کد مطلب: ۳۱۲۴۰۱

واکنش بازار نفت به تنش‌های سیاسی

واکنش بازار نفت به تنش‌های سیاسی

بازار طلای سیاه در روزهای جاری بیش از اینکه از عوامل بنیادی یا تکنیکی حاکم بر بازار پیروی کند تابع اخباری است که در فضای سیاسی جهان منتشر می‌شود.

بازار طلای سیاه در روزهای جاری بیش از اینکه از عوامل بنیادی یا تکنیکی حاکم بر بازار پیروی کند تابع اخباری است که در فضای سیاسی جهان منتشر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، اینروزها علاوه بر تاثیرات تحریم‌های ظالمانه آمریکا در مورد ایران تنش‌های ژئوپولیتیکی در مورد ناپدید شدن و قتل احتمالی یک روزنامه‌نگار برجسته سعودی تبار، نگرانی‌ها در مورد عرضه را بالا برده است و قیمت‌های نفت جهش کرد.

به گزارش رویترز، روز دوشنبه، درحالی‌که تنش‌های ژئوپولیتیکی در مورد ناپدید شدن و قتل احتمالی یک روزنامه‌نگار برجسته سعودی تبار، نگرانی‌ها در مورد عرضه را بالا برد، قیمت‌های نفت جهش کرد.

این درحالی است که نگرانی از چشم‌انداز بلندمدت تقاضا، بر بازارها فشار وارد می‌کند.بازارهای نفت خام از انتشار این خبر نگران‌کننده هم تقویت شد که کره‌جنوبی قبل از آغاز تحریم‌های ترامپ و برای اولین بار در ۶ سال اخیر، در ماه سپتامبر هیچ نفتی از ایران وارد نکرده است.

قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، با ۸۹ سنت یا ۱.۱۱ درصد جهش نسبت به قیمت بسته شده قبلی به ۸۱.۳۲ دلار رسید.قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۰.۵۸ سنت یا ۰.۸۱ درصد افزایش یافت و به ۷۱.۹۲ دلار رسید و به رشد روز جمعه خود پس از ۲ روز افت سنگین، ادامه داد.

قیمت هر بشکه نفت سبد نفتی اوپک از ۱۱ اکتبر ۸۰.۱۴ دلار باقی مانده است. هر بشکه نفت سنگین ایران هم ۷۶.۰۶ دلار معامله شد.با بالا گرفتن تنش‌های ژئوپولیتیکی بر سر ناپدید شدن و قتل احتمالی جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار برجسته واشنگتن‌پست و رد و بدل شدن اظهارات نه چندان دوستانه بین مقامات آمریکایی و سعودی، قیمت‌ها جهش کردند.

رسانه‌های عربستان اعلام کردند که دولت این کشور هرگونه تحریم احتمالی دولت‌ها در اعتراض به این اتفاق را تلافی خواهد کرد.اما آن‌چه همچنان بر قیمت‌های نفت فشار وارد می‌کند پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی در مورد تقاضای نفت است.

این آژانس در چشم‌انداز خود، پیش‌بینی رشد تقاضا در سال جاری و سال آینده را کاهش داد. رویترز نوشت: تقاضا برای نفت اوپک در سه ماه اول و دوم به ترتیب ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار و ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه بوده که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سه ماه سوم و چهارم به ترتیب ۳۲ میلیون و ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز برسد.

براساس گزارش‎ ماهانه آژانس بین‎المللی انرژی در اکتبر ۲۰۱۹، میانگین تقاضا برای نفت اوپک در سال ۲۰۱۹، ۳۱ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه پیش‌بینی شده است که ۴۰۰ هزار بشکه کمتر از سال ۲۰۱۸ است.تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ نیز بر اساس این گزارش، با افزایش روزانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه به ۱۰۰ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

تحریم آمریکا شاید جرقه‌ای از بحران نفتی دهه 70 باشد

پایگاه اینترنتی«دیلی اف اکس» نوشت که تحریم‌های آمریکا علیه ایران شاید جرقه ای از اتفاقات دهه هفتاد میلادی باشد که موجب نگرانی‌ها برای بحران نفتی می‌شود.این تارنما افزود: جنگ‌های تجاری و ملی گرایی اقتصادی دولت آمریکا نوسانات شدیدی را درسال 2018 باعث شد. کاخ سفید از توافق هسته ای ایران در ماه می (اردیبهشت) خارج شد و تحریم‌ها را بازگردانده و تحریم‌های نفتی را نیز در 13آبان باز می‌گرداند.دیلی اف اکس ادامه داد: در دهه 1970 آمریکا تحریم‌های نفتی علیه ایران اعمال کرد که منجر به روند صعودی قیمت‌ها شد.

افزایش قیمت انرژی به صورت ریشه ای بر بازارها تاثیر گذاشت.آمریکا در آن زمان درصدد اجرای برنامه‌های گسترده کاهش مخارج دولت بودوباافزایش بی امان فشار‌های تورمی روبرو بود. به نوشته این پایگاه خبری، برنامه مخارج دولت آمریکا که مرتبط با تحریم‌ها علیه ایران است، داستان مشابه 39 سال پیش را منعکس می‌کند. در سال 1979جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا در واکنش به تسخیر سفارت آمریکا در ایران، میلیاردها دلار دارایی تهران در واشنگتن را توقیف و تحریم نفتی را بر ایران اعمال کرد.کاهش صادرات نفتی ایران موجب افزایش قیمت‌ها شد.

قیمت نفت در سال 1978 بر روی حدود 55 دلار ایستاد. در سال 1979 قیمت آن به سرعت تا 97 دلار رسید و در سال 1980 به سقف 122 دلار رسید. در سال 1981 گروگان‌های آمریکایی از سوی ایران آزاد شدند و قیمت نفت روند نزولی پیدا کرد. دیلی اف اکس نوشت: پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای بخاطر ادعاهایی مبنی بر عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دولت ترامپ دو مرحله تحریم برای ایران مشخص کرد.

منبع:‌ روزنامه مردم‌سالاری

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.