌برد» نقشی که این دو می‌توانند در منطقه ایفا کنند، کمک می‌کند. پوتین هم با تأکید بر نقش آنکارا در صادرات گاز روسیه به اروپا، گفت که اروپایی‌ها باید سپاس‌گزار ترکیه باشند.

ولادیمیر پوتین همچنین از تلاش‌های رئیس جمهور رجب طیب اردوغان برای از سرگیری صادرات غله اوکراین از بنادر دریای سیاه تشکر کرد. روسیه و اوکراین در ماه ژوئیه در استانبول با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل متحد موافقت کردند صدور غلات از بنادر جنوبی اوکراین در دریای سیاه را از سرگیرند.

روسای جمهوری دو کشور در در بخش دیگری از بیانیه خود بر اهمیت روابط «صمیمانه، صریح و قابل اعتماد» خود به‌منظور دستیابی به ثبات منطقه‌ای و جهانی تأکید کردند. دیدار روز جمعه روسای جمهوری این دو کشور، دومین دیدار آن‌ها در سه هفته گذشته است. پوتین و اردوغان پیش از این در تهران و در جریان نشست روند آستانه با یکدیگر ملاقات کرده بودند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.