کد مطلب: ۱۹۰۰۷۸

واکنش متفاوت بازار ارز به اظهارات ترامپ

واکنش متفاوت بازار ارز به اظهارات ترامپ

صبح روزی که تصمیم ترامپ بر همه معامله‌گران روشن شده بود، دلار واکنش‌های متمایزی از خود نشان داد.

روز شنبه شاخص ارزی معاملات خود را با قیمت ۴ هزار و ۳۶۲ تومان آغاز کرد که ۵۲ تومان کمتر از قیمت بسته شده روز انتهایی هفته گذشته بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به گفته فعالان، معامله‌گران از اواخر روز پنج‌شنبه در معاملات پشت خطی در موقعیت فروش قرار گرفتند و پس از آنکه جمعه‌شب خبر تمدید تعلیق تحریم‌ها از سوی ترامپ منتشر شد، میزان فروش‌ها در اتاق‌های معاملات به‌طور هیجانی بالا رفت و قیمت را با کاهش شدید مواجه کرد؛ با این حال، پس از کاهش ابتدای روز شنبه، معامله‌گران ارزی به متغیرهای مشروط تصمیم ترامپ توجه بیشتری کردند و این موضوع موجب شد که میزان خریدها کمی بالا برود و قیمت را تا ۴ هزار و ۳۹۹ تومان بالا بیاورد.

پس از برخورد به این نقطه، دلار توان رشد بیشتری را از خود نشان نداد و در نهایت با قیمت ۴ هزار و ۳۹۲ تومان به کار خود پایان داد. با توجه به روند دلار در روز شنبه و گفته‌های فعالان و معامله‌گران ردپای سه جریان در بازار ارز مشاهده می‌شد.

جریان اول:

پیش از اینکه تصمیم ترامپ برای معامله‌گران مشخص باشد، دیدگاه‌های متفاوتی در بازار نسبت به واکنش احتمالی او وجود داشت.

با توجه به تصمیم ترامپ مبنی‌بر تعلیق مجدد تحریم‌های ثانویه و اعلام همزمان تحریم چند سازمان و شخص حقیقی، می‌توان گفت که پیش‌بینی گروه دوم معامله‌گران محقق شد که باور داشتند ترامپ تعلیق تحریم‌ها را به‌صورت مشروط تمدید خواهد کرد.

آن‌ها عنوان کرده بودند که باید دید در کنار تمدید تعلیق تحریم‌ها، ترامپ چه تحریم‌های دیگری را وضع و براساس آن‌ها شرایط بازار را قضاوت خواهد کرد.

در این میان، این عده باور دارند، شروطی که ترامپ اعلام کرده است از سوی ایران قابل‌پذیرش نیست؛ از نظر بدبین‌ترین اعضای این گروه، این آخرین دوره‌ای است که برجام در قالب توافق ۱+۵ وجود خواهد داشت.

این دسته که دیدگاه بدبینانه‌ای نسبت به اتفاقات آینده دارند، در حال حاضر بیشتر در انتظار واکنش ایران هستند که مشاهده کنند آیا این واکنش متناسب با تحلیل آنها هست یا خیر.

در نظر آن‌ها، قیمت ممکن است در کوتاه‌مدت به‌طور هیجانی افت کند، ولی در روزهای آینده این روند نزولی ادامه پیدا نخواهد کرد.

جریان دوم:

جریان دوم بازار بیشتر شامل معامله‌گرانی بود که در وضعیت جدید فاقد قدرت پردازش اطلاعات بودند و به قول سایر فعالان دچار سرگیجه شده بودند.

این بخش روز شنبه چندان در بازار فعال نبود و معامله خاصی را انجام نمی‌داد.

عده‌ای نیز معتقد بودند، این عده با احتیاط زیادی در بازار قدم بر می‌داشتند و معدود معاملاتی را صورت می‌دادند، منتها به سرعت آن را تسویه و از بازار خارج می‌شدند.

جریان سوم:

جریان سوم فعال در بازار روز شنبه معامله‌گران مهاجر بودند که از بازار موازی وارد معاملات دلار شده بودند و هر چند در حاشیه بازار قرار داشتند، ولی تا حدی در روند عرضه ارز مؤثر بودند.

به گفته فعالان، روز شنبه بخشی از بازیگران بازار سکه وارد بازار ارز شدند تا با فروش دلار اثر رشد بهای اونس در بازارهای جهانی را خنثی کنند.

آن‌ها انتظار نداشتند قیمت سکه در روز شنبه بالا برود؛ بنابراین در معاملات فردایی انتهای هفته بیشتر فروشنده بودند.

تحت‌تاثیر این تحرکات، رشد اونس بر قیمت سکه در روز شنبه اثری نگذاشت و این فلز گرانبها با ۲ هزار تومان کاهش به قیمت یک میلیون و ۴۸۷ هزار تومان رسید. بازیگران بازارساز نیز عرضه‌کننده دیگر بازار در روز شنبه بودند.

منبع: اقتصادآنلاین

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.