خبر مهم:

کد مطلب: ۱۳۸۱۷۶

هند واگذاری توسعه میدان گازی فرزاد ب به شرکت روسی را رد کرد

هند واگذاری توسعه میدان گازی فرزاد ب به شرکت روسی را رد کرد

مقامات هندی روز گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌های این کشور در خصوص واگذاری میدان گازی فرزاد ب ایران به شرکت گازپروم روسیه را رد کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، تعدادی از روزنامه‌های هند با انتشار مطالبی اعلام کردند، ایران در واکنش به تهدید هند برای کاهش خرید نفت از این کشور، اقدام به امضای توافق‌نامه اولیه با شرکت گازپروم روسیه کرده است.

این روزنامه‌ها نوشتند با امضای توافق‌نامه ایران با گازپروم روسیه، هند از طرح توسعه میدان گازی فرزاد ب کنار گذاشته شده است.

سانجی سودیر معاون بخش همکاری‌های بین‌الملل در وزارت نفت و گاز طبیعی هند گفت که گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌ها مغایر با اطلاعات ما است و شرکت اوان‌جی‌سی هند تا هفته گذشته با شرکت ملی نفت ایران در ارتباط بوده است.

یک مقام در وزارت نفت و گاز طبیعی هند که خواست نامش محفوظ بماند گفت که خبر واگذاری میدان گازی فرزاد ب به شرکت روسی که در رسانه‌ها منتشر شده را قبول ندارد.

وی افزود: ایران سه ماه پیش، یادداشت تفاهمی با گازپروم امضا کرد ولی این به معنای نهایی شدن واگذاری فرزاد ب به این شرکت روسی نیست.

مقامات هندی چندی پیش اعلام کردند در صورتی که ایران طرح توسعه فرزاد ب را به شرکت هندی واگذار نکند، واردات نفت از ایران را کاهش می‌دهند.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران چندی پیش گفت که با هندی‌ها بر سر توسعه میدان گازی فرزاد ب و قیمت گازی که از این میدان برداشت می‌کنند به توافق نرسیده‌ایم اما هنوز مذاکرات با آنها تمام نشده است.

کنسرسیومی متشکل از شاخه خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی هند (OVL)، ایندین اویل (IOC) و اویل ایندیا در سال 2008 به کشف میدان گازی فرزاد ب کمک کردند اما به دلیل تحریم‌های غرب علیه ایران، برای استخراج گاز از آن درخواستی مطرح نکردند.

در سپتامبر 2014، ایران با اشاره به تاخیر شرکت‌های هندی در توسعه میدان فرزاد ب، این میدان را در فهرست میدان‌هایی قرار داد که قرار است برای آنها مناقصه برگزار شود. در آوریل 2015، تیمی از وزارت نفت هند به ایران سفر کرد تا با مقامات کشور برای انعقاد قرارداد توسعه این میدان گفت‌وگو کند.

دارمندرا پرادهان وزیر نفت و گاز طبیعی هند خرداد سال گذشته با بیان اینکه گفت‌وگو بین کنسرسیومی از شرکت‌های هندی با ایران برای امضای توافق‌نامه توسعه میدان گازی فرزاد ب ادامه دارد اظهار امیدواری کرد که این مذاکرات در شش ماه آینده به نتیجه برسد.

وی افزود: ایران تائیدیه کلی برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های هندی در فرزاد ب داده ولی هیچ‌گونه قراردادی تاکنون بین دو کشور امضا نشده است.

وزیر نفت و گاز طبیعی هند گفت که شرکت‌های هندی به دنبال دریافت تعرفه‌های مقرون به‌صرفه و مشوق‌های اقتصادی در این طرح هستند.

روزنامه‌های هند چندی پیش به نقل از محمد مشکین‌فام مدیر شرکت نفت و گاز پارس که مسئولیت توسعه میدان گازی فرزاد ب را به عهده دارد، نوشتند در صورتی که که دو کشور در زمان تعیین‌شده به توافق نرسند، طرح توسعه این میدان به شرکت بین‌المللی دیگری واگذار می‌شود.

این اظهارات در حالی منتشر می‌شود که شماری از کارشناسان اقتصادی و نفتی هند با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های نفتی چینی و اروپایی برای سرمایه‌گذاری در میدان‌های گازی و نفتی ایران گفتند شرکت‌های نفتی هند در صورت تعلل بیشتر، فرصت بی‌نظیر سرمایه‌گذاری در میدان گازی فرزاد ب را از دست می‌دهند.

به گفته این افراد، پیشنهاد سرمایه‌گذاری مشروط 10 میلیارد دلاری شرکت‌های هندی در میدان گازی فرزاد ب با توجه به پیشنهادهای شرکت‌های فرانسوی، چینی و روسی برای سرمایه‌گذاری بیشتر و با شرایط بهتر در این میدان گازی، شرایط را برای هندی‌ها دشوار کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.