کد مطلب: ۳۲۱۴۳۹

واگذاری ۱۸ میلیارد ریال سهم دولتی در ۸ ماه

واگذاری ۱۸ میلیارد ریال سهم دولتی در ۸ ماه

از ابتدای امسال تا کنون ۱۸ هزار میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی از طریق بورس اوراق بهادار واگذار شده است.

از ابتدای امسال تاکنون ۲۱ هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که در این میان ۱۸ میلیارد ریال در بورس اوراق بهادار، ۲۱ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال از طریق مزایده، ۱۳۵ میلیارد ریال از طریق مذاکره و یک میلیارد ریال از طریق فرابوس فروخته شده است.

این در حالی است که از این میزان واگذاری، ۲۱ هزار و ۷۸۵ میلیارد ریال به‌صورت بلوکی، ۱۹ میلیارد ریال تدریجی و ۱۵میلیارد ریال به‌صورت ترجیحی بوده است. همچنین از ۲۱ هزار و ۸۱۸ میلیارد ریال سهم و اموال دولتی در این مدت ۱۹ هزار و ۹۸۸ میلیارد ریال مربوط به شرکت‌های گروه یک واگذاری‌ها و یک هزار و ۸۳۰ میلیارد ریال واگذاری مربوط به شرکتهای گروه دو واگذاری‌ها بوده است.

این گزارش می افزاید: به‌استناد ماده دو فصل دوم سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ قانون اساسی دولت مکلف است تا ۱۰۰ درصد سهام شرکت‎های «گروه یک» را به بخش خصوصی واگذار کند. همچنین در تبصره‌های ماده ۳ فصل ۲ این قانون در خصوص شرکت‌های «گروه ۲» آمده که دولت مجاز است به‌ منظور حفظ سهم بخش دولتی در فعالیت‌های گروه ۲ ماده ۲، همچنان ۲۰ درصد از سهام شرکت‌های حاضر در گروه ۲ را در اختیار داشته باشد و مکلف است ۸۰ درصد باقی‌مانده را به بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی واگذار کند.

همچنین طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، سال ۹۳ آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکت‌های دولتی تعیین شده بود که این مهلت در سالهای ۹۴، ۹۵، ۹۶ و ۹۷ تمدید شده است. این در حالی است که بر اساس فهرست منتشر شده بنگاه‌های دولتی قابل واگذاری، قرار است در سال جاری ۶۳۱ بنگاه دولتی تعیین تکلیف و واگذار شوند که با توجه به روند واگذاری‌ها به نظر می‌رسد واگذاری سهام دولتی در سال ۹۸ هم ادامه پیدا کند.

منبع:ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.